14 Mac 2009

Timb MIC Kedah S.Ganesan Calon BN Bukit Selambau

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan MIC Kedah Datuk S.Ganesan dipilih sebagai calon BN bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau.

Pemilihan Ganesan, yang juga bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Lunas, diumumkan Timbalan Perdana Menteri Dato Seri Najib Razak hari ini, beberapa jam selepas beliau mengumumkan Ismail Saffian sebagai calon BN untuk pilihan raya kecil Parlimen Bukit Gantang di Perak.

Kerusi Bukit Selambau kosong selepas peletakan jawatan oleh penyandangnya V. Arumugam dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) awal bulan lepas.

Arumugam yang menang atas tiket bebas dalam pilihanraya umum tahun lalu, kemudiannya menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan dilantik sebagai anggota exco kerajaan negeri sebelum meletakan kedua-dua jawatan itu atas alasan tidak tahan dengan ugutan pihak tertentu. Katanya, tekanan itu agak berat sehingga mengancam dirinya (Arumugam) dan keluarganya. Selain ugutan, beliau juga ditawarkan dengan tawaran lumayan untuk memujuknya meninggalkan PKR.

Sementara itu UMNO Bahagian Merbok pernah meminta supaya kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau dikembalikan ke pangkuan UMNO selepas hampir 14 tahun diserahkan kepada MIC.

Ketua UMNO Bahagian Merbok, Datuk Tajul Urus Md. Zain berkata, permintaan tersebut setelah mengambil kira pandangan ahli-ahli di peringkat akar umbi yang mahu mengembalikan kegemilangan bekas kubu kuat UMNO itu.

Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Mahathir juga menyatakan baru-baru ini bahawa peluang BN memenangi kerusi itu lebih besar jika calon Umno yang bertanding pada pilihan raya kecil 7 April.

UMNO mahu bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Selambau kerana mendakwa MIC berpecah kepada tiga kumpulan, menyebabkan parti itu sukar menang di kerusi berkenaan. Seorang pemimpin Umno bahagian Merbok berkata, tiga kumpulan terbabit masing-masing diketuai oleh Pengerusi MIC negeri, Datuk V Saravanan; bekas calon dalam pilihanraya umum lalu, V Krishnan dan satu kumpulan lagi yang diketuai oleh timbalan pengerusi MIC Kedah, M Ananda.

Samy Vellu telah menepis tuntutan UMNO tersebut.

"Sebenarnya kawasan itu, kawasan MIC sebab kita telah bertanding empat pilihan raya di sana, jadi tidak kira calon tua atau muda, asalkan rakyat suka atau tidak (kepada calon), itu yang lebih penting," kata Samy.

Kelab GB sebelum ini telah banyak mengulas kerusi Bukit Selambau ini di sini dan juga di sini

Tiada ulasan: