6 Nov 2009

Era Najib Altantuya : Asri Bela JK Masjid Undang ADUN Bukan Islam

Bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan kenyataan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Datuk Mohamed Khusrin Munawi bahawa orang bukan Islam tidak boleh memasuki masjid merupakan satu pandangan yang sempit.

Beliau berkata pandangan sedemikian menunjukkan Islam mewujudkan permusuhan di kalangan orang bukan Islam.

"Jika pandangan yang seperti ini cuba diamalkan, ia menunjukkan seakan Islam itu wujudkan permusuhan dengan bukan Islam.

"Saya ingin menasihatkan kepada JAIS dan juga rakan-rakannya supaya janganlah memberi pandangan-pandangan yang sempit hingga akhirnya masyarakat bukan Islam akan melihat Islam dari sudut yang negatif," katanya kepada mStar Online.

Mohd Asri berkata demikian bagi mengulas kenyataan Mohamed Khusrin yang dilaporkan bahawa orang bukan Islam tidak boleh memasuki masjid kerana mereka dikategorikan sama seperti wanita didatangi haid.

Kenyataan Mohamed Khusrin itu merujuk kepada tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar yang berucap di dewan utama sebuah masjid di Taman Sri Andalas, Klang Ogos lalu.

Justeru Mohamed Khusrin dilaporkan berkata bahawa ahli jawatankuasa masjid berkenaan akan dikenakan tindakan undang-undang kerana membenarkan Xavier berucap di dewan masjid tersebut.

Bagaimanapun jelas Mohd Asri, beliau tidak mahu memfokuskan kepada kandungan ucapan ADUN berkenaan asalkan institusi masjid tidak digunakan sebagai alat untuk menentang Islam.

"Saya tak mahu fokus kepada ADUN berkenaan ataupun kandungan ucapannya, saya bukan nak cakap kes dia, tapi kenyataan JAIS yang kata orang bukan Islam tak boleh masuk masjid itu yang lebih penting.

"Tetapi jika seseorang itu masuk dan tidak mengganggu masjid, tidak mencemar masjid, atau nak berbincang dengan orang Islam, menerangkan tentang kebajikan yang nak dibuat seperti penerangan tentang kesihatan, penyakit mereka boleh masuk... selagi bukan nak menentang Islam," katanya.

Tegas Mohd Asri, pandangan berhubung orang bukan Islam tidak boleh masuk ke dalam masjid tidak sesuai diamalkan dalam negara yang mempunyai pelbagai bangsa dan agama seperti Malaysia.

"Malah pandangan seperti ini akan menghalang minat kepada golongan bukan Islam untuk mendekati Islam.

"Ia akan menimbulkan salah sangka, mereka mungkin tidak tahu apa maksudnya, bagaimana mereka pula dianggap sebagai wanita haid.

"Pandangan sempit sesetengah golongan agama ini menimbulkan salah faham orang bukan Islam di Malaysia ini," katanya.

Ditanya sama ada kenyatan seperti ini menunjukkan kelemahan JAIS dalam menangani isu berkenaan dengan lebih terbuka dan sensitif, Mohd Asri berkata: "Ini adalah satu lagi masalah JAIS, jika ada orang beri pandangan yang berbeza seperti ini mereka akan kata orang itu Wahabi, padahal ini tidak ada kaitan dengan Wahabi.

"Ini soal melihat pandangan yang lebih terbuka, padahal jika mereka (orang bukan Islam) masuk ke dalam masjid, mungkin banyak perkara yang mereka dapat manfaat daripadanya."

Dalam pada itu, Mohd Asri yang juga pensyarah Universiti Sains Malaysia (USM) menasihatkan agar satu pembaharuan secara menyeluruh dilakukan terhadap JAIS bagi menunjukkan kematangan Islam.

"Saya fikir satu pembaharuan perlu dilakukan secara bersunguh-sungguh dalam JAIS, mereka perlu menunjukkan keluasan fikiran... mereka perlu mengamalkan pendekatan yang lebih memperlihatkan kematangan Islam di negara ini," katanya. -MSTAR



AJK masjid pertahan tindakan jemput Dr Xavier berucap
Salhan K Ahmad


Seorang ahli jawatankuasa Masjid Taman Sri Andalas mempertahankan tindakan menjemput exco kerajaan Selangor, Dr Xavier Jayakumar berucap di satu majlis berbuka puasa di situ, Ogos lalu.

Mohamad Tarmizi Ismail berkata, setakat ini tidak ada arahan rasmi daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang melarang masjid-masjid di negeri itu dimasuki oleh orang bukan Islam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengarah Jais, Datuk Mohamed Khusrin Munawi untuk mengambil tindakan terhadap jawatankuasa majlis itu kerana membenarkan Dr Xavier, yang juga ADUN PKR bagi Seri Andalas, berucap di dewan utama masjid itu.

Kehadiran Dr Xavier di masjid tersebut dibantah oleh pergerakan Pemuda Umno Kota Raja yang menghantar memorandum kepada Jais memintanya menyiasat tindakan jawatankuasa masjid itu.

"Setakat ini tidak ada apa-apa arahan kepada masjid yang melarang orang bukan Islam daripada memasuki masjid," tegas Mohamad Tarmizi.

"Sepatutnya Jais keluarkanlah arahan rasmi (dahulu) supaya jelas kepada seluruh umat Islam di Selangor," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Ditanya mengenai kenyataan pengarah Jais itu bahawa orang bukan Islam tidak boleh memasuki masjid kerana mereka dikategorikan sama seperti wanita Islam yang didatangi haid, Mohamad Tarmizi menjawab:

"Itu saya tidak boleh jawablah, sebab saya bukan mufti.

Reaksi Dr Xavier

"Tapi kalau kita sekat orang bukan Islam datang ke masjid, macam mana kita nak sampaikan dakwah kepada mereka?

"Tapi Masjid Negara dan Masjid Putrajaya pun boleh dikunjungi oleh orang bukan Islam.

"Masjid-masjid ini sediakan jubah untuk wanita bukan Islam supaya mereka menutup aurat ketika masuk masjid," tambahnya.

Menurut Mohamad Tarmizi lagi, Masjid Taman Sri Andalas bagaimanapun tidak mempunyai prasarana sebegitu untuk kemudahan wanita bukan Islam menutup aurat.

Jelasnya lagi, Dr Xavier sekadar memberi ucapan aluan di majlis berbuka puasa tersebut yang dihadiri kira-kira 300 orang jemaah.

"Belaiu cuma berucap alu-aluan saja, bukannya ceramah atau apa. Berucap pun sekejap saja sebab pada masa itu sudah dekat hendak berbuka sangat," kata ahli jawatankuasa itu.

Tambahnya, selain Dr Xavier, turut berucap di majlis itu ahli parlimen PAS bagi Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud.

Sementara itu, akhbar Sinar Harian hari ini memetik Dr Xavier sebagai menafikan dakwaan di laman blog yang beliau memberikan ceramah di masjid tersebut.

Beliau dilaporkan ke masjid tersebut bagi memenuhi undangan majlis berbuka puasa bersama penduduk kawasan terbabit memandang exco kesihatan dan hal-ehwal bukan Islam itu seorang ADUN di situ.

Dr Xavier mengakui memasuki masjid tersebut tetapi hanya memberi ucapan alu-aluan di majlis tersebut yang disifatkannya sebagai aktiviti bersama rakyat yang sentiasa beliau penuhi. -malaysiakini


Ulasan GB

Dimana pemimpin PAS di dalam hal ini? Mengapa tiada respons sehingga Dr. MAZA nampaknya lebih ke depan di dalam menjelaskan isu ini? Terima kasih dan tahniah Dr. MAZA.

Mana Presiden, Timbalan Presiden, Setiausaha Agong, Ketua penerangan, Pengerusi Disiplin dan lain2. Apakah hanya aktif dan galak nak "menyerang" blogger anti-UG dengan menuduh mereka memfitnah, tetapi lemah dan lembab menangani isu ummah dan jemaah. Apakah ada kong kalikong mufti Selangor dengan pucuk pimpinan tertinggi PAS?

Malah isu wang ehsan Kelantan pun tiada sebarang kenyataan rasmi dari pucuk pimpinan tertinggi parti.

Bila ditegur LEMBAB DAN PEMALAS, tahu melenting dan nak marah, kemudian berpura-pura bertanya di mana ukhwah. Ukhwah dijadikan alasan untuk menutup mulut blogger, tetapi seandainya mereka melakukan serangan itu, seperti Hassan Ali pecat Khalid dan Saari, Nasharuddin bertemu blogger UMNO, Idris belasah kritikan dan pandangan orang lain, mereka membiarkan ahli-ahli PAS menghina sepertimana UMNO menghina Mursyidul Am, itu tak mengapa.

Dasar berat sebelah seperti di dalam kisah 3Abdul. Sebijik macam UMNO dengan SPRMnya.



2 ulasan:

MC_Shaharul berkata...

alaa tuan sy rasa bkn pemimpin pas x nk komen isu nie,nnti bila komen org umno mula la kata yg pas nie bela org bkn Islam,mempergunakan Islam utk kepentingan politik,smpai masjid pn diaorg kata org pas nie bg org kafir masuk,contohnye mcm kes org dap baca ayat quran dulu...jd utk berhati2 baik diaorg wat kajian dlu..berhati2 dlm ucapan,tahniah la kpd dr maza yg dah bg komen,lgpun klu dr maza yg bg komen camtue org x kn tuduh dia bkn2 coz dia x berpihak mana2..lg pn dia bekas mufti so dia lbh arif n berhak utk bg komen..jgnla asyik menyalahkn pemimpin2 pas jer..sedey tul la tgk blog2 skrg nie..x abis2 syak wasangka kt pemimpin,sy sbgai org muda nie kdg2 keliru dgn blog2 nie,kami cuma nk mendapatkn maklumat yg tepat,dah la media2 lain dikuasai oleh bn,blog2 plak x abis2 bgaduh sesama sendiri n syak wasangka kpd pemimpin..nmpknye agenda bn utk memecah belahkn pr mmg dah menjadi...tahniah2..

Tanpa Nama berkata...

Siapa yang berfikiran sempit. Khilaf ulamak mengenainya. Kenapa pulak nak pertikaikan Pemerintah nak halang orang bukan Islam masuk masjid berdasarkan pandangan ulamak. Ini lebih meninggikan martabah Islam di negara Islam.

Jangan nanti orang yang tak benarkan orang lain masuk rumah dia dituduh berfikiran sempit. Rumah Ibadat bukan dibina atas tujuan pelancongan dll. Tak perlu orang lain sebok nak masuk