23 Okt 2009

Era Najib Altantuya : Penghakiman Mahkamah Kangaroo Tak Perlu Evidence?

Mahkamah Majistret di sini membenarkan penangguhan hukuman penjara 6 bulandan denda RM 3,00 yang dikenakan terhadap Ahli Parlimen Batu, Tian Chua.

Majistret Mohd Faizi Che Abu membenarkan permohonan tersebut setelah kedua-dua peguam Tian Chua, Amir Hamzah Arshad dan Ranjit Singh membuat permohonan penangguhan tersebut.

Terdahulu mahkamah menjatuhkan hukuman tersebut kepada Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu setelah mendapati peihak pembelaan gagal membuktikan keraguan munasabah di akhir kes bela diri.

Tian Chua didapati bersalah mengikut Seksyen 332 Kanun Keseksaan kerana sengaja mendatangkan kecederaan terhadap seorang konstabel polis di jalan masuk ke Parlimen dua tahun lepas.

Sebelumnya, dalam reaksi terhadap penghakiman magistret berkenaan, Tian Chua berkata beliau tidak fikir ianya satu penghakiman yang adil kerana mendakwa majistret dan pihak pendakwa bergantung kepada keterangan anggota polis terbabit dan berasaskan kepada bukti keadaan.

Katanya, ia tidak membuktikan bahawa kejadian menggigit itu berlaku.

"Saya akan terus berkhidmat kepada rakyat dan hukuman tersebut tidak akan menjejaskan agenda untuk perubahan dan pembaharuan," katanya.

Rosyaidi bertugas dengan Bahagian Narkotik Ibupejabat Kontijen Polis Kuala Lumpur.

Pada 18 Mei, Mohd Faizi mengarahkan Tian membela diri selepas majistret itu memutuskan bahawa pihak pendakwa mempunyai kes terhadap ahli parlimen Batu itu.

Tian didakwa mengikut Sekseyen 332 Kanun Keseksaan dan boleh berdepan dengan hukuman tiga tahun penjara atau didenda atau kedua-duanya sekali.

Sekiranya hukuman penjara melebihi setahun atau jika denda yang dikenakan melebihi RM2,000 maka Tian hilang kelayakan sebagai ahli parlimen Batu jika selepas semua rayuannya gagal.

Tian ditahan sewaktu Bersih mengadakan protes membantah pindaan perlembagaan untuk melanjutkan usia persaraan anggota Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dari 65 kepada 66 tahun.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak lama lagi majistret tu naik pangkat ke mahkamah session dan seterusnya Hakim Mahkamah Tinggi. Macam yang telah terbukti sepeti Hakim Arwah Hamid, Moktar dan Hacks dll