30 Mei 2009

Pemimpin UMNO Pulau Pinang Lidah Bercabang

Bernama melaporkan Umno Pulau Pinang hari ini menafikan dakwaan kononnya parti itu mengarahkan 5,000 anggotanya tidak keluar mengundi pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti esok.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Zainal Abidin Osman, berkata parti itu tidak pernah memaksa anggotanya tidak mengundi kerana Barisan Nasional (BN) tidak bertanding pada pilihan raya itu.

"Kita tidak pernah paksa supaya mereka tidak pergi mengundi. Terpulanglah kepada kebijaksanaan mereka untuk membuat keputusan," katanya ketika dihubungi hari ini.

Sedangkan orang yang sama sebelum ini telah menyatakan bahawa:

Kira-kira 5,000 ahli Umno tidak akan keluar mengundi dalam pilihanraya kecil Penanti esok kerana calon BN tidak bertanding, kata Timbalan Pengerusi Umno Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman.

"Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

"Datuk dan nenek mereka adalah pengundi BN, jadi mereka setia kepada parti," katanya lagi.

Di samping itu, katanya, tindakan tidak keluar mengundi itu boleh mengurangkan rasa sombong PKR yang didakwanya mengambil mudah terhadap pengundi.- Malaysiakini


Banyak pihak menyifatkan Zainal Abidin seorang pendusta dan penipu yang mengeluarkan kenyataan yang berbeza apabila mendapati kenyataannya yang pertama itu boleh diambil tindakan di bawah Akta Hasutan kerana menghasut penduduk Penanti untuk tidak keluar mengundi.

Kenyataan "Jika mereka keluar (mengundi), ia seolah-olah mengkhianati parti" dalah jelas satu hasutan merbahaya yang boleh menyebabkan Zainal Abidin perlu didakwa dan dihukum penjara.

Beberapa orang pemimpin Pakatan Rakyat meminta Zainal Abidin perjelaskan maksud ayatnya tersebut jika ia bukan sebagai satu hasutan kepada ahli-ahli UMNO untuk tidak keluar mengundi.

Mereka yang tidak keluar mengundi adalah pengkhianat negara kerana TIDAK MENUNAIKAN KEWAJIPAN mereka sebagai rakyat untuk memilih pemimpin mereka di dalam negara yang mengamalkan sistem demokrasi.


Tiada ulasan: