18 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Polis Tembak Mati Untuk Tutup Kes

Keluarga kepada pemuda yang ditembak mati oleh polis di Guar Sanji sini kelmarin, Mohamad Tawfiq Noorzan, 22, semalam melantik seorang peguam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap polis yang didakwa sengaja menembak pemuda itu bagi memudahkan kerjanya menutup kes.

Bapanya, Noorzan Abdul Rahim, 47, memberitahu, tindakan itu diambil setelah mendapati polis cuai sehingga menyebabkan anaknya maut akibat tembakan di dada.

"Saya melantik peguam dalam kes ini selepas mendapati polis sengaja menembak Mohamad Tawfiq. Adalah tidak logik seperti yang didakwa kononnya tembakan yang dihalakan ke kaki kemudian peluru terkena dada.

"Apa yang saya dapati polis ternyata cuai. Contohnya, mudah sahaja. Polis mendakwa Mohamad Tawfiq telah ke Balai Polis Arau pagi semalam mengadu dianiayai rakan- rakan dan mahu membalas dendam termasuk untuk membunuh.

"Jika benar begitu, sepatutnya Mohamad Tawfiq terus ditahan di balai berkenaan. Ini tidak, polis datang ke rumah meminta saya memujuk. Polis mendakwa mereka tidak berani memujuk 'botak' (panggilan buat Mohamad Tawfiq)," katanya pada sidang akhbar yang turut dihadiri peguam berkenaan, Zuhair Ahmad Zakuan di rumahnya di sini malam ini.

Dalam kejadian awal pagi kelmarin, Mohamad Tawfiq mati selepas ditembak oleh anggota polis yang cuba memujuknya kerana mahu menyerang rakannya.

Dia dikatakan mengamuk selepas ditinggalkan rakan-rakan, dan terpaksa berjalan kaki sejauh lebih 60 kilometer dari Alor Setar, Kedah untuk pulang ke rumahnya di Guar Sanji.

Noorzan memberitahu, dia telah membuat laporan berhubung dakwaan kecuaian pihak polis itu di Balai Polis Kangar hari ini.

Menceritakan kejadian itu, katanya, selepas mendengar dua das tembakan berturut-turut pagi semalam, dia segera ke tempat kejadian dan mendapati anaknya tertiarap dengan kedua-dua tangannya bergari di belakang.

Dia juga mengakui anaknya itu terpaksa berjalan kaki selepas ditinggalkan rakannya di Alor Setar, untuk pulang ke rumah.

"Dia (Mohamad Tawfiq) terpaksa berjalan kaki untuk balik ke sini. Dia ada duit tetapi tiada pengangkutan awam selepas pukul 12 tengah malam," ujarnya sambil memberitahu anaknya itu tiba di rumah kira-kira pukul 6 pagi.

Ibu kepada Mohamad Tawfiq, Salmiah Ismail, 45, pula memberitahu, anaknya itu kebelakangan ini memberitahu untuk mendirikan rumah tangga dengan wanita pilihannya dan tiada bantahan daripada keluarga.

"Seminggu lepas dia menyatakan mahu berkahwin dengan janda dua anak. Apabila ditanya kenapa memilih janda, anak saya menyatakan itu adalah pilihan hatinya. Kami tiada masalah," ujarnya yang sedih dengan kematian itu. -Utusan

Ulasan GB

Sudah sampai masanya modus operandi polis yang menembak sampai mati suspek-suspek jenayah disiasat dan dihentikan.

Adalah tidak wajar samasekali mereka yang baru disyaki ditembak mati sehingga belum terbukti perlakuan jenayah terlaksana dan modus operandi sedemikian bukan caranya untuk mengurangkan jenayah.

Ia hanya untuk memudahkan kerja polis kerana tiada sebarang pendakwaan lantaran suspek telah pun mati, namun persoalan integriti polis jelas tercemar dan tercalar apabila modus operandi sedemikian terus dilakukan dan rakyat akan terus berpersepsi bahawa polis adalah sebenarnya penjenayah yang paling utama.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

sama seperti peristiwa memali, kalau kepung pun akan serah diri, Rakyat dahulu menjadi mangsa...

Tanpa Nama berkata...

Rakyat didahulukan mati, 1 malaysia menganiaya rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Negara polis agaknya malaysia? siapa bunuh altantuya?