20 Jun 2009

PAS UMNO : Mustafa PAS vs Mustapha UMNO

Setiausaha Agong PAS, Datuk Mustafa Ali menegaskan PAS tidak berminat sama sekali untuk mengadakan perbincangan dengan Umno termasuk berkaitan dengan idea pembentukan kerajaan perpaduan.

"Merujuk kepada kenyataan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin di Kuala Krai, Kelantan semalam, saya ingin menegaskan bahawa Parti Islam Se-Malaysia tidak ada minat sama sekali untuk berbincang dengan Umno termasuklah atas isu kerajaan perpaduan buat waktu ini," kata Mustafa dalam kenyataan satu perenggan yang diemelkan pagi ini.

Kenyataan terbaru ini dikeluarkan oleh Setiausa Agong PAS tersebut telah meredakan keributan yang berlaku di kalangan ahli-ahli PAS disamping menutup ruang isu tersebut terus dieksploitasikan oleh pihak tertentu untuk kepentingan mereka.

Dalam satu perkembangan lain pula Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Mustapa Mohamed melahirkan rasa kecewa dengan segelintir pemimpin PAS yang menentang kerajaan perpaduan sebelum perkara itu dibincangkan.

Beliau berkata, perkara itu masih di peringkat cadangan untuk dibincangkan dan dengan itu adalah tidak wajar bagi pemimpin PAS termasuk Mursyidul Am parti itu Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menentangnya.

Pada peringkat ini belum ada pertemuan secara rasmi antara Umno dan PAS berhubung cadangan itu, katanya dan menegaskan tiada salahnya kedua-dua parti mengadakan perbincangan demi kepentingan bersama.

Namun bagi pandangan kebanyakan pemimpin PAS dri segenap lapisan, tindakan UMNO untuk mempelawa PAS "duduk semeja" tidak lain hanya merupakn satu perangkap yang terhadap PAS menjelang pilihanraya kecil Manek Urai Julai ini.

"Isu Kerajan Perpaduan patut dikuburkan sahaja. Ia dah expired kerana gagasan itu dikemukakan hanya sah di zaman Pak Lah jadi PM seperti dinyatakan oleh presiden PAS sendiri," tegas seorang pemimpin PAS Kawasan.

Tiada ulasan: