30 Jan 2009

Ulasan Isu Hangat 30 Jan 2009

Keputusan SMS menunjukkan 75% tidak setuju cadangan supaya Akta Lompat Parti diwujudkan untuk menghalang mana-mana wakil rakyat melompat dari satu parti ke parti lain. Mursyidul Am PAS, TG Nik Abdul Aziz pernah menyatakan tidak perlu kepada undang-undang khas menghalang mana-mana wakil rakyat melompat parti.

Ini kerana kata beliau ia adalah hak individu terbabit.

“Walaupun undang-undang dibuat untuk mengekang kemaraan anggota Parlimen atau anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) supaya tidak melompat parti, namun tindakan melompat parti boleh berlaku juga,” (Rujuk Harakah 14 Mei 2008)

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang juga menyifatkan cadangan menggubal undang-undang menghalang wakil rakyat melompat parti dibuat atas kepentingan Umno dan bukannya atas dasar demokrasi.

PERTIKAMAN LIDAH ERDOGAN DENGAN SIMON PERES

Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan bertindak meninggalkan sidang Forum Ekonomi Dunia (WEF) di hari kedua selepas terlibat dengan perdebatan hangat dengan Presiden Israel, Shimon Peres berhubung konflik di Genting Gaza.

Erdogan mengkritik hadirin yang terdiri daripada tokoh korporat dan politik antarabangsa kerana memberi tepukan selepas Peres dengan penuh emosi mempertahankan serangan Israel ke atas Gaza, sehingga menyebabkan lebih 1,300 rakyat Palestin terkorban.

RAMLANG TIDAK MENYESAL

Bekas imam masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi menyatakan beliau tidak menyesal memberikan ucapan di pentas parti keadilan semasa pilihanraya kecil Permatang Pauh Ogos lalu. Beliau telah dipecat oleh JAKIM kerana melakukan pendedahan sebenar apa yang berlaku pada masa "sumpah laknat" Saiful Bahri yang mendakwa dirinya diliwat oleh Datuk Seri Anwar.

GENERASI MUDA UMNO SOKONG RASUAH?

Generasi muda UMNO dilihat seakan-akan menyokong kegiatan rasuah apabila mengadakan satu bantahan terhadap SPRM dalam menjalankan siasatan terhadap ahli-ahli UMNO yang didakwa menyogok wang kepada perwakilan. Mlah mereka turut mengutuk Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO Tan Sri Tg Ahmad Rithaudeen yang mencadangkan supaya sayap-sayap UMNO dimansuhkan.

KRISIS UMNO PERAK

ADUN Bota, Datuk Nasaruddin Hashim berkata Umno dilanda krisis dan adun parti itu mempunyai kebijaksanaan menilai kedudukan mereka. Yang pasti ramai yang tidak berpuashati dengan pelbagai isu termasuk kepimpinan di dalam parti tersebut.





Tiada ulasan: