8 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Khalid Pelawa Sharir Sertai PAS

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad akan mempelawa abangnya yang juga Ahli Parlimen Johor Bahru, Datuk Shahrir Abdul Samad untuk menyertai Pas apabila pulang berhari raya nanti.

Menurutnya, pelawaan ini akan dibuat pada sambutan Hari Raya Aidilfitri ini kerana itu merupakan masa yang paling sesuai untuk berbincang.

“Walaupun kami berbeza ideologi tetapi apabila bersua muka, kami masih boleh berbual-bual seperti biasa.

“Perbezaan ideologi ini mungkin disebabkan kami berada dalam dua zaman yang berbeza di mana Shahrir lahir pada zaman mahasiswa terlalu yang ekstrem dengan semangat kebangsaan Melayu dan saya pada era mahasiswa ekstrem dengan kebangkitan Islam,” katanya, semalam.

Khalid berpendapat, Shahir kini tidak begitu senang dengan keadaan politik semasa terutamanya ketika semangat kebangkitan kebangsaan Melayu yang melampau-lampau dinaikkan tanpa mementingkan hak orang lain.

“Saya juga bercadang untuk mempelawa seorang lagi abang saya, Ketua UMNO Cawangan Seksyen 6, Shah Alam, Ali Reza untuk turut bersama saya.

“Dalam keluarga saya, keahlian dalam Pas dan UMNO adalah hampir sama. Sehubungan itu, saya berharap dapat membawa semua ahli keluarga saya menyokong Pas,” katanya yang merupakan anak ketujuh daripada lapan beradik.

Shahir yang dilahirkan pada 22 November 1949 di Kuantan, Pahang merupakan anak ketiga dan lelaki sulung kepada keluarga seorang guru, pernah berkhidmat di bawah beberapa tokoh terkemuka negara antaranya, Tan Sri Musa Hitam, Allahyarham Tun Abdul Razak dan Allahyarham Tun Hussein Onn.

Pada pilihan raya 1978, beliau diberikan kepercayaan oleh pucuk pimpinan BN untuk bertanding di Parlimen Johor Bahru sehingga pilihan raya umum 1990 apabila menyerahkan tugas itu kepada Datuk Seri Mohd Khaled Nordin sebelum bertanding semula di kawasan itu pada pilihan raya 2004.

Beliau pernah menjawat beberapa jawatan dalam Kabinet antaranya, Timbalan Menteri Kewangan (1980-1981), Timbalan Menteri Perdagangan dan Perindustrian (1982-1983), Menteri Wilayah Persekutuan (1983-1985) serta Menteri Kebajikan (1985 -1987).

Jawatan terakhir beliau dalam Kabinet adalah ketika memegang potfolio Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna sebelum melepaskan jawatan tersebut berkuatkuasa 8 April lalu, susulan daripada kekalahannya pada pemilihan ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO.

Beliau mendakwa, kekalahan itu seolah-olah memberi gambaran beliau tidak cemerlang dalam barisan Kabinet kerajaan dan menawarkan untuk meletak jawatan seiring dengan peralihan kuasa Presiden UMNO awal April lalu. -SH

2 ulasan:

CUPING MERAH berkata...

harap2 abang akan terima pelawaan adiknya..

lagipun nk buat apa tunggu dalam umno lagi..
parti tu dah nk hancur!!

Martoiriat berkata...

Semoga Sharil Samad menerima undangan adik
nya Khalid samad menyertai PR. Kalau Sharil
Samad ingin berbakti pd raayat, tinggalkanlah
UMNO, parti yg penuh dgn kezaliman dan rasuah.
Sama2lah berjuang utk menegakkan kebenaran dan
keadilan. Buat apa berada dlm UMNO lagi, parti
yg tidak inginkan kpd perubahan. Sudah 51 tahun
berkuasa, tapi bangsa melayu dan bahasa melayu
tidak terbela, rasuah berleluasa dan tidak di
ambil tindakan. Mungkin Datuk Sharil pun tahu
bahawa sokongan org2 melayu terhadap UMNO pun
sudah berkurangan. Kalau Datuk sharil berada
dlm UMNO sekali pun, Datuk Sharil tidak bolih
membetulkan UMNO kerana dasar UMNO org bawah
dan tidak berjawatan tidak bolih mengkritik org
atas, kena jadi "Yes Men" baru selamat. Kalau
berada dlm UMNO dan jadi "Yes Men"( pak turut),
Datuk telah mengkianati diri datuk sendiri
sebagai org politik utk membela bangsa dan
negara. Suku sakat dlm UMNO sekarang bukanlah
berjuang utk raayat, tapi berjuang dan mencari untung utk kepentingan peribadi dan kroni.