18 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Zahid Ketepikan Pandangan Akar Umbi Sebelum Memilih Rohaizat

Naib Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi berkata Pas tidak berhak untuk mempertikaikan pemilihan Rohaizat Othman sebagai calon Barisan Nasional sedangkan yang sebenarnya kira-kira 65 peratus ketua Umno cawangan sendiri serta ketua Pemuda cawangan di DUN tersebut dikatakan berkumpul di sebuah kedai makan, kerana tidak puas hati dengan pemilihan Rohaizat.

Zahid dilaporkan oleh Bernama berkata hak untuk menentukan siapa calon yang sesuai dan layak mewakili BN terletak di tangan BN sendiri dan bukannya pihak lain.

"Apa nak dipertikaikan mengenai pemilihan Rohaizat ini? Pada kami, beliau adalah calon yang terbaik walaupun dia mempunyai sabitan dengan Majlis Peguam.

Malaysiakini melaporkan menurut satu sumber, ini kerana mereka mengharapkan ketua Pemuda Umno bahagian Permatang Pauh, Mohd Zaidi Mohd Said - yang mesra dipanggil "cikgu" - akan dicalonkan bertanding dalam pilihanraya kecil tersebut.

Kata sumber yang turut hadir dalam perhimpunan tersebut, Mohd Zaidi terpaksa mententeramkan mereka yang tidak berpuas hati dan menasihatkan mereka supaya bertenang.

"Bekas guru itu turut berkata kepada mereka bahawa beliau masih lagi berpeluang untuk menjadi calon pada masa akan datang," kata sumber itu lagi.

Sehubungan itu, kata sumber itu, Mohd Zaidi menasihatkan penyokongnya agar tidak mementingkan diri sendiri tetapi perlu menjaga kepentingan parti.

Rohaizat, calon yang diketengahkan oleh BN sebagai peguam muda di hari pertama diumumkan sebagai calon telah terpukul dengan pendedahan bahawa lesen guaman sivilnya telah ditarik balik oleh Majlis Peguam Negara.

Sekalipun pemimpin-pemimpin tertinggi UMNO cuba mempertahankan Rohaizat, namun beberapa orang ahli UMNO sendiri kurang senang dengan pencalonan Rohaizat dan mereka tidak terkejut akan terdapatnya undi protes dari ahli UMNO sendiri yang tidak akan memberikan undinya kepada calon mereka.

Pas sebelum ini telah meminta calon Barisan Nasional (BN), Rohaizat Othman, menarik dari daripada bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Permatang Pasir pada 25 Ogos ini disebabkan lesen guaman sivil beliau dibatalkan oleh Majlis Peguam Malaysia.

"Dari segi undang-undang beliau memang layak bertanding tetapi dari segi moral beliau hilang kelayakan," kata Pengarah Pilihan Raya Pas, Datuk Mahfuz Omar, kepada pemberita di sini hari ini.

Pada pilihan raya kecil itu, Rohaizat, 38, yang juga Setiausaha Umno Bahagian Permatang Pauh, berdepan dengan Pesuruhjaya Pas Negeri, Mohd Salleh Man, 52.

Tiada ulasan: