19 Mac 2009

Isu Bukit Selambau : Rafidah Perlu Cermin Diri

KKetua Wanita Barisan Nasional (BN) Tan Sri Rafidah Aziz hari ini membuat kenyataan bahawa kegagalan wakil rakyat pakatan pembangkang untuk berkhidmat dan menyelesaikan sebarang masalah tempatan seharusnya menjadi panduan kepada para pengundi kawasan Dewan Undangan Negeri Bukit Selambau menilai parti berkenaan.

"Kita telah membuat bancian terhadap pengundi di kawasan ini (Bukit Selambau) dan kebanyakan mereka membangkitkan masalah-masalah tempatan yang tidak diselesaikan seperti sistem perparitan dan sebagainya," kata beliau kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat jentera pilihan raya Wanita BN di sini hari ini.

Banyak pihak menyifatkan kenyataan rafidah itu sebagai modal basi yang sering berlaku didalam setiap kali musim pilihanraya.

"Sudah tak ada apa nak cungkil lagi, jadi Pidah (Rafidah) merapu soal kecil-kecil untuk diperbesarkan," kata seorang penduduk berketurunan India di Bukit Selambau.

"Kami amat menyukai dan menyayangi Arumugam, kerana beliau memang ambil berat masalah penduduk tempatan terutama di lokaliti dimana penduduk India ramai. Tapi apa nak buatkan, beliau menhadapi tekanan hebat dari orang-orang TPM yang gila kuasa suruh dia lompat ke BN. Dia tak nak. Dia amat malu dengan semua kawan-kawan dalam Pakatan Rakyat jika di buat macamtu. Itu sebab dia letak jawatan," tambahnya.

"Kalau nak cakap pasal parit, longkang, jalanraya dan sebagainya, tempat orang BN pun sama jugak malah ada tempat lagi teruk apa," jelasnya.

Seorang penganalisa politik berpendapat kenyataan Rafidah itu sebenarnya cuba untuk mendapatkan publisiti untuk dirinya yang kini menghadapi saingan sengit untuk merebut jawatan Ketua Wanita UMNO di dalam pemilihan minggu depan.

Merdeka Center di dalam kajiannya baru-baru ini telah menyatakan bahawa Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil disenaraikan sebagai tiga calon yang paling mendapat sokongan untuk memenangi jawatan Ketua Wanita dalam pemilihan Umno.

Populariti Rafidah semakin hari semakin menurun. Apa yang jelas Wanita mahukan perubahan. Hampir majoriti Wanita menolak pelan peralihan kuasa anjuran Rafidah. Ada yang takut untuk memberikan sokongan secara terbuka dan tidak ketinggalan ada yang menterjemahkan dengan mengundi Sharizat sebagai Ketua bagi mengantikan Rafidah.

Pada yang masih ingat, ketika Tun mengumumkan perletakkan jawatan sebagai Presiden UMNO dahulu, Rafidah adalah yang terawal meluru kepada Tun menyarankan supaya ia ditarik balik.

Dengan linangan air mata Rafidah ketika itu begitu bersungguh-sungguh memujuk Tun sehinggakan patah tumit kasutnya. Antara ayat Rafidah ketika itu ialah, tiada calon lain yang layak mengantikan Tun.

Namun apabila Pak Lah mengambil alih teraju kepimpinan UMNO, Rafidah melenting apabila ditegur oleh Tun. Begitu hebat Tun dikritik olehnya seolah-olah apa yang dikatakan oleh Tun itu tiada benarnya. Hilang semua jasa Tun kepadanya selama ini. Itulah diri Rafidah sebenarnya, semua tindakannya tak ditegur dan dikritik.

Tiada ulasan: