12 Jul 2016

Apakah PAS Sedia Terima Nasihat Atau Hanya Nak Jadi Penasihat?

Lima nasihat kepada Pas kalau nak menang

SHAH ALAM – Kekalahan Pas pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar bukanlah perkara luar biasa. Sebagai salah satu parti politik yang ikut bertanding dalam arena PRK tanah air, sudah menjadi adat bagi parti yang bertanding untuk menang atau kalah.

Bagaimanapun kekalahan Pas dalam kedua-dua PRK tidak boleh di pandang enteng oleh pimpinan parti itu.

Penganalisis politik, Dr Muhammad Shamsinor Abdul Azzis menggariskan lima perkara yang perlu dilakukan Pas sebelum bermulanya musim Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.


Pilih pihak yang tegar bersama Pas

Menurut Muhammad Shamsinor, Pas perlu memilih blok parti lain sebagai rakan dalam menghadapi PRU kerana permuafakatan politik adalah teras utama untuk menang dalam pilihan raya di negara ini.

“Jika mahu bergabung atau pilih mana-mana pihak, Pas perlu pilih sama ada mahu bergabung dengan Pakatan Harapan atau BN.

“Jika Pas hanya mahu bentuk kerjasama, kerjasama sama ada dengan pembangkang atau BN perlulah dibentuk daripada sekarang bagi membina penyelarasan dan persefahaman,” katanya ketika dihubungi Sinar Online.

Kompromi

Katanya lagi, sekiranya Pas sudah memilih ‘bulu’ (rakan) bagi perjuangannya, parti Islam itu juga perlu berkompromi dengan rakan seangkatannya.

“Berjuang secara sendirian memang nampak heroic, tetapi Pas kena tahu yang membina barisan atau pakatan dalam berjuang lebih sesuai dengan lanskap politik negara.

“Jika Pas sudah pilih rakan, Pas perlu bertolak ansur dengan kekuatan dan kelemahan rakan yang dipilih tanpa mengabaikan aspirasi penubuhan parti sendiri,” katanya lagi.

Belajar main isu semasa

Tambahnya, Pas juga perlu mendukung isu dan kemahuan yang bermain di fikiran rakyat. Dengan kekuatan rakan parti lain, Pas boleh menyusun strategi untuk bermain isu yang sesuai dengan keadaan semasa.

“Pas perlu bersama dengan parti lain untuk membawakan isu yang melekat di hati pengundi dalam barisan yang dipilih. Dengan cara itu, Pas mempunyai kelebihan untuk membentuk serangan secara kolektif dalam pihak yang dipilih,” ujarnya.

Berani teruskan agenda

Selain itu, menurut Muhammad Shamsinor lagi, Pas juga perlu berani meneruskan agenda memperkasakan Islam sebagai agama Persekutuan negara.

“Ia dilihat lebih berprinsip tetapi berhikmah, sekali gus mendapat sokongan pengundi Muslim serta kepercayaan pengundi bukan Islam,” katanya lagi.

Kaji dan kaji lagi.

Akhir sekali, Pas juga dikatakan perlu melaksanakan kajian demi kajian berkaitan pengundi dan PRU14. Kajian tersebut perlu dilakukan secara berkala bagi mengenal pasti peluang dan strategi sesuai untuk Pas melancarkan serangan pada waktu yang sesuai.

“Melaksanakan kajian secara akademik dan berkala dalam mendapatkan jawapan tahap dominan atau kepentingan sesuatu isu, strategi kempen yang menambat hati dan calon yang diterima pengundi. Ia perlu dilakukan jika Pas mahu memahami secara jelas lanskap politik negara yang dinamik,” tegasnya. _SH

ULASAN GB

5 nasihat di atas memang bagus untuk PAS. Namun, soalnya apakah PAS sedia menerima nasihat dan teguran?

PAS dikenali sudah sebagai parti yang recalcitrant (keras kepala). Mereka ingin menjadi Penasihat tetapi tidak akan mahu mendengar nasihat.

Buktinya banyak. Salah satunya:


Akibat daripada sikap sedemikian maka kita dapat melihat PAS menuai kegagalan dan kemusnahan. PAS tenggelam akibat keegoan dan keangkuhannya sendiri.


Pun begitu masih enggan untuk menerima kebenaran. Masih angkuh seperti biasa dan masih mendabik dada menyatakan mereka pembangkang terkuat walhal umum mengetahui PAS kini sadang sakit tenat.


Terkuat apanya jika yang menang itu BN? PAS melihat dari sudut parti pembangkang sebagai "individu", bukan sebagai satu keseluruhan seperti Pakatan Harapan. Sampai bila nak mendabik dada jadi pembangkang terkuat tetapi kalah dalam pilihanraya?

PAS sanggup menggunakan kaedah haiwaniah Machievilisme "the end justifies it means" dengan menyamakan kedudukan partinya sebagai agama. Tidak taat kepada parti dianggap "menjejaskan akidah". Itu level pemikiran mereka. Dasyat sekali.


Di dalam satu ulasan GB sebelum ini GB telah menyatakan bahawa: perjuangan Islam sepatutnya lebih kepada "substance" (isi dan pengertian) bukan kepada "forms" (rupa dan bentuk) semata-mata.... Tetapi hakikat perjuangan PAS terbalik ... memperjuangkan forms bukan substance.

Mengenepikan soal professionalism, good governance, ketelusan, kepimpinan berintegriti, pembasmian taklid dan mempertingkatkan ilmu, tetapi sebaliknya memperjuangkan kejumudan, mempertahankan kelemahan di atas nama agama dan wala. Hudud yang disakit-sakitkan walaupun dah dinasihatkan oleh ketua Ulama Sedunia, teggakkan kkehidupan Islam dahulu bukan hudud.


Ibarat kuih koci yang berbalut daun pisang. Yang diperjuangkan dan yang dipertekakkan bukan kuihnya tetapi pembalutnya iaitu daun pisang.

Hukum kebenaran dan keadilan telah berjalan berkali-kali PAS membutakan mata dan menutupkan telinga. Enggan untuk menerima kebenaran itu. Kerajaan Terengganu tumbang hanya baru sepenggal dipegang, begitu juga Kedah dan jangkaan bahawa Kerajaan Kelantan yang telah dibina oleh Almarhum TG Nik Aziz selama lebih 20 tahun pun nampaknya bakal tumbang setelah ketiadaannya. Bunga-bunga PAS bakal tumbang di Kelantan sudah kelihatan. Malah alam sendiri sudah menyampaikan khabarnya melalui tragedi banjir besar di kelantan hampir dua tahun lepas. Pun masih degil dan enggan untuk akur dengan musibah yang menimpa itu.

Oh, itu ujian Allah.... kata mereka, sednagkan mereka enggan menerima hakikat disebalik ujian itulah kaffarah yang perlu menjadi bahan untuk muhasabah.

Dan pesanan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin (MAZA) menutup ulasan GB kali ini:

21 ulasan:

Malaysiabaru berkata...

Knp kita perlu bercetita tentang PiS...

Ini party sudah outdated.. Tak relevan tolol dan buang masa..

Ceritalah pasal kerja kerja aktivis pemimpin amanah dlm selesaikan masalah rakyat

Biarlah piS berkubur... Fikir cara cara nak percepatkan kepupusan pa
Salah satu cara pecat 3exco piS di selangor

Kemudian bincamg politik baru..

Iniiii.. Satu habuk rangka kerja atau kertas putih politik baru habuk pun tarrraaaak..

??? Nak menang ke tak nak atau nak memblog sampai kalah??? Pupus bersama PiS..

Pemuda parit kings berkata...

Pegi Mati la sama paspispusss...biarkan mereka dgn cara mereka...

Tanpa Nama berkata...

Pi rayu kepada jawatankuasa persatuan ulama sedunia, singkirkan keahlian haji hadi dari persatuan tu sebab dia jadi punca perpecahan persaudaraan Islam di malaysia.

Lelaki Dicermin berkata...

200% sahkan apa yg en MALAYSIA BARU ckp adalah benar... en GB salah seorg kuat parti amanah. Patut faham apa yang rakyat malaysia perlukan. Kenapa perlu cerita kesah parti yg keras kepala. Kalau nak cerita pun gali atau cungkil mcmana dedak yg pimpinan pas terima.sebenar aku kagum dgn AMANAH melaka yg media dia begitu cepat dan tangkas. Aku harap amanah melaka ada link dgn negeri2 lain.amanah melaka sebagai leader. Supaya segala maklumat PH begitu cepat di terima oleh ahli2 parti PH. Jgn di sebok parti serban besar tu. Lagi satu aku tertanya2 apa strategi PH menghadapi ruu 355 yg akan di bentangkan di perlimen bulan oktober ni. Dah lah masa ruu 355 di luluskan di dewan undang negeri kelantan.. husam ada mengulas..itu bukan hudud..hanya menambah baiki ruu syariah je.. masa tu semua org dlm parti pas tak kira org2 atas sampai bawahan ckp itu hudud.di blog2 pro pas.. siap mengkafirkan org lagi sape tak terima ruu 355 itu. pempinan ph terima itu hudud.. tak nak di kaji ulasan husam tu.. apa lagi pengarah strategi tiga2 parti dlm ph..entah apa yg di buat.bila ruu 355 terima di bentang perlimen tanpa di bahas dulu..dr mulut tuang presiden ruu 355 membaiki ruu syariah baru semua blog2 pro pas senyap.. takde lah nak mengkafirkan org sape yg tak terima ruu 355 tu. Bg aku kalau salah strategi PH berkenaan ruu 355.. PH akan hilang undi melayu. Pas dan umno akan memainkan isu kalau ada yg menentang. Tp kalau ruu 355 tak di bahaskan seronoklah PH memperlekehkan pas.bagi aku setiap presiden parti seharus di hormati..tindakkan setiap parti bukan kerja presiden.. itu kerja pengarah strategi setiap parti. Nampaknya pengarah setiap parti dlm PH lembab..sepatut setiap minggu pengarah2 setiap parti ada meting..bukan segala tindakan nak tunggu pimpinan PH meting..kalau segala2nya lembab.. mimpi jelah nak tawan putrajaya..tambah2 sikit hari akan muncul block ke 4. Skg perasan ke tidak.. najib dua tiga langkah dr PH. Tp apa tindakkan PH..!!!!!!!

Tanpa Nama berkata...

PIS takkan menang jika bersendirian. Nak bergabung terang2 dgn UMNO, mungkin takut dicemuh. Nak kembali pada PH, ego tinggi dan dendam kesumat pada DAP masih menebal. Akhirnya PIS cuma layak jadi BARUA, rosakkan peluang PH dan mudahkan laluan BN utk terus mentadbir lagi 50 tahun.... emmmmm.

Afif Rayyan berkata...

Dah wajib bubar pas nie.. makin tak relevan pulak..

Tanpa Nama berkata...

Nik abodoh kata..1mdb satu konspirasi politik..aku x tahu knp dia dgn arwah ayahnya tgna terlalu jauh bezanya..terlajak bodoh sangat..satu dunia dh bagi bukti..dia kata konspirasi..tolol nak mampus..

Tanpa Nama berkata...

Sapa pas nih..aku x kenal..maaf..

ajimie69 berkata...

Terengganu lingkop.. lepas tu Kedah.. akan datang Kelantan pulak.. takut ianya akan jadi kenyataan.. yg tergelak besar Jebbon & Bigmama.. untong puak2 Ameno..

Tanpa Nama berkata...

Pas parti nazak, tunggu nak mampos, lagi cepat lagi bagus. Kesian walaun kene tipu hidup2 berkorban harta, tenaga dan masa yang kat atas duduk relax perut buncit makan dedak.

Tanpa Nama berkata...

Tapi kita perlu kenal siapa dan bagaimana musuh kita. Adakah PAS akan pilih UMNO? Adakah PAS akan bertoleransi dan buat kajian secara berterusan?

Mereka yang datang menjenguk di sini bukan kita yang menyokong AMANAH sahaja tetapi ahli PAS yang terkeliru juga membaca blok ini.Yang walaun sikit-sikit adalah kot?

Kalah kerana undi berpecah susah nak di terima. Biarlah PAS pilih UMNO, kalah pun tak apa.

Ini dok pening macamana nak dapatkan sokongan orang-orang yang masih bersama PAS. Dibiarkan tak boleh. Jika mereka terus bersama PAS dan menyokong UMNO, ini mengesahkan PAS sudah tidak sama macam PA5 yang sebenar.

Pemimpin PAS mengelirukan ahli. Pemimpin PAS menyerang PH tetapi dalam masa yang sama tidak pulak mengaku bersama UMNO.

Bila PAS buat-buat baik sekali-sekala dan di ikuti dengan tindakan yang bertentangan dengan prinsip kebaikan macamana nak tarik sokongan yang mengundi PAS?

Ini tugas AMANAH.

Kepada Allah dikembalikan.

Tanpa Nama berkata...

PAStu jadi PUNAHSIHAT.... lingkup lah ko....................

Pemuda parit kings berkata...

Udah2 ler...muak aku dgor pasal paspispusss ni...jgn la dok canang pasal parti sejarah ni...Cuba cerita APA yg amanah dah buat utk rakyat...dan berapa byk dah ahli amanah bertambah... strategy baru utk menambah ahli dan sokongan yg ada...

Tanpa Nama berkata...

Dah lah bodoh..ego..sombong..bongkak nak mampus..pegi jahanam kau hadi dn konco2..

Tanpa Nama berkata...

Pada pendapat aku tuan gb bukan saja2 nk bercerita ttg pis tp sbb pis sentiasa meneruskan agenda memburukan Amanah maka apa yg tuan gb lakukan adalah menepis segala serangan pis.jika xdijawab atau dikisahkan cerita pis nt org ramai akan anggap cerita pis benar belaka. Tuan gb ambil pelajaran dari kes dulu dimana puak ulamak pas sentiasa menghentam dan memburukan puak professional tp puak professional terlalu baik xmelawan atau menepis serangan puak olamak maka lama kelamaan fitnah pas makin dipercayai hingga puak professional disingkirkan dari pas...maka skrg team Amanah perlu peka menjawab segala tohmahan pis supaya rakyat dapat menilai sendiri mana yg sebenarnya membawa islam.Aku sentiasa support tuan gb membongkarkan kegiatan busuk pas supaya kita bersama2 rakyat menghukum pas pada pru akan datang

Pemuda Pinang Sebatang berkata...

Betul tu GB, PasPisPus hanya mau jadi penasihat yang xmo terima nasihat..ada betul jugak PH perlu kemukakan satu konsesus bersama utk hadapi PRU14 nanti supaya sekalian rakyat boleh timbang pakatan/barisan/kumpulan pilihan yg terbaik..satu hati, satu tujuan & satu impian..bukan mcm paspispus dulu satu bantal tapi mimpi lain-lain..

Malaysiabaru berkata...

Ya memang susah nak ubah minda ahli pIS yg totok

ALASAN MEREKA

1. YaHADI ilmu tinggi . Tidak ada lagi tok guru sehebat yaHADI.. Ko bljr agama tahap apa ? Nak komen mcm nih ha?

2. YaHADI hidup sederhana. Takde mewah. Pg umrah org sponsor.. Kereta org bagi.. Rumah papan lapuk elok sikit drpd umh n acis.. Umh Anwar lg besar dr rumah tok guru aku tau!

3. Party lain ada nak hudud.. Taknak.. Di akhirat tuhan soal ko apa ko setuju hudud? Nak jawab apa.. Skrg pas dah bawak hudud.. Lulus tak lulus yg penting dah bawak... Ko tak nak undi ko jawab d akhirat... Alasan alqardawi adalah alasan puak neo zionis

4. Jika umno dah terima islam tegak.hukum islam Nik acis kata bubar pas....

DARI JADI BABI TUNGGANGAN DAP LEBIH BAIK JADI LEMBU NFC TUNGGANGAN UMNO!!!

HIDUP UMNO.. KAMI ORG PAS SANGGUP MATI BSAMA TOK GURU DAN AYAHANDA NAJIB ... melayu utk islam dan islam utk melayu

Tanpa Nama berkata...



Akidah sorban akidah jubah
Akidah FITNAH rasuah menCURI
Akidah ber'Syahadah cuma diLIDAH
Bertopengkan Quran dan hadis nabi
Akidah ponteng-BELIT sumpah seranah
Sedondon seHATI menCURI menzalimi
Akidah KULIT isi yang ber NANAH
Sebusuk2 akidah bak BANGKAI yg keji


Apalah guna nya ber'Syahadah diLIDAH
"As words twice remove from d REALITY"
ALLAH melihat sbnr7HAKIKAT-'Syahadah
Yg lurus dan KUDUS berCAHAYA di hati
ALLAH cintakan hamba yg kaseh-PEMURAH
ALLAH kasehkan hamba yg Kaseh-MemBERI
ALLAH melaknat pemFITNAH yg rasuah
Krn RASUAH itu..bapak sgl BAPAK penCURI!


KEBENARAN diCURI..Fitnah berleluasa
Bak CAHAYA yg diCURI...gelap dan gelita
Kehakiman diCURI...Porak peranda
Ber BILIYUN2 diCURI...konon BUKTI-saksi tak ada
Begitulah SUCI nya...Akidah 'pilkuda'


Sedapnya menyebut sebutan akidah
Kononnya 'dia'lah shj yg ber akidah suci
Begitulah 'prasan'nya akidah ber jubah
Berpurdah ber sorban bak dewa dan dewi
Yg sedondon memFITNAH rasuah = menCURI
Adakah akidah lain lagi yg seJIJIK ini?







Tanpa Nama berkata...

nik abduh cakap 1MDB satu konspirasi politik jatuhkan melayu-Islam tu, sbb belajar dari Isma

Tanpa Nama berkata...

Husam bila lagi nak umum masuk parti baru? Mahfuz buat apa lagi duduk dlm parti pascai tu? Udah udahler tuuu...

Dr.Paridul Adras Ismail berkata...

Pantun untuk pemakan-pemakan dedak

Bukan dedak sebarang dedak,
Dedak dari anak Bugis,
Bukan lantak sebarang lantak,
Lantak khazanah negara sampai habis.

Bukan dedak sebarang dedak,
Dedak dari anak Bugis,
Bukan hendak sebarang hendak,
Hendak memenuhi tuntutan egois.

Bukan dedak sebarang dedak,
Dedak dari anak Bugis,
Bukan tidak kerana kehendak,
Kehendak menggunung rakyat menangis.

Bukan dedak sebarang dedak,
Dedak dari anak Bugis,
Bukan menolak sebarang kehendak,
Walaupun rakyat hati terguris.