5 Mac 2017

[VIDEO] Rasulullah Telah Tunjukkan Islam Bukan Hukum Semata-mata Pada Sahifah Madinah

Makanan, rumah lebih utama berbanding RUU 355

Ahli akademik kanan sebuah universiti awam terkemuka menyifatkan usaha memenuhi keperluan asasi rakyat harus diberi keutamaan terlebih dahulu berbanding Rang Undang-Undang (RUU) Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016.

Pensyarah Jabatan Akidah Pemikiran Islam, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (UM) Dr Mohd Kamil Abd Majid berkata, rakyat pada masa ini memerlukan makanan dan kediaman walaupun tidak dinafikan manfaat pindaan Akta 355 itu.

"RUU (355) bagus tapi beri kenyang rakyat dan beri rumah kepada rakyat lebih aula masa ini," katanya dipetik daripada status Facebook miliknya.


Beliau juga berpendapat hanya rakyat yang tidak memiliki rumah dan tiada makanan mencukupi lebih memahami realiti berkenaan.

Dalam satu reaksinya terhadap komentar pengguna media sosial itu tentang pandangan beliau yang mungkin sukar diterima orang lain termasuk mengundang label negatif, beliau menjawab, "Allah terima" dan "Biar Allah yang label. Manusia sama di depan-Nya".

Pengasas di Yayasan Usuluddin Malaysia itu turut mengakui pendapat salah seorang netizen tentang perlunya wang tajaan menunaikan umrah disalurkan bagi tujuan membina rumah yang mampu rakyat miliki.

Polemik mengenai RUU 355 yang dibawa Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berlarutan sehingga dilihat mengundang permusuhan dalam masyarakat sesama Islam dan antara agama di negara ini.

Walau bagaimanapun, Presiden Pas itu dalam usul persendirian yang dibacakan di Dewan Rakyat tahun lalu telah bertindak menangguhkan pembentangan pindaan akta tersebut ketika penyokong taksub parti tersebut mendesak supaya disegerakan.

Dua kali berturut-turut Abdul Hadi meminta perbahasan mengenai RUU itu ditangguhkan. Kali pertama pada 26 Mei iaitu 10 hari sebelum penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Kangsar dan Sungai Besar diikuti 24 November lalu.

VIDEO BERKAITAN





ULASAN GB

GB sudah ulas sebelum ini. Petikan:

Pokoknya, RU355 bukan hudud, bukan hukum Allah, ia dikatakan hanya untuk memertabatkan syariah Islam. TGNA sendiri pernah menolak cadangan pindaan RUU355 semasa hanyatnya.

Sedangkan sebelum ini, PAS sendiri yang menyatakan bahawa hudud bukan satu keutamaan, bukan agenda parti berkenaan kerana hudud sendiri hanyalah 0.001 peratus yang disebutkan di dalam Al-Quran. Itu hudud, inikan pula RUU 355... yang lansung tak ada di dalam Al-Quran.


Tapi entah macamana semenjak berbaik dengan UMNO PAS mengubah haluannya. Hudud tiba-tiba menjadi perjuangan utamanya dengan menafikan sendiri hujah-hujjah lampaunya semasa berada di dalam Pakatan Rakyat.







FEATURED ADS





15 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Masyallah tabarakallah

Selawat ke atas nabi s.a.w

JAUH BEZA NABI DGN MAHAGURU TUHAN HADI..

Baru jadi presideng dah takabuuurrr.. Teringat kpd abuya almahdi alarqam... HEBAT !!!

SUDAHNYA DIJATUH HUKUM SESAT DAN TIADA DAH ALARQAM..

PIS BILA NAK DI HARAMKAN..sedap main kona u turn ayat suci kareem

RUU itu jatuh haram kalau ia politik semata mata dan bukan tujuan untuk mendidik!!

Aargh apacam kalau kami kluar statement mcm tu? Nak tuduh kapir? Itu pasal.. Bila ayoh hadi pin dan mr somi q7 attakanan buat fatwa dan ayat sesat syiatanirajeem.. Macam tu lah kami pun boleh kluar fatwa bodoh mcm kamu

SUDAHLAH...SUDAH JELAS RUU NI HUKUM CIPTAAN AYOH HADI PIN.

Kalau berani buat lah betul betul hudud.. Sebat dan rejam potong tangan.. Ada berani pas umno??? Tak berani sebab takut dgn trump Israel mca pelaburan billion Yahudi !!!

Tanpa Nama berkata...

Saya tidak paham kenapa PAS dan UMNO mengambil langkah pindaan RUU 355 dari sudut politik. Padahal pindaan RUU 355 mencukupi dengan dikaji dan dipinda dalam ruang lingkup Perlembagan Malaysia. Ini mencukupi dengan menubuhkan JK untuk mengkaji hal-hal yang memerlukan pindaan berdasarkan keperluan pemerkasaan Undang-undang syariah, yg mungkin terdiri dari pakar-pakar Undang-undang dan juga mungkin Mufti-mufti. Tak perlu hiruk-pikuk yang mengundang hal-hal negatif dalam negara.

Tanpa Nama berkata...

.
.

Kalau tak RUU Hudud, apa yang PAS nak guna ?

Ekonomi? Pembangunan ?

Untuk keadilan pun PAS tak reti.

Tanpa Nama berkata...

Rasanya rakyat juga perlu GST utk menyiksa hidup kut? Tiada pula tentangan kuat sebegini, hatta dari org Islam sendiri memberi pandangan serong mengenai hal agama mereka. Sungguh mendukacitakan. mmg akhir zaman.

Tanpa Nama berkata...

Lorat sungguh pasal RUU ya? GST & TPPA tak de pulak tentangan sebegini. Hal ehwal agama kita ni di pinda Agong & raja2 pun setuju. Nampak sangat org yg nk berbahas tak setia pada Agama & Raja. Mmg boleh humban ke laut, biar duduk situ pulak rasa mcm mana...

pak maun berkata...

Tepat sekali.

Tanpa Nama berkata...

Ianya ada kaitan dgn perkembagaan...maka perlu dibentang di parlimen utk dibahaskan. Itu yg mnjadi perhatian umum.

Tanpa Nama berkata...

Hadi mungkin rasa ruu355 kalau diperkasakan oleh dia maka dia dapat byk saham akhirat, walaunta pun nak tumpang saham akhirat gamaknya.

Sedangkan Allah itu maha pemurah dan maha pengasih, ada byk jalan untuk kita tambah saham akhirat. Tapi puak bahalol ni cuma fikir hanya dengan tambah hukuman lebih berat adalah satu satunya jalan ke syurga.

Tanpa Nama berkata...

.
.

Pemimpin PAS hanya tahu mengenai keperluan asasi anak dan isteri ..

PAS kata GST menjana ekonomi.

Maka tidak terkejut jika satu hari denda RUU 100,000 akan menjana ekonomi juga. Ketika itu lah tangkapan tanpa siasatan yang betul dan bukti yang jelas menjadi masaalah.

Dengan mengaku salah dan memudahkan pihak pendakwaan denda yang ditawarkan sudah cukup mendapat wang yang banyak.


Jika rajin dalam sehari pegawai yang menjalankan tugas boleh menangkap 100,000 sedangkan dalam masa yang sama tempat maksiat tidak berkurangan .

Wallahualam.

Tanpa Nama berkata...

Bg anda mungkin tuan mufti jugak bahalol ya? kesiannn.

Syazmall Wan berkata...

Gst pas ckap jana ekonomi tengkorak atok dia.. arini paper citer pensyarah kene berhenti sampai 6000 org...bangsat sgt pas bwah hadi ni...org susah x nampk..yg dia nampak pepek rosmah jer..puii...ulamak syaitan yg tinggal dl pas...

Tanpa Nama berkata...

Umno guna hudud, umpan PAS ... umno sedang lemah perlu tempat untuk bertaut, Umno tahu isu Hudud DAP lari, pakatan berkecai... PAS pulak dipimpin Hj Hadi pakar strategi serba tahu... penasihatnya pulak berpengalaman timur tengah bertahun2, masuk perangkap umno... kini bersendirian dengan ikatan yg terdiri puluhan ribu ahli... umno tidur lena..tapi kadang2 terganggu dengan nyamuk BERSATU, Kepada almarhum TGFN dan TGNA... Allah masih menguji PAS,ketiadaan tuan guru berdua jelas melemahkan Pas, aku ingat Hj Hadi menggunakan kepkaran berpuluh tahun jeneral Pas, tapi dibuangnnya begitu shaja, ajak berdebat ..penakut... tak apalah, walaupun semua jeneral perang dicabut dan dikorbankan secara rapi .... demi kepentingan tertentu... Allah Maha Merancang.... dan perancangan Allah Maha teliti... PAS akan membayar dengan harga yang mahal.




Tanpa Nama berkata...

Orang2 atasan pas ni semua dah hidup selesa, makan kenyang, berbini 2 dan kereta hebat. Jd skrg agaknya dia nak beri tumpuan kpd menghukum org pula. Tlg tengok kanan kiri dulu, ahli2 pas sendiri pun masih ramai yg hidup susah di kampung dan rakyat miskin dan miskin bandar ramai lg disekelilng kita. Beri tumpuan kpd masalah ekonomi dan sosial dulu dan jg kpd masalah penyakit sosial spt gejala rasuah dan masalah sosial yg berpunca drp kemiskinan.

Pencolekhangek berkata...

Pas sudah jadi parti satu isu. Nak cakap hal lain macam ekonomi atau pendidikan atau pertahanan dan keselamatan tak reti. Yang cerdik dah ramai cabut. Tinggal lebai sahaja. Jadi main je lah cerita hudud yang tak berapa nak hudud.

Tanpa Nama berkata...

Kaw paham ape itu RUU? Ydp pas kaw aku pun x tergagap bila aku tanya? X berani ckp Hudud @ x Hudud.... yg taw dia ckp, sape x sokong kapir & tanam jirat... last malu minta maaf... kaw nk kenal dia jom gi pdg serai...