11 Ogo 2009

Era Najib Altantuya : SPR Cari Jalan Batalkan Kemenangan PAS Di Permatang Pasir

Amaran SPR: Kemenangan Pas di Ptg Pasir Akan Dibatalkan!!!

Belum pun hari penamaan calon, belumpun hari pengundian pilihanraya kecil Permatang Pasir pada 25 Ogos ini, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah pun membayangkan siapa pemenangnya dan tindakan yang bakal diambil kepada pemenangnya.

Ini berikutan amaran keras Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof bahawa pihaknya akan membatalkan kemenangan "mana-mana calon" sekiranya terdapat laporan dan bukti adanya kempen oleh parti calon berkenaan pada hari pengundian.

Siapa "mana-mana calon" yang dimaksudkan oleh Pengerusi SPR itu? Adakah ia calon BN? Pastinya ia bukan calon BN. Ini kerana pertama, berdasarklan sejarah pilihanraya lalu, SPR tidak pernah menghukum BN atas kesalahan sebesar mana pun yang dilakukannya. Tapi jika yang melakukannya pembangkang, kesalahan kecil pun boleh diperbesar-besarkannya. Jadi kita boleh membuat andaian dalam pilihanraya kecil Permatang Pasir, BN "tidak akan dilihat melakukan kesalahan pilihanraya", walaupun melakukannya.

Kedua, berdasarkan rekod siri pilihanraya-pilihanraya Permatang Pasir yang lalu, pemenang mutlaknya ialah Pas. BN tidak pernah memenanginya kecuali ketika Anwar Ibrahim masih di dalam Umno dahulu.Jadi kita boleh membuat andaian SPR menujukan amaran akan membatalkan kemenangan pilihanraya Permatang Pasir pada 25 Ogos itu kepada Pas. Jika Pas menang dalam pilihanraya itu, kemenangannya akan dibatalkan atas alasan berkempen pada hari pengundian.

Tapi jika pada hari pengundian, Pas tidak berkempen adakah kemenangan calonnya tidak dibatalkan? Jawapannya ia belum tentu kerana bagi sebuah organisasi kaya raya seperti BN dan sebuah komponen BN bergelar SPR, permainan silap mata adalah perkara biasa. Mudah saja SPR mengadakan bukti untuk BN, seperti semudah mereka memadam bukti yang disampaikan PR kepada mereka.

Jadi kepada jentera pilihanraya Pas dan PR, berhati-hatilah sepanjang kempen berlangsung. Ingat: SPR sudah memberi amaran dan amaran itu bukan main-main. Bersiap sedialah untuk merasai rasa kepedihan sebuah kemenangan yang dibatalkan!!! -pendikargungungkriang


1 ulasan:

yeop berkata...

sebagaimana mudahnya pembunuhan altantuya hmmm....