19 Mac 2009

Penyokong Ali Rustam Merusuh, Kenapa Polis Tak Buat Tangkapan?

Tatkala penyokong-penyokong Ali Rustam merusuh di PWTC dan dikuti dengan satu lagi rusuhan oleh penyokong-penyokong Ali - kali ini merusuh sambil berbaring di jalan, cuba menghalang Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin keluar dari ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Melaka selepas membuat aduan terhadap Ali Rustam.

Dua penyokong itu, daripada kira-kira 50 orang, berkumpul di depan pintu masuk kompleks suruhanjaya itu di Jalan Taming Sari di bandar Melaka tengah hari semalam.

Laporan malaysiakini menyebut, Shamsul sewaktu kejadian berada di dalam sebuah kereta, ingin pulang selepas lebih sejam di pejabat SPRM mengadu kes politik wang ketua menteri Melaka. Tiba-tiba keretanya dikepung oleh penyokong-penyokong UMNO dalam kawasan ibu pejabat SPRM, tambahnya. Shamsul Iskandar, yang berasal dari Melaka, berkata berlaku pertengkaran lebih kurang 15 minit di situ antara kira-kira 20 penyokongnya dengan kumpulan tersebut, yang dipercayai penyokong Mohd Ali.

Beliau berkata, kumpulan yang menghalangnya itu mempersoalkan tindakan beliau membuat laporan kepada SPRM serta memberi amaran kepadanya supaya "jangan jaga tepi kain orang lain".

Shamsul Iskandar berkata, sewaktu kekecohan itu, keretanya dibaling seketul batu yang menyebabkan cermin depannya retak. Beliau bercadang membuat aduan polis berhubung kerosakan tersebut.

"Kalau lembaga disiplin Umno sendiri sudah putuskan perkara itu, takkan SPRM tidak boleh siasat?" katanya.

Yang menghairankan bukan sahaja perangai penyokong-penyokong UMNO itu yang merusuh hingga memecahkan kereta orang dan menghalang melaporkan kes Ali Rustam ke SPRM adalah satu hal lagi, namun kedatangan sepasukan 40 anggota polis yang datang meleraikan pertengkaran tersebut tidak mengambil apa-apa tindakan ke atas penyokong Ali yang merusuh.

"Tak sama cara polis bertindak dengan penyokong-penyokong Pakatan Rakyat. Kalau Pakatan Rakyat berbaring dan berhimpun mereka akan dicari sampai lubang cacing sepertimana yang berlaku di Perak baru-baru ini," bentak seorang pemuda PKR.

"Sudah terlalu banyak kejadian polis bersikap double standard. Itu petanda yang polis di dalam negara ini menjalankan tugas mereka dengan tidak profesyenal. Bila kita kritik mereka yang mereka ini seperti lembu, mereka tak boleh terima dan tahu pula nak marah. Mereka buat rakyat semua marah mereka lansung tak fikir," tambahnya.

Tiada ulasan: