28 Feb 2009

Ulasan Berita Hangat 27 Feb 2009 Bhg 1


PEGUAM MB SEANGOR TUNTUT PENJELASAN KETUA PESURUHJAYA SPRM

Peguam Menteri besar Selangor Sankara Nair menghantar Surat Tuntuan Penjelasan kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan terhadap kenyataan terbukanya mendakwa kononnya mempunyai bukti kukuh MB Selangor salahguna kuasa.

Beliau diberikan tempoh 7 hari memberikan penjelasan tersebut yang dianggap di luar bidangkuasanya. Peguam Sankara Nair meminta Ahmad Said Hamdan memberitahu peruntukan yang digunakan di dalam Akta SPRM 2009 untuk membuat kenyataan itu.

2 surat tuntutan juga dikemukan kepada Pengerusi Gerak (sebuah pertubuhan tidak berdaftar), Mohd Nazree Mohd Yunus supaya memohon maaf di atas fitnah yang dilakukan kepada Tan Sri Khalid Ibrahim berhubung isu lembu koran dan penyenggaraan kereta peribadi Menteri Besar.

TINDAKAN PEMUDA UMNO MENYERANG KARPAL SINGH DIKECAM PELBAGAI PIHAK

Tindakan serangan sekumpulan Pemuda UMNO terhadap Karpal Singh di Parlimen telah menerima kecaman dari pelbagai pihak.

Para akademik dan ahli politik menyifatkan ia sebagai detik sedih didalam demokrasi Malaysia. Ketua Menteri Pulau Pinang, YAB Lim Guan Eng kesal dengan apa yang b
erlaku dan menyifatkan kumpulan itu sebagai samseng parlimen dan tindakan itu sebagai memalukan.

"Memalukan kerana tidak menghormati Parlimen sebagai insitusi tertinggi dan terunggul di dalam Perlembagaan Malaysia. Dalam masa yang sama mengancam keselamatan ahli Parlimen, menghalang masuk ke Parlimen.. menyerang seorang OKU," tegas Lim.

KENAIKAN KADAR TOL DITUNDA

Kabinet akhirnya menunda kenaikan kadar tol yang diumumkan semalam ke hujung tahun.

Menteri Kerja Raya, Datuk Ir Mohamad Zin Mohamed menyatakan mesyuarat kabinet yang dipengerusikan YAB Tim Perdana Menteri, setelah mengambil kira riaksi rakyat dan dalam keadaan ekonomi kini, kenaikan kadar tol itu ditangguhkan pada masa ini.

Semalam kerajaan mengumumkan kenaikan kadar tol di lima lebuhraya seluruh negara diantara di antara 0.68 sen hingga 50 sen berkuat kuasa 1 Mac ini selaras dengan terma perjanjian konsesi antara pihak kerajaan dan pemegang konsesi lebuh raya.

KAWALAN KESELAMATAN PARLIMEN DIPERKETAT

"Apa yang berlaku semalam adalah sesuatu yang tragis dan tidak patut berlaku di Parlimen tetapi disebabkan kebodohan kumpulan tertentu, sekatan terpaksa dikenakan terhadap sesiapa yang ingin memasuki kawasan Parlimen," katanya selepas menerima kunjungan hormat delegasi anggota Parlimen Eropah di Parlimen di sini.

Mengulas lanjut, Dr Abdul Hamid berkata, beliau berasa sedih mengenai insiden itu dan menyifatkan kumpulan tersebut sebagai manusia yang tidak memahami penguatkuasaan undang-undang dalam sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini.

Katanya, insiden semalam bukan hanya memalukan Parlimen malah seluruh rakyat Malaysia.

KARPAL SINGH SERAH PITA RAKAMAN UCAPAN TUN ZAKI AZMI KEPADA AGONG

Pengerusi DAP Karpal Singh hari ini menyerahkan satu salinan pita rakaman audio kepada Istana Negara, dimana beliau mendakwa mengandungi suara Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Azmi mengenai ucapan hakim tersebut mengenai rasuah.

Setibanya di Istana Negara beliau menyerahkan salinan rakaman itu kepada kakitangan istana untuk disampaikan kepada Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Karpal Singh mendakwa salinan pita itu adalah rakaman ucapan Zaki dalam satu konvensyen di Kuching, Sarawak pada November lalu.

SIVAKUMAR PANGGIL SIDANG TERGEMPAR DUN PERAK

Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V. Sivakumar berkata beliau akan memanggil satu sidang tergempar dewan itu pada 3 Mac ini bagi membincangkan dua notis usul yang diterimanya berhubung krisis peralihan kuasa kerajaan negeri itu.

Menurutnya persidangan ini tidak memerlukan perkenan Sultan Perak Sultan Azlan Shah terlebih dahulu kerana notis 14 hari hanya perlu dikeluarkan dalam keadaan DUN bersidang biasa dan bukannya untuk sidang tergempar.

NIZAR SERAH KEDIAMAN RASMI, SIMPAN KERETA CAMRY

Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini secara rasminya menyerahkan kunci kediaman Menteri Besar kepada Setiausaha Kerajaan Negeri.

Bagaimanapun, beliau memutuskan untuk terus menyimpan kereta rasmi Toyota Camry walaupun kerajaan negeri telah mengambil semula kesemua kereta 10 bekas Exconya.

Pegawai khas beliau, Amran Harun memberitahu media, Nizar akan menyimpan kereta tersebut sebagai tanda beliau tidak pernah mengalah dalam mempertahankan yang beliau masih Menteri Besar yang sah.

"AJS10 akan disimpan sebagai simbol sementara menunggu keputusan mahkamah.



Tiada ulasan: