10 Sep 2016

Apandi Ali Tidak Layak Sebagai AG, Perlu letak Jawatan Atau Dipecat

Khairuddin serah video peguam negara berjoget dengan menteri

Bekas naib ketua Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan yang mempertikaikan pelantikan Tan Sri Apandi Ali sebagai peguam negara, memfailkan afidavit bersama klip video peguam tertinggi negara itu sedang menari dengan beberapa menteri ketika perarakan Merdeka baru-baru ini, di mahkamah hari ini.


Peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla, yang mewakili Khairuddin berkata anak guamnya melampirkannya dalam dokumen mahkamah mendesak Apandi meletakkan jawatan.

Haniff berkata video itu, sebagai bukti baharu difailkan 2 hari lalu walaupun Mahkamah Tinggi menetapkan 19 November untuk menyampaikan keputusannya terhadap permohonan semakan kehakiman yang difailkan Khairuddin.

“Melihat kepada perkembangan terbaru ini, kami dan peguam kerajaan akan menemui hakim pada 19 September bagi pengurusan kes,” katanya.

Pada Isnin, Khairuddin dan beberapa yang lain ke Pejabat Peguam Negara di Putrajaya untuk menyerahkan surat dan mendesak Apandi meletak jawatan selepas klip video menunjukkan beliau menari bersama menteri kanan menjadi viral di media sosial.

Khairuddin sebelum ini memfailkan semakan kehakiman untuk mengetepikan keputusan Apandi pada 26 Januari yang Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak melakukan kesalahan jenayah berhubung 3 kertas siasatan difailkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Beliau turut mempersoalkan arahan Apandi kepada SPRM untuk menutup siasatan dan keengganannya membantu penyiasat mengumpul bukti di luar Malaysia.

Beliau juga mencabar pelantikan Apandi, bekas hakim Mahkamah Persekutuan, sebagai peguam negara menggantikan Tan Sri Abdul Gani Patail.

Khairuddin memohon perintah mahkamah bagi suruhanjaya khas ditubuhkan untuk mengkaji dan mengenal pasti tindakan lanjut berhubung keputusan 3 kertas siasatan berkenaan.

Bekas menteri Datuk Zaid Ibrahim dan Majlis Peguam Malaysia memfailkan permohonan semakan kehakiman yang sama dan Hanipah dijangkakan menyampaikan keputusan pada 19 November. -FMT

VIDEO BERKAITAN


ULASAN GB

GB sudah ulas sebelum ini:

Professionnya seorang yang bertaraf tinggi, seorang peguam Negara yang juga seorang bekas hakim. Tetapi boleh menari-nari bersama-sama dengan beberapa menteri yang dikaitkan dengan kumpulan Najib, tanpa malu dan segan silu di khalayak umum.

Peguam Negara inilah juga yang telah membersihkan nama Najib dalam isu RM2.6 bilion, enggan untuk membuka lakukan siasatan semula kes 1MDB dan yang bersungguh-sungguh mahu mendakwa Ketua Menteri Pulau Pinang di mahkamah di atas tuduhan membeli rumah di bawah harga pasaran.

Wajar diingatkan, keadilan bukan sahaja perlu ditegakkan tetapi perlu dilihat telah ditegakkan. Bagaimana ia dilihat ditegakkan apabila Peguam Negara didapati bersama-sama sang menteri menari-nari seperti seolah-olah menteri itu bersih semuanya?

Apakah hari kemerdekaan merupakan hari untuknya meluahkan rasa gembira kepada dunia konon dirasakan telah berjaya menjalankan tugasnya sebagai Peguam Negara?

Hukum kebenaran dan keadilan berjalan. Seseorang yang telah melakukan kesalahan akan terus menonjolkan dirinya melakukan kesalahan demi kesalahan yang tidak mungkin dapat dia memebendungnya.


Pejabat Perdana Menteri (PMO) begitu galak menyingkir dan memecat menteri dan pegawai tertinggi termasuk bekas Peguam Negara, iaitu Abdul Ghani Patail dan mengantikannya dengan Apandi Ali yang rakyat umum melihat, penyingkiran dan pemecatan itu ada kaitan dengan 1MDB dan berita mengenai pendakwaan ke atas Najib.

Sekarang hukum kebenaran dan keadilan dari Allah berjalan dengan sendirinya. Orang yang menggantikan Ghani Patail itu sebenarnyalah TIDAK LAYAK kerana tidak tahu menjaga akhlak dan integriti diri apatah lagi terkinja-kinja di khalayak ramai.

Jika beliau berdegil tidak mahu meletakkan jawatan, kita tunggu hukum kebenaran dan keadilan seterusnya berjalan.




FEATURED ADS


9 ulasan:

Timnajib Jomfikir berkata...

Kan dah cakap....puak2, mereka tu...
Penjilat, macai,pemakan dedak..jadi apa2 sekali pun...mereka akan bersatu hati dan taat setia dengan Big Boss mereka iaitu, Najib Tun Razak dan Rosmah Mansor.

Pasal Profession mereka tu... mereka tak ambil port sangat..apa rakyat kata. Yang penting..apa yang big bos kata...perlu dipertahankan dan diutamakan.

M.N.Hasnal Bakiyah berkata...

Mmg paling tak layak
Malah patut di pecat dr profession guaman.
Semasa mengangkat sumpah utk jawatan nya itu, apa yg diucapkannya.
Bohong dan dusta belaka.

Lelaki Dicermin berkata...

Tak ingat nama ketua sprm yg lama satu masa tu. Aku baca temuramah dia di akbar..dia siap ckp kalau PM nak melawat jabatan dia pun dia takkan benarkan.. di kuartiri akan bias.. ketua sprm tu berani melawan tun m. inilah kelemahan akta di malaysia tanahair ku yg ku cintai.. nak lantik nama jawatan awam ternama di usul oleh pm.. di perkenan oleh agong..kalau di usul oleh perlimen..di perkenan oleh agong.. sah2 yg pegang jawatan tu bersih.PM takde kuasa nak kawal penjawat tu..kalau di usul oleh perlimen..di bincangkan di perlimen dulu sebelum hantar nama ke agong..silap2 warna seluar dlm peguam negara pun MP boleh tahu..buat mcm amarika..senang..obama pun tak berani cuit peguam negara.kekdg kita je negara islam... diri sendiri ckp terbaik..tp nak di jadikan contoh tak boleh.. di thailand PM dia cukup takut dgn ketua pilihanraya.di malaysia... ketua pilihanraya boleh main2kan pembangakang..sebenarnya jawatan awam tertinggi tu..selepas tun m memerintah je di ubah.. dulu peguam negara nama tan sri kadir.. kurus je orgnya..sidang perlimen dia kena duduk spt mp..apa berkenaan undang2 dia kena jawab.. bukan menteri yg jawab. Baru lah berkeyakinan kita menerima apa yg di jawab tu..

Tanpa Nama berkata...

Dia menari kat mana-mana pun tak boleh. Mana-mana peguam kena jaga etika professionalism baik peguam biasa atau peguam pendakwaraya dari pejabat Peguam Negara. Begitu juga doktor pakar dan juga pilot.

Dia macam dah jangka semua kes atau pendakwaan mudah diselesaikan oleh nya. Peguam Negara di tempat lain atau sebelum ini seperti Ghani Pataul, Abu Talib, Mokhtar mana-mana gambar dalam akhbar mana ada dia orang tersenyum... seingat saya.

Baik Apandi, baik Menteri .. harap satu hari nanti mereka jadi penari jalanan yang lehernya berikat di tiang.

Lagipun masa dia orang menari tu, Mahathir dengan Anwar belum berjumpa.. sekarang rasanya jangan kan nak menari .. nak dengar
musik atau lagu pun dah tak gembira.

Konon sporting.. nak berlagak macam orang biasa-biasa.. kalau pergi majlis atau kenduri, tenguk, bagi tempat duduk biasa, macam muka sial.

Tanpa Nama berkata...

Kes sama jugalah nanti dengan peguam '.. korek. korek. korek..'

Malaysiabaru berkata...

Kenapa bila.saya kutuk apandi pundek tak kluar d ulasan ???

Pandi pundek

Pandi puaka

Pandi patola

Pandi pelahap

Dah lama malukan Negara ini

AdNAN berkata...

....msia boleh, msia 1 don ya.

Tanpa Nama berkata...

Mmg xlayak sbb yg lantik dia pun org yg xlayak jg.kbnykn pemimpin pun mmg pemimpin dedak yg xlayak jd pemimpin..rakyat je layak bayar gst utk dedak mrk

mansor berkata...

Falsm negara yg yak menjunjung akhlak dan moral...tak payah caksplah ttg joget2 sebagai keji.