26 Mei 2009

PENANTI : Murahnya Mak Cik Minah, Sama Dengan Harga Lembu!!

Pagi tadi Aminah Abdullah, calon Bebas dalam PRK Penanti mendedahkan bukti berbentuk rakaman audio perbualan antara beliau bersama seseorang yang didakwa sebagai wakil PKR yang cuba menawarkan sogokan kepadanya termasuk wang sebanyak RM80,000 sebagai ganti rugi dan jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang.

Kalau tanya saya boleh percaya ke PKR yang selalu melaungkan slogan anti-rasuah itu pun dua kali lima saja dengan Umno yang memang terkenal 1 Malaysia sebagai parti yang suka menyogok dan menerima sogokan? Saya akan kata mengapa tidak boleh percaya?

Dalam politik 1 Malaysia ini semua berita yang tersebar kita kena percaya - Najib berkhalwat dengan penyanyi wanita di Port Dickson kita kena percaya, Najib mengarahkan pembunuhan Altantuya kita kena percaya, Rosmah berada di tempat pembunuhan Altantuya kita kena percaya, Najib pernah mengadakan hubungan sex luar tabii dengan Altantuya di Singapura seperti dalam versi Balasubramaniam kita kena percaya, Najib tawar sogokan RM50 juta kepada Fauzi Muda Ketua PKR Ipoh Barat untuk dapatkan ADUN PKR kita kena percaya, Najib terlibat dalam rasuah pembelian kapalselam dan Sukhoi kita kena percaya, bla... bla... bla... semuanya kita kena percaya. Jika 1 Malaysia boleh percaya Najib memang teruk, mengapa 1 Malaysia tak boleh percaya cerita Mak Cik Minah yang sedang meletup popularitinya itu?

Cuma yang yang saya masih was-was ialah bila Mak Cik Minah cuma ditawarkan RM80,000 oleh PKR untuk menarik diri dari menyertai PRK Penanti. RM80,000 saja, kata hati saya, awat murah sangat? Bayangkan fakta ini:

i) ADUN Kulim dari PKR melaporkan kepada SPRM ia ditawarkan RM5 juta oleh BN untuk menyeberangi BN. Laporan kepada SPRM disertakan bersekali dengan pita rakaman perbualan wakil BN yang menawarkan sogokan tersebut.

ii) Fauzi Muda Ketua PKR Ipoh Barat melaporkan kepada SPRM ia ditawarkan oleh DS Najib RM50 juta untuk mendapatkan dua orang ADUN PKR

iii) ADUN Malim Nawar dari DAP dan ADUN Kuala Kurau dari PKR melaporkan kepada SPRM mereka ditawarkan sogokan bernilai RM20 juta bersama jawatan penting dalam BN Perak jika menyertai BN.

iv) Banyak lagi kes-kes sogokan BN kepada ADUN PR yang dilaporkan, bukan saja semenjak dua menjak lepas PRU ke-12 ini, tapi sejak dulu-dulu lagi, yang semuanya bernilai lebih dari RM 1 juta. Semuanya nilai juta-juta!!

Tapi nilai Mak Cik Minah, aduhai murahnya...RM80,000 saja! Nak buat apa dengan RM80,000 di zaman kemelesetan ekonomi yang sudah tak tertahan ini? Kalau nak digunakan untuk cucuk botox yang bernilai antara RM2,500 hingga RM5,000 satu suntikan bagi menegangkan muka mak cik yang dah berkedut itu pun tak berbaloi, berapa lama sangat nak bertahan duit RM80,000 untuk buat suntikan botox? Harga seunit rumah teres kos sederhana sekarang ini pun sudah jadi lebih dari RM100,000, habis nak buat apa mak cik dengan RM80,000 itu? Nak beli Exora lepaslah dengan RM80,000 tu, tapi tak kan Exora saja mak cik?

Tapi jika nak beli lembu memang selesalah dengan wang sebanyak RM80,000 kerana harga lembu dalam lingkungan RM3,000-RM4,000 saja seekor atau dengan RM80,000 boleh dapatkan hingga 27 ekor lembu.

Hairan juga mengapa PKR letakkan nilai RM80,000 saja untuk Mak Cik Minah kita ni. Orang lain nilainya juta-juta tapi Mak Cik Minah bernilai cuma RM80,000 yang bersamaan dengan harga sekawan 27 ekor lembu saja. Pemimpin Umno yang sudah biasa dengan harga belian manusia dengan harga berjuta-juta satu kepala pasti ketawa besar dengan nilai Mak Cik Minah yang sangat murah itu. Tentu mereka berkata: sampai hati PKR menghina Mak Cik Minah dengan tawaran semurah itu!! -pendikargunungkriang


3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

boleh ke OPAH ni nak dijadikan sebagai Ketua Menteri 1 Pulau Pinang

alkulimi berkata...

kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakaaaaaaaaaaaaaaakaaaaaaaaaaaaaaaah

Tanpa Nama berkata...

gelak besaar u... alahai makcik mina dola! nak tawar jadi TKM 1 and dipertuan MBPP, biar betoi u! ada tokoh ke? lum apa2 dah buat 'jahat', ajak kawan makan....then rakam perbualan! Dah rancang lah tu! ikut koman mana le kita nak rakam perbualan jika ajak orang datang makan kat umah, ya tak kekawan?