18 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Kelantan Mahu Undang-undang Royalti Disemak Semula

Kerajaan Negeri Kelantan meminta kerajaan pusat menyemak semula undang-undang berkaitan royalti minyak dengan mengambil kira aspek keadilan asasi yang memberi faedah kepada semua pihak.

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata kerajaan negeri sepatutnya berhak menjadi tuan punya kepada hasil bumi seperti petrol, balak dan logam yang terdapat dalam sesebuah negeri itu.

Mursyidul Am PAS itu berkata sebarang perselisihan atau pertikaian yang timbul dalam perkara mengenai tuntutan royalti minyak mesti mengambil kira kaedah keadilan asasi.

"Sebarang penyelesaian yang mengenepikan kaedah ini, keadilan asasi tetap akan menimbulkan perasaan dendam, menindas dan zalim yang dikutuk oleh manusia.

"Oleh itu undang-undang petrol (dan royalti minyak) yang ada sekarang hendaklah digubal (disemak) semula dengan mengambil kira keadilan asasi dan tidak hanya mementingkan masalah sebelah pihak semata-mata," katanya dalam sidang media khas mengenai royalti minyak di pejabatnya di sini Rabu.

Kerajaan Negeri Kelantan sebelum ini telah mengemukakan surat rasmi kepada pusat bagi menuntut bayaran royalti minyak berjumlah RM1 bilion sejak 2004 berdasarkan laporan Jabatan Statistik.

Pada 4 Nov lalu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan Kelantan akan menerima wang ihsan daripada kerajaan bagi hasil pengeluaran minyak di luar pesisir negeri itu melalui Petronas mulai tahun depan.

Bagaimanapun Kelantan tidak berpuas hati dengan pemberian wang ihsan berkenaan telah melantik panel guaman untuk membuat tuntutan royalti minyak itu ke mahkamah berdasarkan perjanjian kerajaan negeri dan pusat pada 1974.

Tiada ulasan: