4 Feb 2017

[EDISI BINGAI] PAS Yang Tangguh DIpersalahkan DAP & AMANAH...

Pas punca Akta 355 lewat dipinda

Pas harus dipersalahkan kerana mempolitik dan melambatkan kelulusan pindaan Akta 355 yang bertujuan memperkasakan Mahkamah Syariah malah tindakan parti itu menuding jari kepada pihak lain hanya untuk menutup kelemahan sendiri, kata Pengerusi Amanah Kedah Datuk Dr Ismail Salleh.

Beliau yakin tanpa permainan politik Umno dan Pas dalam isu ini, pindaan Akta 355 telah berjaya dibawa dan dibentang serta diluluskan dalam sesi parlimen yang lalu.


"Tapi kini Pas telah menggunakan isu ini untuk menghukum sesiapa sahaja yang tidak bersetuju dengan cara Pas mengendalikan isu ini.

"Saya kira tidak ada orang Islam yang menolak penambahbaikan dan pemerkasaan terhadap Akta ini, malah ramai orang tidak faham pun apa itu Akta 355.

"Mereka telah memberi mandat kepada ahli-ahli Parlimen yang dipilih untuk melangsaikan tugas ini di parlimen," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut Dr Ismail, parlimen atau Dun adalah tempat undang-undang digubal atau pindaan terhadapnya dibuat.

Akta 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah), ujarnya telah digubal pada 1965 dan dibuat pindaan pada 1984 dan 1989 tanpa sebarang masalah.

"Tetapi kali ini ianya sangat berbeza kerana permainan politik Umno dan Pas melebihi hasrat pindaan akta itu sendiri.

"Umno/BN telah berjaya mendapat laba kemenangan politik yang besar setelah memberi laluan kepada Pas melalui pembentangan usul persendirian Ahli Parlimen Marang pada 26 Mei 2016 dan 24 Nov 2016.

"Kerana tersepit dan demi kepentingan politik juga Ahli Parlimen Marang menangguh perbahasan setelah dua kali peluang diberikan,"
tegas beliau.

Dr Ismail menambah, Pas kini terpaksa berkempen ke seluruh negara untuk menutup kelemahan presidennya yang tidak bersedia membuat pembentangan dan seterusnya berbahas di Parlimen.

"Mereka menjadikan rakyat sebagai tempat melindungi kegagalan dan kepincangan mereka," tegas beliau.

Dr Ismail mengulas kenyataan Abdul Hadi yang meminta semua pihak agar tidak menghalang RUU355 daripada diluluskan parlimen.

Pas merancang perhimpunan menyokong RUU355 18 Feb ini di Kuala Lumpur sebagai kemuncak kempen menyokong pindaan Akta 355 berhubung bidang kuasa Mahkamah Syariah. -MD

VIDEO BERKAITAN



ULASAN GB

Memang teruk sudah sikap dan perangai golongan PAS, dari atas sampai ke bawah.

Mereka yang tangguhkan pembentangan Private Bill sebanyak dua kali apabila diberi peluang untuk dibentangkan di parlimen, DAP dan AMANAH yang dipersalahkan.



Lepas tu keluarkan arahan pula "Jangan Halang RUU". Kamu yang tak bentang, kamu minta oang lain jangan halang. Paradoks!



PAS harapkan UMNO menyokongnya, tetapi kini PAS terkinja-kinja keseorangan nak adakan himpunan RUU. UMNO mendiamkan diri. Kena kencing lagi nampaknya.

Bagi umat Islam, kita sudah jelaskan, himpunan RUU malah pembentangan RUU itu bukan hukum Islam. Almarhum TGNA sendiri pernah menolak usul untuk meminda RUU 355 tersebut. Terjejaskan akidah TGNA lantarannya kerana tak menyokong usaha untuk memperkasakan syariah seperti yang dialun-laungkan oleh PAS ketika ini?



Boleh baca enrti sebelum ini: TG Nik Aziz Pernah Tolak Pindaan RUU 355, Umat Islam Tak Perlu Hirau Himpunan RUU



FEATURED ADS



11 ulasan:

Awanama berkata...

Ini dinamakan politik PAS yang bodoh.... apabila yang bodoh menjadi pemimpin kenyataan bodoh semacam si Abodoh ni akan berlaku.....

Awanama berkata...

Telahan aku ruu 355 hanya modal utama pascai dan geng pigs utk hadapi pru...sebab kalau nak lihat isu lain yg boleh di bawa oleh pascai aka pigs ni...yilekk pocikk...hehehee...

Awanama berkata...

PAS ini kan kumpulan golongan orang orang gagal dalam hidup dan syok sendiri

Di kira nya semua masokPAS terus di anggap Ulamak walhal Otak nya kosong ajja


Itu lah jadi nya hingga dari pemimpin nombor satu hingga ke ahli bawahan bodoh sombong dan pelahap murahan.


Kasihan saja lah mereka mereka ini , ingin hidup menongkat langit tapi malas ber fikir jauh lagi bekerja

Melayu Melayu semua tu.... Bangla lebih baik dari orang orang PAS yang rata rata memiliki mentaliti hampas.

Malaysiabaru berkata...

RUU INI TELAH DI CIPLAK OLEH JAMIL KILL DARI ZAMAN NIK MEMYAMAR AND THE GANG MASA KERJA DI PUSAT ISLAM BAWAH DR YUSOF NOOR

DI OLAH OLEH UMNO DAN DI SERAH KOD NIK MENYAMAR UNTUK DI EDIT KEMUDIAN BG AYOH HADI PIN KEMUDIAN BAGI BALIK JAMIL KILL

KEMUDIAN BAGI BALIK MENYAMAR LEMUDIAN BALIK KE JAMIL LEMUDIAN .....


PUSING PUSING JAHANAM !!!

MUNAFIK BETUL PIS UMNGOK

Awanama berkata...

..

Bukan bentang dulu lepas tu kata ada halangan.

Kerja tak beres lagi. Tergopoh-gapah pulak tu.

AMANAH dan DAP jangan di salahkan sebab UMNO di beri amaran oleh MCA.

Semua ini kena di buat pengiraan se belum terus redah.


PAS memang nak pecahkan undi melayu dengan mengunakan agama.




paspispus berkata...

halatuju pas semakin tersasar x tau arah mana yang pas ikut dah jd berliku2..mereka yang bermasalah dituduh orang lain yang bermasalah...akal dah semakin terencat..pemimpin pas dari kepala sampai ekor..masing2 nak tunjuk hero nak tunjuk pandai..masing2 keluar kenyataan masing2 bercanggah pendapat..mana satu para walaun nak ikut..bukan bersandar kpd fakta tetapi auta belaka..itu pun walaun masih percaya..membabi buta..

Anti Fitnah berkata...

sELAGI mELAYU bERTINDAK mENGIKUT sENTIMEN pERKAUMAN, sELAGI tULAH dIPERMAINKAN oLEH kAUMNYA sENDIRI. lAIN oRANG yANG bERAK, lAIN oRANG yANG kENA tAHINYA.
hANYA mELAYU bANGANG yANG pERCAYA aKAN fITNAH iNI mALAHAN mEMANJANGKANNYA. sEKALI pAS tUDUH dAP bABI, tANPA sEDAR pAS dAH tIGA kALI dIBABIKAN. lIHAT pADA cIPTAAN ALLAH SWT ... jARI tANGAN mU tU.

Awanama berkata...

Parti hampeh

Awanama berkata...

Ahli2 pas dah menyampah dgn pemimpinnya. Memang penin gila. Kalo berjubah dan serban beso, confom masuk syurga dah lama aku buat.
Jadi pemimpin, ikutlah cara Umar Abdul Aziz.
Semenjak kematian Nik Aziz, pas dah macam umno plak.
Tunggu pru 14.

Awanama berkata...

Bila tinggal pemimpin2 bodoh dlm pigs..orang lain disalahkan..yg presideng nkau mintak tangguh 2x dah kenapa nik abodoh woii..lebai bangsat..

Awanama berkata...

Mmg pas dah jd parti rasis busuk dah hodoh.tp apahal si pkr dan ppbm masih terhegeh hegeh cari pas.... Memalukan betul. ....