3 Mei 2009

SPR Terus Jadi Keldai Tunggangan UMNO : Hadkan Cuma 5000 ke Penamaan Calon

Kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang menyatakan mulai sekarang kehadiran para penyokong yang mengiringi calon pada hari penamaan calon dihadkan tidak melebihi 5,000 orang dilihat sebagai satu lagi usaha SPR untuk "menekan" Pakatan Rakyat.

MSTAR melaporkan bahawa dalam usaha mengawal persekitaran luar kawalan pada hari penamaan calon, parti-parti politik yang bertanding 'dilarang' membawa penyokong mengiringi calon tidak lebih daripada 5,000 orang.

Pendekatan itu akan dikuatkuasakan semasa pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang bulan ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan polis telah mencapai persetujuan mengenai soal itu semasa satu pertemuan Khamis lalu.

Justeru, SPR menyerahkan kepada polis untuk melaksanakan pendekatan tersebut.

"SPR dan polis merayu dan berharap parti-parti politik yang bertanding dalam mana-mana pilihan raya kecil mulai sekarang supaya mengehadkan kehadiran para penyokong yang mengiringi calon pada hari penamaan calon tidak melebihi 5,000 orang," kata Wan Ahmad.

Satu demi satu langkah dan peraturan diubah mengikut selesa SPR untuk berpihak kepada UMNO BN dan menekan Pakatan Rakyat.

Baru-baru ini SPR berhasrat menguatkuasakan undang-undang parti-parti politik mendirikan pondok panas di hari mengundi.

Kesemua peraturan-peraturan yang dikenakan oleh SPR itu adalah ekoran dari sambutan luarbiasa rakyat terhadap Pakatan Rakyat. Misalnya di dalam pilihanraya-pilihanraya kecil di dapati pondok panas Pakatan Rakyat telah menjadi tumpuan para penduduk dan pengundi sehingga pondok panas parti pemerintah, BN, keering kontang.

Begitulah juga dengan jumlah penyokong, bilangan rakyat yang menyertai perarakan calon Pakatan Rakyat ke pusat penamaan calon bertambah dari stu pilihanraya ke satu pilihanraya manakal perarakan calon BN semakin merosot.

Sekalipun sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat semakin bertambah samada di pondok panas atau perarakan penamaan calon, tidak berlaku insiden-insiden yang tidak diigini kecuali satu dua kes terpencil itu pun hasil dari provokasi dan kebiadaban penyokong pihak lawan.

Ramai penganalisis politik berpendapat langkah SPR iotu hanyalah menunjukkan sikap sebenar SPR yang menjadi kuda tunggangan UMNO-BN.

Tiada ulasan: