28 Apr 2015

[RENUNGAN] Pesanan Untuk Isteri-isteri...


Pernah suatu hari ketika mula mula Tok Guru jadi Menteri Besar, isteri beliau Tuan Sabariah meminta izin suaminya untuk beli sedikit perhiasan untuk di pakai.

Jawab Tok Guru : "tidak elok kita pakai banyak perhiasan. Nanti kalau kita pergi ziarah rakyat miskin, lepas tu mereka tengok perhiasan yang kita pakai, mungkin mereka akan cemburu. Bila dia minta daripada suaminya, suaminya tak mampu nak beli sebab miskin, lalu bergaduh suami isteri . Mereka akan bergaduh sebab kita."

Sejak dari itu, isterinya tak pernah meminta sebarang perhiasan daripada suaminya. Beliau hanya memakai seutas gelang kecil sahaja sejak dari dulu. Beliau meletakkan kecintaan pada suaminya melebihi keseronokannya pada perhiasan yang tiada nilai ketika menghadap Allah SWT kelak.

Ini lah contoh yang wajar di jadikan tauladan oleh pemimpin di muka bumi Allah. Di sebabkan kelunakan hati mereka kepada akhirat, kemewahan hidup di dunia di anggap sebagai suatu yang perlu di jaga. Tidak hairan lah pemimpin sebegini mampu melahirkan rasa cinta di hati rakyat terhadap mereka. -Little Daie

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin yg sukar d Cari ganti setakat ini. Tgna d isterinya.

Tanpa Nama berkata...

Bila pemimpin mempunyai hati rakyat , kekayaan dunia hanya lah jemputan ke neraka

Pemimpin se begini mempunyai ilmu agama dan kuat beriman pada ALLAH SWT


Malang nya di zaman sekarang ini kekayaan dunia di lihating setanding TOHAN di puja puja sehingga tidak percaya pemimpin juga tidak percaya TOHAN

Najib bukan lah dari keluarga kuat beriman setanding Tok Guru dan jika ada pun , syukur lah Tunku tidak di aniaya terus pencen tahun 1969 dulu.

Jauh beza nya orang beriman dengan orang ber kawanan dengan BON BON.


Tidak sama walau bangsa serupa.

Tanpa Nama berkata...

TGNA is the best.

Nostalgia abkk berkata...

Allahuakbar....

Timnajib Jomfikir berkata...

Print screen, gi tepek pada dahi geng UG yg cintakan duniawi..

Tanpa Nama berkata...

Amalkan juga sikap ini dengan adik beradik Jangan bila pergi rumah adik atau abang yang susah kita bergaya habis sampai anak anak adik atau abang terkedip kedip mata memandang Emak Ayah masih boleh pendam rasa tapi anak anak akan merendah diri

Yang best pulak bila si abang atau adik yang dulu susuah pu sama tunjuk bergaya bila dah senang

Kisah Benar

Kepada Allah kita kembalikan

Tanpa Nama berkata...

.


Bukan salah Najib
Sesiapa yang masih mengamal cara hidup seperti TGNA ini dan beristerikan Rosmah jangan haraplah suami boleh bertahan Hembuslah ubun kepala tiap tiap malam Rambut yang mengembang ada lah

Isteri yang perangai macam Rosmah ini tak nak mengalah selagi tak dapat mukaaaa Bayangkan lah sendiri

Isteri seperti Tuan Sabariah ini boleh hentak kaki Merajuk dalam bilik sorang sorang Hendak tak hendak tak dapat yang RM 3 juta dapat yang RM 50 000 pun jadi lah

Tapi Tuan Sabariah tidak sebab Tuan Sabariah pun ada ilmu mungkin dari TGNA dan mungkin yang dia sendiri yang dapat dengan cara lain

Rumusan Suami Tuan Sabariah ialah TGNA tapi bila suami nya tidak bersetuju atas permintaan nya untuk memakai gelang yang mahal sikit Tuan Sabariah pilih untuk mengorbankan kehendak nya sendiri sedangkan suami nya mampu menyediakan nafkah dzahir yang lebih baik dari itu

Kalau tidak sekarang ini Tuan Sabariah dah pakai gelang besar Insyaallah

Kepada Allah kita kembali

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah,
makcik dah lama amalkan,
di kalangan opismate, keluarga/adik beradik , rakan2 dll.

Ada yang ikut kita & ada yg tak.
At least kita dah berdakwah dgn menjadikan contoh pada diri kita.

(bole tulis ni, sebab kita bukannya kenal pung, niat utk dakwah)

Tanpa Nama berkata...

apa barang...! la ni ulamak besaq pon pakai range rover..bmw 7 series..harley davidson..v rod lagi...lainlain lagi lah..tak pa jgn takut..rakyat akan sentiasa wala dgn pemimpin...jnji bawa kami ke syurga....

Tanpa Nama berkata...

Bila suami tak hipokrit@munafik isteri rela ikut kata suami dengan ikhlas

Benih benih hipokrit@munafik ini lah yang menumbuhkan kecintaan pada dunia oleh si suami yang pasti di ikuti oleh si isteri pula

Isteri yang bijak akan minta gelang mahal rantai mahal dan beg yang ternama dari suami yang hipokrit@munafik jika tidak wang yang tidak diguna oleh suami menyebabkan suami menanam niat untuk menjadikan isteri yang ada sebagai tempat nombor satu Biar lah pakai emas dari berpayung emas hihi