9 Mac 2009

Yang Meracau dan Yang Mengingau Di Bukit Selambau

Dilaporkan oleh harakahdaily ada usaha untuk menaja calon Bebas di Bukit Selambau menjelang penamaan calon yang bakal berlansung sehari selepas Perhimpunan Agung UMNO.

Dalam pilihanraya umum 8 Mac tahun lalu, V Arumugam yang bertanding atas tiket bebas menang dengan majoriti 2,362 undi.Beliau mendapat 13,225 undi, menewaskan calon Barisan Nasional (BN) dari MIC, S Krishnan yang mendapat 10,863 undi. Manakala kertas pencalonan calon PKR, Saiful Izham Ramli ditolak atas sebab-sebab teknikal.

DUN N25 Bt Selambau merangkumi Pekan Bukit Selambau hingga ke Taman Ria Jaya dengan komposisi kaum 50% melayu,30% India dan 20% Cina secara kasarnya. Terdapat juga pengundi Siam di sekitar perkampungan Bt Selambau yang mana kita ketahui pengundi Siam ini adalah pengundi tegar BN.

Dengan berdasarkan maklumat ringkas di atas, GB diminta oleh seorang pemimpin PR untuk membuat sedikit ulasan mengenainya setelah dilaporkan terdapat beberapa calon Bebas telah mengisytiharkan diri untuk bertanding terutama dari masyarakat India.

Jika demikian halnya kita mungkin tidak akan dapat melihat lagi pertandingan 2 penjuru seperti yang berlaku di dalam pilihanraya umum yang lalu. Di Bukit Selambau, Pakatan Rakyat telah menyerahkan kepada Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk bertanding.

PKR kini sedang menyaring dan menyenarai pendek beberapa nama untuk diletakkan calonnya yang kini terdapat sekurang-kurangnya ada 18 orang (mungkin lebih) yang menawar diri untuk bertanding di atas tiket PKR.

Oleh kerana pengundi keturunan India membentuk peratus yang agak tinggi (30%) maka BN juga dilaporkan mengketengahkan calon dari MIC untuk bertanding.

Berdasarkan senario politik yang sedia ada, JIKA pertandingan 2 penjuru berlaku, tugas PR agak mudah untuk mengulangi kemenangan 8 Mac 2008.

Namun 7 April 2009, keadaan sedemikian mungkin tidak berlaku. Di antara dua ekstrem itu, kini terdengar berita muncul calon-calon Bebas yang menawarkan diri untuk bertanding, ada yang berdiri sendiri dan ada yang ditaja oleh pihak tertentu - dengan tujuan untuk memecahkan undi di situ.

Petikan berita di sebelah ini menjelaskan kenapa MIC suka jika ada ramai calon bebas.

Yang berdiri sendiri mengharapkan setidak-tidaknya akan memperolehi habuan tinggi apabila dibeli di saat-saat akhir dengan membuat pengumuman menyokong calon tertentu selepas itu. Yang memecahkan undi pula menunggu habuan dari penaja jika hasrat mereka memecahkan undi benar-benar menjadi kenyataan.

Bagaimana kedudukan PR?

Di dalam PRU12 yang lalu, Arumugam mendapat sokongan solid dari masyarakat keturunan India. Dilaporkan 80-90% masyarakat India memberikan undinya kepada Arumugam.

Dengan andaian undi kaum Melayu dan Cina tidak berubah, jika berlaku pertandingan 2 penjuru semula, maka calon PKR (jika ia berketurunan India) masih mampu mengulangi sejarah gemilang Arumugam yang menang dengan majoriti 2,362 undi di dalam PRU12 yang lalu. Namun dengan adanya calon Bebas (dari keturunan India) maka undi dari masyarakat India ini pastinya sedikit sebanyak akan berpecah. Jika calon Bebas itu dari kalangan mereka yang popular pula, maka peluang untuk PR menang akan turut terjejas dan PR boleh kecundang lantarannya.

Saja saya meletakkan faktor ceteris paribus di situ supaya kita melihat dari perspektif "worst case scenario" untuk mengelakkan gejala "terlalu konfiden" menyusup di dalam jiwa.

Teori calon bebas akan mendapat penajaan dari musuh PR tidak dapat ditolak jika merujuk kepada senario di atas. 30% pula bukan satu angka yang kecil untuk diabaikan. Justeru, tugas PKR menjadi lebih kritikal di dalam mengketengahkan calon yang tepat. Rujukan dan intaian pandangan dari masyarakat kaum India dari segenap lapisan di Bukit Selambau perlu dilakukan sebelum pengumuman dibuat untuk mengelakkan protes terhadap calon yang dipilih.

Namun tidak semuanya negatif. Sekalipun di dalam politik, tidak mungkin kita mampu memenuhkan kehendak semua pihak, namun pemilihan calon yang tepat seperti yang dilakukan di dalam pilihanraya kecil Kuala Terengganu mampu mengurangkan ketegangan dan mententeramkan keadaan yang akhirnya menjulang kemenangan.

Tiada ulasan: