3 Sep 2009

Era Najib Altantuya : Ahmad Zahid Cuba Bodohkan 1Malaysia

Tidak ada sebab keputusan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak boleh dibantah dan tidak boleh dicabar di mahkamah", tegas seorang peguam hari ini yang mengulas kenyataan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi pada hari Rabu yang berharap semua pihak menghormati dan menerima keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berhubung kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di Kedah yang kononnya dibuat berlandaskan keadilan dan perundangan negara.

"Hak untuk mengesahkan atau membatalkan kedudukan seseorang Adun itu bukan kuasa DUN tetapi SPR. Justeru itu apabila SPR telah membuat keputusan, kita perlu hormati keputusan itu," kata Menteri Pertahanan itu, Bernama dipetik.

Kenyataan Ahmad Zahid tersebut telah menerima kritikan banyak pihak terutama dari pengamal undang-undang dan pemerhati politik yang menyifatkan kenyataan Zahid tersebut cuba untuk "memaksa" rakyat menerim apa saja keuputusan yang diberikan sekalipun keputusan itu jelas tidak betul dan tidak mengikut undang-undang.

Timbalan Speaker Dun Kelantan, Mohd Zaki Ibrahim ketika diajukan keputusan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dalam kes Kota Seputeh berkata tindakan SPR itu mengelirukan.

Inilah ungkapan ringkas menggambarkan reaksi terhadap keputusan yang diumumkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof apabila mengekalkan kerusi Dun Kota Seputeh kepada Datuk Abu Hassan Sarif.

Menurut Aziz, dua mesyuarat untuk dua penggal yang berbeza dan surat cuti sakit menjadi bukti kepada SPR bagi mengekalkan kerusi terbabit.

Sedangkan Perkara 51, Undang-Undang Tubuh Negeri Kedah menyebut dua mesyuarat berturut-turut tidak hadir membolehkan kerusi yang disandang dikosongkan.

Begitu juga Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Kelantan, Bahagian Pertama Perkara 38 menyebut ketiadaan hadir, mana-mana ahli tanpa mendapat perkenan Speaker bagi tempoh enam bulan maka Speaker bolehlah menetapkan tempatnya itu kosong.

Mengulas lanjut Mohd Zaki berkata, keputusan yang dibuat SPR menggambarkan campurtangan suruhanjaya itu dalam pentafsiran undang-undang.

Katanya, campurtangan SPR dalam bidang kuasa Speaker Dun Kedah amat dikesali.

Ahmad Zahid menambah lagi bahawa adalah hak pembangkang untuk menyatakan ketidakpuasan hati mereka "tetapi bagi pihak UMNO dan BN keseluruhannya, kita hormati apa yang diputuskan SPR kerana badan itu mempunyai authoriti untuk menentukan berdasarkan bukti dan peraturan sedia ada."

Namun pemerhati politik berpendapat bahawa tindakan SPR itu adalah bersandarkan kepada "nasihat" dan "arahan" dari Peguam Negara yang dilihat telah terlalu banyak campurtangan di dalam urusan pentadbiran negara dan menjadi penetu kepada hal-hal yang melibatkan undang-undang dan kehakiman sejak dari zaman Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (sekarang Tun) menjadi Perdana Menteri lagi.

Peguam Negara telah berkali-kali membuat tafsiran sendiri dan bertindak ultra vires untuk disesuaikan keputusan-keputusannya dengan kepentingan parti pemerintah UMNO-BN tanpa sebarang bantahan.

Sementelah itu kenyataan Zahid itu dilihat hanya apabila keputusan SPR menyebelahi pihak UMNO-BN. Jika keputusan itu tidak menyebalah UMNO-BN, jangankan keputusan SPR, keputusan hakim mahkamah pun akan ditentang.

Contohnya di dalam isu Menteri Besar Perak di mana hakim Mahkamah Tinggi telah memutuskan dengan segala hujjah (lisan dan bertulis) bahawa Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar yang sah.

Ia memberikan satu kejutan kepada UMNO BN sehingga campurtangan politik (Datuk Seri Najib sendiri memberi amaran kepada Pakatan Rakyat supaya jangan gembira sangat dengan keputusan itu yang menunjukkan beliau akan berusaha untuk menterbalikkan keputusan tersebut), di Mahkamah Rayuan tiba-tiba Zambry diisytiharkan MB Perak.

Justeru itu, kita ingin memberitahu kepada Ahmad Zahid dan sekalian pemimpin UMNO supaya jangan gembira sangat dengan keputusan SPR berkenaan kerana,



Dan orang-orang itupun merancangkan tipu daya, dan Allah pula membalas tipu daya (mereka); dan (ingatlah), Allah sebijak-bijak yang membalas tipu daya. Ali Imran :54


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tunggu balasnye......

Tanpa Nama berkata...

x(