15 Jun 2009

ISU NIZAR DIGANTUNG ANWAR BANTAH TINDAKAN SPEAKER

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak setuju dengan tindakan Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mengarahkan dan menggantung tujuh Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) keluar dewan.

Beliau berkata, tindakan yang dilakukan oleh anggota dewan terbabit turut dilakukan oleh Ahli Parlimen di negara lain.

“Saya akan berjumpa dengan Speaker berhubung dengan perkara ini, ia tidak sepatutnya berlaku kerana di negara lain pun terjadi perkara sebegini.

“Pertemuan itu nanti saya akan meminta beliau (Speaker) untuk membenarkan mereka ini masuk semula ke dalam dewan,” katanya.

Sebelum itu, Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin daripada Pas diarah keluar dan digantung selama dua hari daripada Dewan Rakyat, sebaik saja selesai mengangkat sumpah memegang jawatan kerana melanggar etika pakaian dengan memakai satu lilitan pada songkoknya.

Perintah itu turut dikeluarkan kepada beberapa anggota Parlimen daripada PR iaitu Nga Kor Ming (DAP-Taiping), Datuk Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas), Datuk Mahfuz Omar (Pas-Pokok Sena), Dr Dzulkefly Ahmad (Pas-Kuala Selangor) dan N.Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai).

Tiada ulasan: