10 Mac 2009

SIAPA MB BONEKA - NIZAR ATAU ZAMBRY?

Perak sebuah negeri dengan 2 Menteri Besar. Seorang tulen seorang boneka.

Yang tulen ialah yang datang bersesuaian dengan Kerajaan yang dipilih oleh rakyat mengikut peraturan yang terkandung di dalam Undung-undang tubuh negeri Perak. manakala yang boneka ialah yang didatangkan dari tempat bernama Antah Berantah yang kerajaannya ditegakkan bukan dengan pilihan rakyat tetapi dimasyurkan selepas satu rampasan kuasa paling jijik di abad ini.

Tidak terlalu sukar untuk mengetahui yang mana tulen dan yang boneka. Ujian penentuan boleh dilakukan dengan melangkah semula ke gelanggang rakyat untuk kedua-dua kerajaan. Yang benar dan yang tulen tentu berani berhadapan dengan rakyat sementara yang palsu/boneka ialah yang kecut, yang takut dan yang kalut untuk kembali ke gelanggang rakyat.

Zambry boneka siapa? Boneka kepada dalang yang merampas kuasa. Boneka kepada yang memasyurkannya secara tiba-tiba. Boneka kepada kepalsuan yang bermaharajalela.

Biasanya si boneka sama seperti orang gila. Orang gila tak pernah mengaku dia gila sebaliknya menuduh orang lain yang gila. Begitulah si boneka. Dia tidak akan mengaku dia boneka. Dia akan tuduh orang lain sebagai boneka untuk memasuk bakul kemudian cuba mengangkat martabatnya sendiri mendabik dada "akulah yang berkuasa" sedang dunia sedang memperhatikan gelagatnya. Tapi sampai bila?

Sampai dia terkencing sendiri di dalam bakul kerana cuba melonjak-lonjak untuk mengangkat bakul yang sedang didudukinya.

Atau sampai si dalang itu didedahkan peranan jahatnya. Perkara jahat tak boleh tersimpan lama. Bangkai gajah tiada nyiru boleh menutupnya. Lambat-laun pasti akan terbongkar jua. Mana dia mahu lari agaknya?

Atau hidayah turun ke pihak Istana supaya melihat suasana rakyat dengan mata kepala. Jika tidak maka menjadi kenyataanlah nanti titah Sultan Perak sendiri yang pernah berkata : takhta boleh berpindah ke muzium dari Istana apabila takhta berlaku zalim aniaya kepada rakyatnya.

Tidakkah malu memakai pakaian yang bukan untuknya walaupun mendapat titah di raja paling istimewa?

Sepatutnya dia berkata: "Ampun Tuanku, pakaian kebesaran berpermata MB ini bukan untuk patik, kerana tiadalah layak untuk patik menyarungnya. Nanti patik dihina oleh sekalian rakyat tatkala bersua mereka kerana sekalipun Tuanku yang diberikan kuasa memperkenannya namun tanpa restu rakyat, apalah ertinya!"

..

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dulu ahli beend tu kan p england - habis apa citenye?? tak pula dengar susulannya ..

Prof. Era Pasca berkata...

org englang kate... awak mmg bersalah... yg rampas dengan cara liwat kenapa... lagi die kate PADAN MUKE ZAMBRY