31 Jul 2009

Era Najib Altantuya : SPRM dan PDRM Terdesak Untuk Lakukan Cover-up

Saksi utama inkues keatas kematian Teoh Beng Hock, Lee Wye Ling berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah merampas bukti dalam milikan beliau secara paksa dan tidak mengikut lunas undang-undang.

Peguam Lim Lip Eng berkata SPRM telah merampas peralatan digital kliennya namun tidak memberi sebarang borang laporan persetujuan untuk ditandatangani, seperti yang ditetapkan oleh prosedur perolehan bukti.

“15 haribulan lepas pegawa SPRM dating ke rumah Lee dan membawa semua Komputer, cakera keras, dokumen dan invois sebagai barang kes tetapi tidak diberikan salinan borang persetujuan Lee. Jadi kami khuatir selepas kes ini tamat, Lim tidak dapat menuntut balik barang-barangnya kerana tidak mempunyai borang bukti barangnya diambil.

Lim Lip Eng berkata tindakan SPRM itu tidak mengikut prosedur akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 akan dicabar dalam sesi inkues berikutnya.

“Di bawah akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 seksyen 33 dalam kurungan 3, suatu salinan senarai yang disebut hendaklah disampaikan dengan beberapa segera pada pemunya harta. Dalam kes ini pegawayi SPRM telah gagal berbuat begitu,jadi kami akan melalui Gobind menulis surat kepada pihak polis meminta salinan, jika tidak kami akan mecabar SPRM dalam inkues.


Tiada ulasan: