22 Jul 2009

Era Najib Altantuya : Ku Li Tak Termakan Bodek Muhyiddin

Timbalan perdana Menteri, Tan Sri Muhyddin semalam menyifatkan tindakan bekas Menteri Undang-undang yang kini anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zaid Ibrahim mengajak Tengku Razaleigh Hamzah menyertai pembangkang kononnya cuba merendah-rendahkan kewibawaan veteran Umno itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno itu berkata ini kerana Tengku Razaleigh bukan sembarang orang sebaliknya merupakan seorang pejuang parti Umno.

"Beliau menjadi pengasas parti sejak dari dulu lagi, ini macam Zaid merendah-rendahkan kewibawaan politik Tengku Razaleigh, walaupun beliau tidak berjawatan tetapi beliau masih aktif dan cergas (dalam Umno)," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan dan Mesyuarat Agung Gabungan Majlis Guru Besar Malaysia hari ini.

Beliau menegaskan Tengku Razaleigh merupakan satu daripada sebab Umno mendapat kemenangan moral pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai di Kelantan pada 14 Julai lepas apabila calon Barisan Nasional (BN) kalah tipis dengan majoriti 65 undi kepada PAS.

"Jadi saya fikir, Zaid kena hormatlah, dia sudah masuk PKR tidak mengapa," katanya mengulas pelawaan Zaid supaya tokoh politik tersohor Umno itu yang juga anggota Parlimen Gua Musang menyertai parti pembangkang yang dibuat melalui blognya

Demikian kenyataan Muhyiddin yang kini terdesak untuk menyelesaikan terlalu banyak masalah yang menghantui negara setelah beliau "diuji" apabila PM Datuk Seri Najib Razak tidak berada di dalam negara minggu lalu.

Muhyiddin dilihat "lemah" dalam segala segi dan masih tidak berupaya untuk berperanan sebagai seorang TPM yang berketrampilan, tetapi lebih dilihat hanya sebagai seorang pemimpin UMNO totok yang terlalu bersifat rasisma dan tidak mempunyai kebolehan untuk menyelesaikan masalah daripada hanya sekadar menyampaikan ucapan-ucapan bersifat retorik.

Mentalitinya hanya terpelosok dengan isu-isu remeh dan bersifat mentaliti "budak sekolah", maka dengan sebab itu agaknya beliau meminta hanya ingin menjadi seorang Menteri Pelajaran sebagai tambahan kepada jawatan Timbalan Perdana Menteri di dalam barisan kabinet Najib.

Maka itulah sebabnya juga dalam pertemuan dengan ahli Umno Shah Alam beliau dilaporkan meminta ahli Umno perlu balik ke sekolah untuk belajar semula. Ini penting, katanya dalam usaha mengembalikan semula semangat perjuangan ahli-ahli Umno yang kelihatan semakin luntur. Bagi 'menghantar semula ahli Umno ke sekolah', buat permulaan ahli Majlis Tertinggi parti itu bakal menghadiri kelas khas di Janda Baik sedikit masa lagi. Sekadar itu dalam mentaliti Muhyiddin - budak sekolah - dan ahli-ahli UMNO semua disifatkan sebagai budak sekolah belaka dan dirinya sebagai cikgu disiplin.

Kembali kepada persoalan Ku Li, di dalam keadaan negara sedang menghadapi isu kematian Teoh Beng Hock di ibu pejabat SPRM tatkala Muhyiddin menyelar Pakatan Rakyat kononnya disifatkan sebagai cuba mengalihkan isu, Ku Li pula menyelar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang disifatkannya telah menjadi "penjahat", dan tidak ada sebarang perkara yang perlu dilindungi di dalam usaha untuk mencari sebab kematian pembantu exco DAP itu.

Ku Li menyatakan rakyat Malaysia merasakan sudah tidak selamat apabila seornag saksi yang dipanggil didapati terlantar menjadi mayat pada keesokan harinya.

"Saya rasauah negara seperti ini. Kita sudah merdeka lebih 50 tahun. Perlukah ada seornag saksi yang dipanggil kemudian berakhir di dalam keranda?" soalnya.

Polis kini sedang menyiasat kematian tersebut dan kabinet dijangka akan membincangkan syor dari pelbagai pihak bagi penubuhan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat tragedi berkenaan.

Tengku Razaleigh sebaliknya beranggapan seruan untuk penubuhan Suruhanjaya Diraja tidak mempunyai makna apa-apa jika kerajaan tidak mematuhi cadangan yang dikemukakan (oleh suruhanjaya berkenaan nanti) sepertimana kerajaan telah mengabaikan cadangan-cadangan dari pelbagai suruhanjaya seperti yang berlaku di dalam suruhanjaya siasatan V.K. Lingam yang melibatkan kes hakim yang khianat di dalam menjalankan tugasnya dan juga suruhanjaya penambahbaikan perkhidmatan PDRM.

Malah Ku Li menyifatkan pengenepian cadangan oleh kerajaan terhadap syor-syor yang pernah dikemukakan oleh Suruhanja Diraja sebelum ini sebagai "menghina DYMM Yang Dipertuan Agong."

Ku Li juga membidas SPRM yang mengejar kesalahan-kesalahan kecil tetapi mengabaikan kes-kes besar, sambil menyatakan model SPRM yang ada kini perlu dinilai semula.

"Ini soal kematian. Rakyat ingin tahu. Saya juga ingin tahu. Bagaimana ia boleh berlaku? Seorang saksi, yang dipanggil untuk memberikan keterangan dan beliau bukan pula seorang suspek terhadap tuduhan wang sebanyak RM2,400. Ada yang dah memunggah berjuta ringgit, mereka terlepas dan tidak dipanggil pun untuk disiasat."


Tiada ulasan: