10 Jul 2009

Isu ke Manek Urai : Khir Toyo Berbelit Ketika Berhujjah Pertahan Istananya

Ahli Dewan Undangan Negeri Sekinchan, Ng Suee Kim sedia menghadapi tindakan saman mantan Menteri Besar Selangor, Khir Toyo berhubung isu banglo berharga RM24 juta.

Ng yang ditemui selepas sesi pagi Sidang Dewan Negeri hari ini, berkata, tindakan seperti ini sudah lumrah bagi ahli politik.

“Saya dah sedia bila dia kata dia nak saman saya dia ugut nak saman saya itu dah lumrah dalam politik, saya bersedia menghadapi beliau bila-bila masa, nak ke mahkamah kita takde masalah sebab dalam istemate saya dengan rumah dia saya istemate anggaran rumah dia RM24 juta. Tapi sampai sekarang dia gagal memberi penjelasan yang terperinci dan menyakinkan orang ramai terhadap rumah dia sendiri kononnya RM4 juta orang ramai tertanya document supporting rumah dia dan ramai buyer yang saya tanya menawarkan harga lebih 4 juta dan dia nak saman saya saya tunggu bila-bila masa”, kata Ng Suee Lim.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Dewan Negeri Mengenai Tanah, menyifatkan kenyataan Khir Toyo itu bercanggah dengan apa yang dikatakanya.

Pertelingkahan antara Ng dan Ketua Pembangkang itu bermula setelah Ng mendedahkan hartanah mahligai Khir di Seksyen 7, Shah Alam melebihi pendapatan yang diperolehinya ketika menjadi Menteri Besar Selangor.

“Tapi dalam masa yang sama saya tengok kenyataan Khir Toyo bercanggah dengan apa yang dia cakap sendiri, dia nak saman saya tapi dia lantik saya jadi agent dengan surat ini saya tengok”, katanya.

Sambil menunjukkan surat pelantikan daripada Khir Toyo ini, Ng berkata ia membuktikan Khir setuju dengan pendapatnya bahawa banglo ini berharga RM24 juta.

“Pelantikan ini bertujuan melantik Ng Suee Lim sebagai agent untuk menjual sebuah lot banglo kepunyaan Khir Toyo yang dianggarkan RM24 juta, maknanya dia setuju dengan harga RM24 juta jadi kenyataan dia bercanggah dengan apa yang dia buat, dari dulu pun dia tak pernah ikut peraturan dengan betul”, tambahnya lagi.

Terdahulu itu, Khir dalam satu sidang media berkata, beliau akan menyaman ADUN Sekinchan itu kerana membuat tuduhan melulu terhadap banglonya yang didakwa hanya menelan belanja RM4 juta.

“This Sekinchan dia tahu cakap dan dia tak dengar orang cakap dia ingat dia betul saja, kita akan ambil tindakan dan saman dia, lawyer kata hari ini klau tak sempat esok, kita tak boleh biarkan orang macam ini, saya dulu talorate orang cakap saya ingat satu masa nanti kita boleh berbincang, nak gantung tak bagi berucap”, tegas Khir Toyo.

Sementara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Khir berhak menyaman Ng dan Ng pula berhak mempertahankan kenyataannya.

“Khir Toyo can do what ever he think necessary to protect his name and Sekinchan can do all necessary to humiliate Khir Toyo I don’t know what the game he play but thats why I concern that all”, kata Abdul Khalid. – SHAKIRA BUANG

2 ulasan:

Samdol berkata...

Saman jangan tak saman. Kita tengok siapa yang kena........Khir toyo dok nak bohong orang. Puak2 Ameno yang bodoh boleh la dia kelentong....

Samdol berkata...

Saman jangan tak saman. Khir toyo nak kelentong rakyat...Puak2 Ameno bengong boleh la dia tipu.