14 Dis 2009

10 Menteri Gagal Serah KPI, Langkah Najib Hanya Retorik

Kegagalan sepuluh orang menteri untuk memberikan laporan kementerian masing-masing pada tarikh akhir dalam membentangkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI), menunjukkan sikap tidak serius kerajaan dalam melaksanakan hal berkenaan.

Penyerahan laporan itu yang sepatutnya tamat November lalu ditunda sebulan lagi bagi membolehkan menteri-menteri yang berkenaan menyerahkan laporan masing-masing.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Mukhriz Mahathir yang ditemui media di lobi parlimen berkata, tidak dapat dinafikan adanya perasaan gementar menghadapi hari pembentangan KPI yang akan menentukan prestasi sesebuah kementerian itu.

“Memang lah kita sebagai Timbalan Menteri ada rasa gementar jugalah apabila prestasi kerja kita akan dinilai secara rasmi melalui KPI dan NKRA. Dan kita setentunya mahukan apa yang kita lakukan ini benar-benar menepati cita-cita dan aspirasi rakyat, dan ini akan ditentukan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri sendiri”.

Walaupun sebelum ini hasil kerja mereka dinilai secara tidak formal oleh banyak pihak, namun penilaian secara rasmi yang akan dibentangkan pada hari terbuka KPI, akan dibincang dan diperhalusi oleh Perdana Menteri sendiri.

“Walaupun kita telah biasa mendapat maklum balas daripada rakyat melalui blog, melalui perjumpaan, selain daripada maklum balas secraa langsung daripada telefon bimbit kita, tetapi penilaian secara rasmi berdasarkan maklum balas daripada rakyat yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri itu, mahu tidak mahu memberikan kita kesedaran rakyat sudah tentu perlu didahulukan dan prestasi kerja kita itu perlu diutamakan”.

Sementara itu menurut ahli parlimen Titiwangsa, Lo’lo’ Hj. Mohamad Ghazali pula, beliau belum dapat melihat sejauh mana KPI yang diuar-uarkan oleh kerajaan dapat direalisasikan.

Malah beliau berpendapat, kegagalan beberapa orang menteri memberikan laporan dalam tempoh yang telah ditetapkan, menunjukkan kegagalan seluruh pentadbiran Najib.

“Ini yang kita bangkitkan mengenai KPI. Kita bimbang kalau KPI ini hanya sebagai satu mainan atau retorik, kita bercakap sedangkan sebelum ini tindak tanduk atau pun dari segi menteri itu tidak biasa dipantau dan dinilai. Selalunya menteri yang memberi komen orang bawah dan sebagainya. Dan ini memberikan kejutan budaya kepada menteri-menteri itu sendiri” ujarnya.

“Pada saya, ianya satu kegagalan bukan sahaja di peringkat menteri tetapi di peringkat Perdana Menteri sendiri kerana tidak berdaya untuk bersikap tegas kepada menteri-menteri sehingga mereka boleh dikatakan ambil ringan. Sedangkan KPI diuar-uarkan malah ada menteri khas, dua orang lagi sekarang ini”. -TVS



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

KPI macam SPRM juga hanya lakonan.