27 Feb 2016

Kes Muhyiddin Dipecat: MT Dari Johor Jaga Kepentingan Diri

Umno Pagoh: Tahniah 'orang' Johor pecat Muhyiddin

Timbalan Ketua Umno Bahagian Pagoh Ismail Mohamed membidas naib presiden parti itu, Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan pemimpin Johor lain kerana menyokong keputusan Majlis Tertinggi yang menggantung Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan presiden.

“Saya sedih orang Johor disuruh mempengerusikan mesyuarat untuk pecat orang Johor.


“Tahniah Datuk Hisham dan MT orang-orang Johor... kerana terus membiarkan diri menjadi kambing hitam,” katanya kepada Malaysiakini melalui pesanan teks.

Mesyuarat MT Umno hari ini dipengerusikan oleh Hishammuddin, selepas Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meninggalkan mesyuarat untuk mengelakkan konflik kepentingan.

Mesyuarat kemudian sebulat suara memutuskan untuk menggantung Muhyiddin berkuatkuasa serta-merta berikutan kritikan terbuka terhadap Najib dan melantik Zahid memangku jawatannya.

Muhyiddin pernah menjadi Menteri Besar Johor dari1986 hingga 1995 dan adalah juga Ahli Parlimen Pagoh serta Ketua Umno Pagoh.

Akibat lantang mengkritik Najib berhubung dana RM42 juta daripada firma milik negara, SRC International dan ‘derma’ AS$ 681 juta yang disalurkan ke akaun bank peribadi perdana menteri, beliau dipecat sebagai timbalan perdana menteri oleh Najib pada Julai tahun lalu.

Bagi Ahli Majlis Tertinggi Umno Abdul Aziz Kaprawi, keputusan itu bukan soal Johor tetapi adalah soal mengenai ahli-ahli Umno di seluruh negara.

“MB Johor pun dalam mesyuarat sebelum ini ada menegaskan kita hormati keputusan AG.

“Ini bukan soal Johor. Ini soal ahli-ahli seluruh negara. Muhyiddin masih ahli Umno dan Ketua Umno Pagoh,” katanya.

Beliau berkata perlembagaan parti menetapkan bahawa mana-mana ahli yang melanggar disiplin mesti bertanggungjawab.

“Tugas timbalan presiden mengikut perlembagaan adalah untuk membantu presiden. Kalau timbalan presiden tidak ikut perlembagaan, parti akan rosak.

“Keputusan sebulat suara telah dibuat tadi. Mesyuarat dipengerusikan Datuk Seri Hishammuddin kerana kedua-dua presiden dan timbalan presiden adalah orang yang berkepentingan dalam isu ini,” katanya. -mk

ULASAN GB

Demikianlah episod yang berlaku di dalam UMNO.

Masing-masing ada kepentingan sendiri. Orang Johor yang menjadi ahli Majlis Tertinggi sokong Muhyiiddin digtantung dari jawatan Timbalan Presiden. Kalau tak sokong khuatir mereka pun dipecat sama.

Langkah tersebut sepatutnya membuka mata rakyat untuk menilai gelagat politkus-politkus di dalam UMNO.

Najib mungkin boleh tersenyum lebar. Namun hukum kebanaran dan keadilan akan terus berjalan.

Orang-orang yang memperjuangkan kebenaran dan keadilan akan sentiasa yakin bahawa Najib akan pasti terhukum sepertimana Tun Dr Mahathir yang kini sedang menjalani "hukumannya" akibat perbuatan lampaunya sebagai Presiden UMNO dan PM.

18 ulasan:

mustapa m said berkata...

Mengharapkan kucing bertanduk lebih mudah dpd mengharapkan Ahli-Ahli Umno dr Johor menyokong dan membela TS Mahyuddin.

Dalam Umno dan parti2 lain di negara kita, siapa jatuh dia akan dipijak dan dikuburkan. There is no such thing as 'setia kawan'.

Johor tak Johor, yg mustahak kepentingan sendiri wajib diutamakan. Di dahan yg kuatlah tempat bergayut.

Why should they support someone who is powerless and not holding any position in the party or govt.?

Tanpa Nama berkata...

Wah! sudah ada 3 kem dalam imno ye. Kem utara dikepalai oleh TDM. Kem timur pulak, DSNR. Manakala kem selatan tentunya,TSMY.

Ketiga2 kem ini akan bergasak sakan jap lagi. Kita agak sajalah..

Sebelum bergomol, marilah dengar dulu ceramah pendek. Agar lebih bersemangat dalam kerja2 memulas dan memintal lawan masing2 nanti.

Kepada TDM,dengarkan ye. " Tulah Dok Mai" Tulah bermaksud pembalasan atas perbuatan tak elok zaman dulu2. Peduli apa tulah2 tu, sila lawan dan buktikan Tun cukup2 baik punya mamak.

Khusus untuk DSNR pulak. Sila dengar dengan baik. " Dusyum Sampai Naik Rabak" Tableh bagi can dah puak2 anti MDB nih. Balun cukup2 sampai pembangkang pun tak mau ambik kerajaan dah. Duit tatak. Licin. Bayar utang saja kerjanye..

Last sekali. Sila pasang kuda2 wahai TSMY kerana kem tuan nampaknya yang kena tibai dulu kerana "Tuan Sangat Mat'od Ye" Adapun mat'od bermaksud very slow, lembab dan mungkin mudah ditewaskan. Tak mungkin! Sila ulang2 sambil pasang kuda2 tuh.

Tuan2 dan Puan2. Mari kita saksikan 3 kem imno bergasak sakan. Nanti jap. Pembangkang jangan dok kacau daun. Biarkan mereka bergasak. Ia baik untuk negara. Majulah sukan untuk negara.

omar daud berkata...

Salam:

Amanah-PH,mempunyai harapan cukup cerah di Selatan,terutamanya di Johor.Agar Salehhudin Ayub dapat mengerakkan kerja dari sekarang.Jika di izinkankan Allah MBnya tentu sekali Sallehuddin Ayub.Sebagai bekas ahli umno dan bekeluargakan umno sejak zaman kapal layar lagi , kami tak nampak PAS boleh bertapak di Johor,Johor adalah unik dimana sekolah2 agama diuruskan oleh umno tidak seperti di pantai timur,Sultanya terlalu vokal dgn umno.

Jika orang kuat umno,dan orang no2 dalam parti disepak-terajang sesuka hati,tentu sekali 3/4 ahlinya dijohor akan beraleh arah,sementara orang2 atas pagar tentu sekali akan mengikut arah-tuju sultannya.

Amanah-PH kena berusaha kuat dari sekarang,tentu-sekali umno sekali lagi akan mengunakan SPR,untuk penipuan,terutama sekali dengan kebanjiran 1.5 juta bangla dan rakyat asing yg sedia ada.sALAH SATU STRATEGY Amanah-PH ialah meregisterkan pengundi2 muda yg mencapai 21 tahun,lakukanlah dari sekarang.Malaysia negeri dlm dunia,masih tidak meregisterkan anak2 muda secara autamatik apabila umur mereka mencapai 21 thn.Kita masih ada 2 thn lagi.Jangan jadi seprti PR14 lalu,dimana remaja yg register 6 bulan lewat ,SPR telah senga ja melewatkan mereka layak mengundi untuk pilihanraya PR15 nanti.

Majority remaja adalah di pehak pembangkang.

Diharap Amanah kurangkan "politiking dalaman" berusaha gigih setiap masa.

Insyallah di suatu hari nanti parti yg digelar parti 2 thn ini dapat mengantikan parti 56thn dan parti 61 tahun.


sekian.

Tanpa Nama berkata...

Ini lah wajah sebenar umno...kerja cantas mencantas ni dari akar umbi...pemimpin yg skrg ni pn naik dr akar umbi yg kerjanya cantas mencantas dr dulu lg...ni la hasil yg ditinggalkan oleh pemimpin terdahulu yg masih ada lagi kini yg hidupnya kini pon masih berbaki utk melihat kejatuhan partinya sendiri...skrg biarkamlah org orgnya selesaikan..pembangkang blh rehat dh..heh...baik najib baik mahathir...samo je jahatnya...elok la tu..bila nak checkmatenye...nmpknye buah catur mahathir byk dh kene makan....xlama lg nk checkmate dh...king nk kene msuk lokap...sblh lokap anwar katenye...king dh xde...sape lagi nk jd mastermind...xtau sape yg checkmate dlu ni..

Tanpa Nama berkata...

MT MT UMNO hanya buat keputusan tanpa memberi peluang Muhyiddin berucap semasa Perhimpunan UMNO. Mereka terus menghukum apabila Muhyiddin lantang bersuara demi kebenaran.

Siapa kah yang memutuskan Muhyiddin tidak boleh berucap ? Timbalan Presiden dalam UMNO lah yang tidak dibenarkan berucap. Jadi bagaimana MT memutuskan mana yang keputusan yang terbaik.

Jika ini soal semua ahli seluruh negara mengapa tidak yang suarakan supaya di buat pemilihan. Semua ahli puas hati!

Ini menunjukkan dalam UMNO masing-masing bukan sahaja ada kepentingan tetapi sama-sama ada menerima 'derma' dan telah banyak melakukan kesilapan.

Najib dan Zahid yang sebenarnya mengambil kesempatan ke atas mereka kerana masing-masing tahu kesalahan masing-masing.

Jamal Ikan Bakar guna plat kereta nombor pendaftaran palsu, siapa kah yang mendedahkan nya?

Tanpa Nama berkata...

Dulu tangan di-ikat ajak bertumbuk,sekarang dimasukan dalam sangkar dan disuruh bersabung.Maka mati kering dalam sangkar.Bagi TSMY tak payahlah untuk berjuang menerusi umno lagi ,carilah alternatif lain untuk menegakan kebenaran.Pemilihan pun jauh lagi umpama perpatah berbunyi "jauh semangang dari api ".Nanti kita lihat apakah nasib umno selepas pru14 sekiranya maseh dibawah DSN lagi dan juga perjalanan /nasib DSZH nanti.

Ibrahim Mohamad berkata...

Apa yang anda semai ...itu yg anda tuai...TSMY pun banyak tengkorak dalam gerobok...penyokong akar umbi tiada..yang ada semua pemakan dedak...naik dijohor dahulu pun kerana musa ireng nk KO kan osman saat...sekarang ko terimalah padah mengikut tradisi alif min nun wau (sarkas)...

Tanpa Nama berkata...

Jgn risau En GB.. melayu UMNO ni spesis lemau.

Dah banyak kes dah bising pong pang pong pang nak lawan.. spesis perut boyot ni mana berani melawan. Org berperut boyot ni, tiada fikrah melawan. Sapa berani bet?? Sembang mmg hebat. Kes Mukhriz diganti Ahmad Bashah? GKCM? Tak payah listkan lagi berjuta2 kes.. sekadar hiasan je tu..

Takat cakap, berani kerana benar.. bebudak tadika pun boleh. Ikrar nak bangun melawan, mcm kes2 pegawai2 dlm jabatan kerajaan jugak... SPRM nak melawan rasuah..

Suka x suka, terima saja yg Melayu2 ni mmg spesis lemau, lembik dan tidak berdaya serta sembang mmg berdegar2.

Tanpa Nama berkata...

Betul yang tuan cakap tu.

Jika tujuan mengantung ialah semata-mata untuk semua ahli UMNO seluruh negara dan demi masa depan parti dan bukan untuk mereka berdua, apa perlunya mereka keluar mesyuarat?

Jika tidak silap kes Anwar, Mahathir sendiri dalam mesyuarat tersebut?

Abdul Said berkata...

Yang sebenarnya apa yang berlaku dalam UMno adalah perkara biasa. Perkara yang sudah menjadi adat resam dan budaya mereka. Bersatu hanya untuk mengaut kekayaan (termasuk menggunakan putar belit, menipu dengan menggunakan undang-undang, membunuh (bukan menikam) dari belakang) dan kerja-kerja kotor yang lain). Dalam Umno tiada setia kawan. Yang ada hanya menjaga kepentingan peribadi. Dalam kemelut begini para pelaku bukanlan malaikat. Semuanya terpalit dengan kerja kotor,tidak beretika yang akan menagih pembersihan di akhirat nanti. Allah s.w.t maha pengampun namun orang yang teraniaya, ditipu, didera, dihapuskan (macam Altantuya) bukan maha pengampun. Mereka pasti menuntut keadilan dihadapan Allah s.w.t. Yang sebenarnya kerja kotor Umno ini sudah bermula sebelum merdeka lagi. Tidak mahu perundangan Islam tu kerja kotorlah tu. Menuduh Melayu anti British sebagai komunis tu kerja kotorla tu. 'Memulas tangan' Brunei kerana tak nak masuk Malaysia tu kerja kotorlah tu. Takkanlah orang alim seperti Almarhum Sultan Sir Omar Bolkiah nak dengan kata-kata Melayu peminum arak dari Malaya!!. Menjatuhkan Almarhum Tunku dengan mencipta peristiwa 13 Mei tu kerja kotorlah tu. Mencipta episod jenayah untuk Anwar Ibrahim tu kerja kotorlah tu. Jadi tidak hairan kuasa Melayu asobiah sedang terhakis. Kuasa yang lalai dengan kemewahan akan pupus. Berapa juta orang Melayu yang tertipu, yang hidup susah walau pun orang Cina tidak pernah jadi perdana menteri. Do'a orang-orang teraniaya didengari oleh Allah s.w.t. Kita tidak suka dan tidak mahu pemimpin-pemimpin kita mati macam Gaddafi atau pun Saddam. Biarlah mereka hidup sampai 100 tahun hingga nyanyok sambil melihat hasil tangan-tangan mereka. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Mengapa anda semua merungut kerana Tan Sri Mahyidin DIPECAT....?
Harap lepas ni, pecat dia daripada umno.
Dalam sufrah Ad'duha Allah berkata, "Yang akhir itu lebih baik bagimu daripada yang awal".
Memang bagus begini.
Bila sudah dikeluarkan, bukan dia sendiri BERHHENTI, bolehlah dia jadi CALON BEBAS dalam PRU14 nanti. Kalau masih dalam umno, sudah pasti dia tidak akan dicalonkan. Sudah dikeluarkan, dia bebas bergerak dan bersuara ke mana-mana dia suka. Yang nampak jahat NAJIB & MAJLIS TERTINGGI umno. Mungkin ini dalam perancangan Tan Sri Mahyidin.
Saya pasti PRU14 nanti ramai calon bebas akan bertanding di Johor.
Kalau semua orang pakat tak mahu undi umno,DAP,PKR or Amanah - calon bebas adalah ALTERNATIF. Kalau calon bebas menang majority mudah, boleh tubuh kerajaan,kan.
Saya sudah pasti akan mengudi CALON BEBAS.

MERDEKA!!!

Timnajib Jomfikir berkata...

Kawan makan kawan/tikam belakang/baling batu sembunyi tangan/harapkan pagar,pagar makan padi/siang beriman, malam jadi kufur/cakap tak serupa bikin...itulah dia bangsa melayu UMNO laknatullah!

Sesungguhnya apa yang terjadi sekarang ini dan kita melihatnya adalah disebabkan tangan-tangan kotor mereka juga.

Gandakan perjuangan kita....UMNO dan PAS berada dalam keadaan dilema menanti rebah...In Shaa Allah.

Anti Fitnah berkata...

Saya tidak percaya bahawa orang Melayu akalnya pendek dan begitu bangang sampai percaya akan hujah-hujah yang dikeluarkan oleh pemimpin UMNO. Puak ini berhujah dengan menggunakan AG sebagai alasan sedangkan 1 Malaysia tahu bahawa AG tu memang JAHAT malahan berniat JAHAT dalam menjalankan keadilan. Tanyalah mana-mana pegawai kerajaan terutama yang sedang mentadbir, adakah alasan AG tu BENAR? Kalau nak nampak lebih yakin, tanya Ketua Polis Negara. Sudah tentu jawapannya sama dengan AG sedangkan dia sedar bahawa jawapan yang diberi itu bersifat munafik.
Sedarlah wahai Melayu. Kalaulah kamu masih sedar bahawa kamu ni umat Muhammad saw yang berpaksikan Allah swt, maka WAJIBlah kamu menolak semua pemimpin yang sedia ada. Depa bukan sahaja tidak mencerminkan keImanan Islamiah malahan lebih kepada merosakkan roh Islam itu sendiri. Apa lagi yang diharapkan pada pemimpin yang korup yang mementingkan diri sendiri.
Biar saya beri satu contoh. Baru-baru ni 1 Malaysia heboh pasal kemasukan Bangla ke Malaysia yang bilangannya seramai 1.5 juta sedangkan dalam negara kini sudah ada 4 hingga 6 juta pendatang sama ada dengan izin dan tanpa izin. Pihak kerajaan telah menawarkan 3 syarikat untuk memproses kemasukan pendatang ini dengan yuran proses sebanyak RM400 seorang. Yang menghairankan aku ialah kenapa kerajaan sendiri tidak melakukan pendaftaran sendiri? Bukankah syarikat yang dilantik juga perlu berurusan dengan pihak imigresen. Kalaulah jabatan imigresen mengenakan yuran proses seperti yang disebut, bukankah masalah biasiswa pelajar Malaysia sudah dapat diselesaikan. Bayangkan:
seorang pendatang ... yuran proses ialah RM400
Bilangan pendatang yang dijangka ... katakan 6 juta
Jadi jumlah yuran proses selama setahun ialah RM400 x 6 juta = 2400 juta @ 2.4 bilion.
Bukankah kutipan ini dapat membantu pelajar kita? Kenapa harus membedak duit di antara 3 syarikat ini yang memperolehi wang "atas angin" sebanyak RM800 juta sebuah? Inilah kelebihan pemimpin Melayu yang ada sekarang yang bukan sahaja tidak mahu membawa keuntungan kepada kerajaan? Cerita ini sudah bermula dari zaman Che Det lagi. Dah berpuluh-puluh tahun kita ditipu dan dikelentong dan masih kita nak letak kepercayaan pada manusia ini? Adakah kita ni mukmin atau kita ni yang memang celaka?

pemuda parit kings berkata...

Hahaha...adakahkan terjadi???harapnya PH akan memenangi pertandingan ini dijohor Dan melaka...xkn nk harapkan team bebas?hihihi...bebas manalah nnti...team bebas yg menyokong tun M...hahaha...

Siti Nurratin berkata...

Ok ok ko ko%

Ibrahim Mohamad berkata...

Tepat sekali tuan....lepas dedak sekarung...esok sokong presideng..nanti kata media putar cerita... lebih2 lagi melayu umno pagoh. .semua...ulang...semua nya makan dedak..yg tak makan dedak dah lama tinggalkan umno..

Tanpa Nama berkata...

pasug masih menunggu kuah 2.6b yg masih belum sampai.

tunggulah sampai ke liang lahad wahai pejuang dunia berlabel islam

Tanpa Nama berkata...

Sebab anda bodoh dan mudah kena tipu disiang hari. Berpada-padalah bila menyokong, lihat sejarah Hang Jebat terhadap sahabat beliau, sanggup berkorban jiwa demi kebenaran..