21 Mac 2009

SAMY VELLU BAKAL TERKANGKANG DIKERJAKAN AHLI MIC

Keputusan SMS menunjukkan pencabar Sammy Vellu untuk jawatan Presiden MIC, Datuk M Muthupalaniappan bakal memenangi jawatan Presiden MIC apabila 97% menyatakan Samy Vellu akan gagal pertahankan jawatannya bagi penggal ke 7.

Muthupalaniappan bekas Naib Presiden MIC mengesahkan beliau mendapat cukup pencalonan dari ketua cawangan MIC untuk layak bertanding jawatan tersebut.

"Sehingga hari ini, saya telah memperolehi 51 pencalonan untuk melayakkan saya bertanding," katanya.

Jumlah minima untuk layak bertanding jawatan presiden MIC ialah 50 pencalonan.

Memandangkan setiap pencalonan dicadangkan oleh seorang ketua cawangan dan disokong oleh lima ketua cawangan yang lain, maka ini bermakna Muthupalaniappan mendapat sokongan daripada lebih 300 ketua cawangan MIC.

"Jika pemilihan diadakan secara adil, peluang saya untuk menang adalah amat, amat cerah," kata beliau yang juga seorang peguam di Seremban.

Jawatankuasa pusat MIC telah menetapkan tarikh pencalonan pada 22 Mac manakala pemilihan bagi jawatan presiden diadakan pada 12 April.

Kali terakhir Samy Vellu - yang memegang menjadi presiden MIC sejak lebih tiga dekad yang lalu - berdepan dengan cabaran ialah pada 1989 oleh Timbalannya ketika itu, Datuk S Subramaniam.

Tiada ulasan: