20 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Pusat Tekan P Pinang Melalui Pegawai Pembangunan Negeri

Lim Guan Eng berang dengan sikap Pegawai Pembangunan Negeri (SDO) Pulau Pinang yang cuba memberi tekanan kepada Kerajaan Negeri agar segera menyelesaikan pelbagai isu yang timbul untuk membolehkan projek pembangunan Persekutuan dilaksanakan.

Ketua Menteri Pulau Pinang itu berkata, walaupun cuba memendamkan perasaan marahnya itu tetapi kini terpaksa diluahkan kerana tidak tahan dengan sikapnya yang boleh menjejaskan penyaluran projek Persekutuan ke negeri ini, terutama membabitkan Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

Beliau berkata, dalam keadaan yang agak kritikal sekarang ini, Kerajaan Negeri tidak boleh mengambil risiko yang boleh menyebabkan projek pembangunan RMK-10 yang bernilai puluhan bilion ringgit untuk Pulau Pinang terjejas atau dibatalkan.

“Saya masih boleh bersabar apabila SDO tidak menyediakan tempat duduk ketika majlis perasmian projek Keretapi Bukit Bendera yang turut dihadiri menteri baru-baru ini.

“Saya tidak kisah jika tidak diberi tempat duduk pada majlis itu tetapi akhirnya selesai dengan campur tangan menteri, yang lebih tahu tentang protokol,” katanya kepada media selepas mendengar taklimat projek pembangunan Kebun Bunga yang dibiayai Kerajaan Persekutuan di sini, semalam.

Bagaimanapun, ugutan pegawai agensi itu untuk membatalkan projek Persekutuan di Pulau Pinang dengan alasan pelbagai masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh Kerajaan Negeri tidak akan dipandang ringan.

“Kerajaan Negeri tiada pilihan dan terpaksa akur dengan kehendak agensi berkenaan walaupun tidak berpuas hati demi memastikan projek pembangunan tidak terjejas atau dibatalkan.

:“Saya tidak akan membiarkan perkara ini berlaku kerana ia merugikan rakyat Pulau Pinang dari segi menikmati pelbagai kemudahan dan pembangunan yang akan disediakan oleh Kerajaan Persekutuan,” katanya.

Menurutnya, kes terbaru adalah surat yang dihantar kepada Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Pulau Pinang agar menyelesaikan isu berbangkit untuk pembinaan projek pembangunan di Kebun Bunga.

“Surat itu seolah-olah mengugut Kerajaan Negeri kerana jika tidak dapat menyelesaikan semua masalah dalam tempoh yang ditetapkan, mereka akan membatalkan pelaksanaan projek itu dan peruntukannya ditarik balik,” katanya.

Menurutnya, Kerajaan Negeri melaksanakan semua kehendak itu sebagai tanggungjawabnya memenuhi persetujuan yang dicapai dengan kerajaan terdahulu.

“Projek ini diluluskan oleh Kerajaan Negeri terdahulu dan kita hanya meneruskannya sebagai memenuhi komitmen yang sudah dipersetujui.

“Kerajaan Negeri tidak mahu rakyat negeri ini menjadi mangsa atau dihukum oleh agensi Kerajaan Persekutuan akibat sebab tertentu sehingga menanggung kerugian dari segi kemudahan prasarana dan projek pembangunan,” katanya. -SH

Tiada ulasan: