1 Sep 2009

Era Najib Altantuya : SPR Kekalkan ADUN Siputeh

Seperti yang dijangkakan, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan telah tidak berlaku kekosongan pada kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh, Kedah, dan ia masih disandang wakil rakyat Barisan Nasional (BN), Datuk Abu Hassan Sarif.

Perkara ini diumumkan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, dalam satu kenyataan media sebentar tadi.

Tindakan SPR tersebut jelas menunjukkan bahawa mereka terus-terusan menjadi kuda tunggangan UMNO.

Yang nyata ialah ADUN Siputeh Datuk Abu Hasan Sarif, telah gagal hadir ke sidang Dun dua kali berturut-turut tanpa izin Speaker. Ini sepatutnya telah melucutkan keanggotaan ADUN berkenaan jika mengikut undang-undang tubuh negeri Kedah.

Tetapi sepertimana yang rakyat 1Malaysia tahu, UMNO BN adalah di dalam keadaan yang tidak bersedia untuk menghadapi sebarang ppilihanraya kecil lagi setelah tewas sebanyak tujuh kali di tangan Pakatan Rakyat.

Sementara itu, banyak pihak membidas tindakan SPR yang disifatkan sebagai menjadi agen kepada parti UMNO/BN.

"Sekalipun mungkin mereka merujuk kepada Peguam Negara, namun yang nyata keputusan mereka ternyata tidak mematuhi undang-undang tetapi lebih kepada cuba untuk menyelamatkan kerusi itu dari dirampas oleh Pakatan Rakyat," kata seorang pemimpin PR.

"Datuk Aziz boleh keluarkan apa juga alasan, tetapi penipuan sepertimana yang berlaku semasa isu DUN Behrang dan Changkat Jering dimana SPR memperakui surat yang diterima dari ADUN-ADUN berkenaan untuk menghalang kekosongan kerusi berkenaan jelas menunjukkan SPR hanyalah kuda tunggangan UMNO-BN," tambahnya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Keputusan yang dah diduga dari awal, Kalau adakan PRK lagi, kalah sememangnya dalam tangan. Lebih aib lagi kalau kalah digelanggang sendiri. Najib & Muhyiddin dah tak sanggup rasanya...dan cara ni je lah UMNO nak menang pun.

Tanpa Nama berkata...

mmg pun...BN dah fobia bila dengar je ada adun meninggal...takut dengan PRK..tak mcm tahun2 yg sudah...senyum lebar je selepas keputusan diumumkan..SPR sudah semestinya kena ikut kata bos..sapa yg lantik mereka...sudah tentu BN..hanya mati jer yg SPR tak leh elak buat PRK