18 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : Insiden Keganasan Polis Cemari Permatang Pasir

Suasana penamaan calon Dewan Undangan Negeri N11 Permatang Pasir berjalan dengan baik dan ramai penyokong dari Pakatan Rakyat (PR) berada dalam keadaan berdisiplin dan penuh semangat.

Ribuan yang hadir mewakili Pakatan Rakyat memerhatikan penamaan calon itu memberi sokongan sepenuhnya kepada Pakatan Rakyat sekaligus membuktikan jumlah tersebut mengatasi jumlah penyokong- penyokong UMNO Barisan Nasional.

Walaubagaimanapun menurut Ketua Angkatan Muda Keadilan, Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata terdapat insiden keganasan apabila pasukan polis menggunakan kekerasan terhadap Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan dan menyebabkan beliau dimasukkan ke Hospital Bukit Mertajam.

“Situasi di Permatang Pasir setelah penamaan calon, Pakatan Rakyat terus menjalankan aktiviti kempen cuma berlaku insiden keganasan apabila pasukan polis menggunakan keganasan terhadap Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan yang menyebabkan beliau cedera dan sekarang dimasukkan ke Hospital Bukit Mertajam. Saya kebetulan berada bersama beliau dan melihat bagaimana tindakan polis yang jahat, kasar dan biadap menjatuhkan beliau dan cuba untuk menggari dan menyebabkan pakaiannya koyak,” kata Sahmsul.

Beliau berkata tindakan polis tersebut merupakan tindakan biadap dan tidak sepatutnya pendekatan tersebut digunakan dalam suasana berkempen yang menjunjung proses demokrasi.

Mengulas lanjut, beliau turut mengatakan tindakan tersebut merupakan alat UMNO Barisan Nasional ekoran parti itu semakin terdesak dalam memulihkan keyakinan rakyat selepas PRU ke 12 pada 8 Mac tahun lepas.

Tegasnya, beliau memberi amaran kepada pihak polis dengan mengatakan pilihan raya adalah satu proses demokrasi dan beliau tidak akan bertolak ansur dan bertoleransi sekiranya ada kekerasan yang melampau dari pihak polis dan parti lawan Umno Barisan Nasional.

Pilihan raya Permatang Pasir diadakan ekoran kematian DUN Permatang Pasir wakil rakyatnya Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman dari PAS pada 31 Julai lepas.


Gobala Dipukul Polis Dikhalayak Ramai

Ahli Parlimen Padang Serai N. Gobalakrishan dibelasah oleh polis sehingga seluarnya terlondehkan pada hari penamaan calon pilihanraya kecil Permatang Pasir.

Anggota polis menendang dan memijak wakil rakyat itu sebelum menggari dan menahannya di khalayak ramai dalam satu lagi insiden keganasan polis tanpa provokasi terhadap orang awam.

Dalam kekasaran itu, seluar Gobala terlondeh dan anggota polis membiarkan beliau dengan hanya berseluar dalam di khalayak ramai.

Gobala terpaksa menerima rawatan di Hospital Bukit Mertajam kerana kecederaan di peha dan tulang belakang.

"Gengster! Ganas!, Tidak Bertamadun!" Itulah luahan isteri Gobala terhadap tindakan 25 anggota polis yang membelasah sehingga menyebabkan suaminya cedera.

"Suami saya mengalami kecederaan di sebelah kiri pehanya, belakangnya sakit akibat ditendang dari belakang oleh polis dan tangan serta bahu kanannya amat sakit kerana dipukul dan dipijak ketika dia ditiarapkan ke permukaan jalan tar," kata R. Vasanthi.

"Doktor telah mengambil x-ray dan melakukan ECG dan kita sekarang menunggu keputusannya," tambah beliau yang menemani suaminya di hospital itu.

Kesalahan Gobala pada pandangan pihak polis hanyalah perkara yang dianggap enteng - melaungkan "Reformasi" bagi menaikkan semangat ribuan penyokong Pakatan Rakyat yang berhimpun di hadapan Institut Kemahiran Belia Negara, Bukit Mertajam.

Kejadian berlaku ketika Gobala ingin menyeberangi ke kawasan perhimpunan penyokong PR melalui jalan belakang disebabkan kesesakan dikawasan itu.

Menurut jurukamera kanan Suara Keadilan, Mohd Shahril Rani yang sempat merakam kejadian itu Gobala berjalan merentasi zon yang memisahkan antara penyokong Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional.

"Apabila beliau merapati penyokong Pakatan Rakyat, Gobala pun melaungkan slogan "Reformasi" untuk menaikkan semangat mereka. Polis menggunakan kesempatan itu untuk mengepung dan membelasah beliau," kata Mohd Shahril ketika dihubungi.

Menurut Vasanthi beliau amat marah dengan perbuatan biadap polis terhadap suaminya.

"Kalau polis boleh memperlakukan kepada seorang Ahli Parlimen sebegini dahsyat dan seperti penjenayah bagaimana pula nasib rakyat biasa?" tanya beliau.



-TVA


Tiada ulasan: