1 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Polis Lembab Dan Double Standard - Mahfuz

Naib Presiden Pas, Mahfuz Omar menyifatkan polis bertindak terlalu lembab dalam menangani isu demontrasi kepala lembu yang berlarutan sejak Jumaat lalu.

Beliau mempertikaikan tindakan polis yang hanya mengakui kesilapan menempatkan anggota yang tidak berpengalaman dalam menangani demonstrasi berkenaan.

Mahfuz yakin, ia didalangi Umno-Barisan Nasional demi kepentingan politik mereka untuk memburuk-burukkan kerajaan pakatan rakyat Selangor dengan mengupah kumpulan berkenaan mengadakan bantahan.

"Nampak terlalu lembab tindakan pihak polis yang hanya mengatakan bahawa silap mereka menghantar polis yang terlalu baru.

"Saya lebih melihat bahawa isu ini adalah isu yang ada kepentingan politik kepada Umno-BN yang mengadu domba hubungan antara kaum yang selama ini harmoni dalam negara untuk mencetuskan satu keadaan tegang," katanya pada sidang medianya pagi tadi.

Menurutnya, perbuatan berkenaan kononnya dilakukan untuk mengembalikan sokongan orang Melayu terhadap Umno, tetapi akhirnya memberi tamparan hebat kepada parti berkenaan.

"Saya minta pemimpin Umno yang mengupah mereka membuat protes seperti ini terlebih dahulu merujuk kepada mufti dan minta pandangan mufti dalam kes ini harus tampil ke hadapan untuk membuat pernyataan yang betul.

"Saya minta pemimpin Umno menghentikan sebarang bentuk provokasi perkauman dan keagaaman yang sempit semata-mata untuk mengadu domba demi kepentingan politik mereka," katanya.

Beliau turut menafikan dakwaan terdapat ahli Pas terlibat dalam demonstrasi berkenaan.

Jumaat lalu, kira-kira 50 orang mengheret kepala lembu di hadapan pintu masuk bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, selepas solat Jumaat.

Tunjuk perasaan berkenaan dilihat sebagai cubaan pihak tertentu menghasut penduduk Islam supaya membantah permindahan sebuah kuil dari Seksyen 19 ke sebuah tapak, jauh dari kawasan perumahan di Syeksyen 23. -TVA


Tiada ulasan: