14 Sep 2009

Era Najib Altantuya : UMNO-BN DiLanda Ribut Sebelum Tsunami

Pendengaran Awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketulusan (Selcat), hari ini mendapat perhatian apabila keterangan Pegawai Daerah Sabak Bernam, Haji Marzuki Hussin menyindir BN dengan perkataan "Ribut Politik".

Beliau mengejutkan dewan apabila pegawai daerah itu mengatakan "satu ribut politik" melanda pejabat-pejabat daerah, menyebabkan mereka terpaksa memproses semua tuntutan sekitar 13 Feb, 2008 secepat mungkin, apabila dewan negeri itu dibubarkan.

Panel Selcat, Azmin Ali mempersoalkan bagaimana tuntutan tersebut diluluskan dalam satu hari, sedangkan surat pekeliling menetapkan tuntutan segera hanya untuk situasi kecemasan yang diproses dalam tiga hari bekerja.

Azmin: Jadi jika ia ribut, ia mengambil tiga hari tetapi jika ia satu ribut politik, ia mengambil satu hari?

Marzuki: Bila ia, ribut politik, datang pejabatpun macam rebut, maka ia perlu diproses lah. Dalam pemerhatian saya, kami mengikuti prosedur.

Azmin: Prosedur itu telah diikuti tetapi ia (adakah tidak sesuai) Digunakan?

Marzuki: Saya membenarkan dan meluluskan tetapi ia patut bergantung kebijaksanaan ahli-ahli dewan bagi merancang.

Azmin: Yakni wang pembayar cukai, bukan ahli-ahli dewan itu. Seperti seorang pegawai daerah, anda mempunyai tugas untuk menasihat ahli-ahli dewan walaupun "ribut". Siapa cemas dalam ribut politik? Adakah rakyat, kerajaan atau ahli-ahli dewan itu?
Marzuki: Ahli-ahli dewan itu lah. Ia menentukan masa depan mereka.

Perbicaraan awam Selcat pada hari kelima, setakat ini telah mendengar keterangan daripada lebih 20 pegawai kerajaan dari daerah Klang, Petaling, Gombak dan Kuala Selangor.

Pendengaran Awam kali kedua, selepas siasatan dana Balkis, awal tahun ini, kini meneliti perbelanjaan Ahli Dewan Undangan Negeri Selangor antara Januari 2008 dan Jun tahun ini bagi menyiasat peruntukan lebih RM2.7 juta yang dihabiskan oleh 54 ADUN BN tidak sampai tiga bulan.

Daripada testimoni yang diterima, kebanyakan perbelanjaan peruntukan negeri dibuat selepas pembubaran dewan negeri pada 13 Feb, 2008.

Peruntukan yang telah dihabiskan itu menyebabkan kerajaan baru pimpinan Pakatan Rakyat terpaksa menambah peruntukan sebanyak RM375,000 lagi, bagi setiap kawasan.

Teng berkata, lima lagi Pegawai Daerah dan tiga ahli dewan undangan negeri akan dipanggil untuk memberi keterangan berhubung perbelanjaan yang dilakukan menjelang pilihanraya umum lalu.

Perbicaraan awam Selcat akan disambung semula selepas Hari Raya Aidilfitri ini, pada tarikh yang akan ditetapkan kemudian.



Tiada ulasan: