30 Mei 2009

Tekanan Polis Ke Atas Rakyat Percepatkan Kejatuhan UMNO BN

Ramai penganalisis politik berpendapat tindakan pihak polis yang melakukan siasatan ke atas dua orang pemimpin Pakatan Rakyat akan hanya mencalarkan lagi imej Najib serta UMNO BN di mata rakyat.

Ia menunjukkan ketidak-sanggupan Najib untuk berdepan dan menerima kritikan serta kelemahannya di dalam menghadapi pelbagai kemelut yang diciptanya sendiri dan kelemahan UMNO BN sebagai sebuah parti politik pemerintah yang terpaksa menggunakan kekerasan melalui pihak polis untuk menjayakan cita-citanya.

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang memberi kenyataan kepada polis pagi ini di rumahnya di Pulau Pinang, ekorang laporan yang dibuat terhadapnya kerana didakwa membuat hasutan dan fitnah terhadap Najib.

Menurut Lim, Ketua Inspektor Pang Meng Tuck telah membuat satu laporan terhadap ucapannya di Guar Perahu, Penanti pada 24 Mei.

“Dalam ucapan saya, saya telah menyalahkan Najib terhadap rebutan kuasa di Perak dan mengkompromikan satu demi satu kredibiti istitusi negara," kata Lim yang juga ahli Parlimen Ipoh Timur, mengenai ucapannya dalam catatannya dalam Twitter pagi ini.

Menurut Lim, dalam ucapannya, beliau turut menyentuh tentang Pasukan Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pilihanraya, perkhidmatan awam dan badan kehakiman yang didakwanya digunakan untuk agenda politik Najib.

Katanya, di Malaysia yang ditadbir oleh Najib, bercakap benar dituduh sebagai hasutan dan fitnah.

"Kegelapan sedang menyelubungi Malaysia," katanya selepas bertemu selama sejam dengan pihak polis.

Yang nyata, rakyat menolak tindakan polis yang melakukan tugas secara berpilih dan tidak profesyenal dan ini akan diterjemahkan di peti undi.

"Di antara sebab kekalahan UMNO BN di dalam pilihanraya-pilihanraya kecil sebenarny ialah kerana rakyat menolak kezaliman pihak polis yag sentiasa menekan rakyat yang tidak menyokong UMNO BN," tegas seorang pensyarah Sains Politik disebuah IPTA.


Tiada ulasan: