29 Nov 2014

Mashitah Patut Ditahan & Disiasat Di Bawah Akta Hasutan


DAP buat laporan polis terhadap Mashitah

DAP membuat laporan polis terhadap Ketua Wanita Umno Baling Datuk Mashitah Ibrahim berhubung kenyataannya yang masyarakat Cina didakwa membakar al-Quran semasa upacara sembahyang.

"Kami merasakan bahawa kenyataan ini tidak bertanggungjawab," kata Ahli Parlimen Kulai Teo Nie Ching.

Katanya, hanya terdapat satu kejadian itu dilaporkan di Kedah, tetapi Menteri Besar Datuk Mukhriz Mahathir menjelaskan pada 24 November bahawa pelakunya adalah seorang lelaki Melayu yang mengalami sakit mental.

Menteri besar juga mendedahkan bahawa al-Quran tidak terbakar tetapi dikoyak.

Teo berkata Mashitah perlu disiasat di bawah Seksyen 298 (A) dan 505 Kanun Keseksaan.

Seksyen 298 (A) berhubung kesalahan yang boleh memudaratkan keadaan harmoni dan perpaduan, manakala Seksyen 505 mengenai kenyataan yang mendatangkan khianat awam.

Mashitah telah membuat kenyataan itu semasa perhimpunan agung Wanita Umno ketika menggesa ahli sayap itu mempertahankan Islam.

Teo berkata, walaupun jika laporan membakar Quran oleh masyarakat Cina itu benar, rakyat akan menentangnya dan mengambil tindakan yang sewajarnya.

"Malah jika lelaki atau perempuan Cina atau bukan Islam yang membakar al-Quran, kita semua akan mengutuk perbuatan sedemikian," katanya.

Ahli Parlimen Batu Kawan, Kasthuri Patto mengiringi Teo membuat laporan di balai polis Tun HS Lee di Kuala Lumpur. Turut hadir ialah Setiausaha Politik penasihat DAP Lim Kit Siang, Dyana Sofya Mohd Daud dan ahli parti itu, Syefura Othman.

Bercakap kepada pemberita, Dyana berkata kenyataan Mashitah itu adalah "tidak wajar" dan boleh mencetuskan ketegangan kaum. -mk

ULASAN GB

Sepatutnya, Mashitah Ibrahim menjadi orang pertama yang perlu ditahan di bawah Akta Hasutan setelah ianya dikekalkan oleh Najib kerana mengeluarkan kenyataan yang benar-benar bersifat "menghasut".

Semua orang tahu bahawa kes bakar (koyak?) Al-Quran di Pulau Pinang itu adalah angkara seorang Melayu yang tidak siuman.

Tiba-tiba Mashitah menuduh ia dilakukan orang Cina di dalam upacara sembahyangnya.

Polis perlu adil dan saksama di dalam menjalankan siasatan dan perlu mengambil tindakan yang sewajarnya ke atas Mashitah. Jangan pilih kasih dan pilih bulu.







19 ulasan:

Awanama berkata...

ini mesti ikut sunnah hadi, suka fitnah org. ataupun mungkin juga hadi sudah terikut2 sunnah umno yg suka fitnah orang.

baru nak ber ug, dah berjangkit perangai buruk sebelah sana.

Awanama berkata...

go home mashitah ur drunk! stupid idiot

Awanama berkata...

Hehe..ucpn beliau beserta dgn niat ke tak ni ?

Awanama berkata...

Pembaca sekelian perlu faham beliau sekarang sudah tidak ada jawatan dalam kerajaan. Perlu melobi untuk mendapatkan semula jawatan yang hilang. Maka peluang di perhimpunan UMNO inilah beliau perlu menunjukan diri supaya pemimpin dapat mengingati semula beliau. Maka terpekik lolonglah untuk mendapat perhatian.

mansor berkata...

ucapan masithoh ustazah kangkong...

Awanama berkata...

Deyyy! Anon 9.25, jgn babitkan najis UMNO dgn yg lain2....Najis umno gred terbaik dan tolong jangan rosakkan kualiti najis UMNO dgn mencampur adok dgn lain. Tolong kekalkan Kualiti Najis UMNO....FAHAM. (KALAU TAK FAHAM...MEMANG UMNO.)dari Dr.G.

Awanama berkata...

Minta jangan cakap hearsay, bagi info tetap kepada penguatkuasA.

Kalau tidak, mengaku diri pemfitnah masuk neraka.

Awanama berkata...

Mana cina berani? Apa tujuan dan mafaat? Ingin cina sama celaka sama bodoh dengan dia ker?

Amuraria berkata...

ada berani ka tahan & siasat dia dari parti gerombolan karat biru sekutu apco ? tunggu kucing bertanduk pun tarak daa ! ABU sampai mati!

Awanama berkata...

Insaf
Insaf lah..
Insafilah bhw..
...bhw nabi2 as yg diutus'NYA kedunia ini tiada & TIADA samaskali memiliki apa2 pon pngIKTIRAFAN yg diberi @ diANUGERAHI oleh sesama manusia..

...nabi2 as TIADA memiliki apa2 pon kertas2 "EGO" sombong yg dipanggil ijazah-MA-PhD yg mnjd kan ramai manusia2 yg 'PERASAN' & lupaDIRI..

...nabi2 as juga TIADA samaskali pernah mndpt pujian pemBESAR2 negara dgn anugrah2 pangkat/TITLE sprt Dato' TanSri @ Tun..dan TIADA samaskali mnjd "NIAT" mmburu habuan2 "donia" mnjd impian mrk..


Nabi2 as..
Nabi2 yg diutus itu..
Nabi2 as yg mnjd utusan'NYA itu..
..mrk mmbawa cahaya CINTA yg abadi
..cahaya CINTA yg mnyuloh keGELAPan
..cahaya CINTA yg mnyuloh keZALIMan
..cahaya CINTA yg penoh dgn keINSAFan

..CINTA yg menyuloh TERANG seTERANG2 nya sgl "onar" tipudaya-FITNAH dan KHIANAT licik yg akhirnya terbakar HANGUS..hapus dan LENYAP..

..CINTA & kaseh sayang dr yg maha7 PEMURAH dr yg maha7 PENYAYANG yg hanya hanya hanya..dan HANYA punya "rasa" CINTA utk utk utk utk mmberi mmberi mmberi & mmBERI..bukan bukan & BUKAN utk mmBELIT/meNIPU/mmFITNAH songlap & merompak utk kpntinganDIRI..

Mrk(nabi2 as) itu..
mrk semua PASRAH sePASRAH2nya..demi kePASRAHan CINTA kpd ALLAH..mrk hanya hanya & HANYA pasrah sePASRAH2nya ingin berBAKTI kpd ummah dgn nilai2 UNIVERSAL azali yg maha7SUCI demi "rasa" CINTA berbakti utk mmberi mmberi & HANYA berbakti mmBERI sulohan CAHAYA trtggi nilai2 suci UNIVERSAL yg azali..

Itulah ISLAM..itu lah kpasrahan pasrah sePASRAH2nya hanya hanya hanya & HANYA lah CINTAkan ummah dgn "NILAI2"-CINTA drp ALLAH, iaitu setggi2 "NILAI2" universal yg AZALI yg TIADA skelumit pon ada "NIAT" w.pon sebesar "ZARAH" utk mncari kpntinganDIRI & peribadi..

..itu CINTA sejati para nabi2
..itulah CINTA yg abadi..

GB,
mari
marilah
marilah sama2
marilah sama2kita WARISI..

Awanama berkata...

Ini lah dia lahir tokoh agama dari pemimpin kangkung

Awanama berkata...

ishh³ , dimanakah akal fikiran nyaa ?

Awanama berkata...

RALAT: KEJADIAN DI ALOR SETAR BUKAN PULAU PINANG.

Awanama berkata...

bukan penang tapi kedah
http://www.kedahlanie.info/2014/11/sepatutnya-ustazah-kening-nipis-nie.html

Awanama berkata...

Dia tak salah sebab dia tak niat pun,kalau dia nak berak tapi dia nak kentut je.tak salah kan

Fakirulkhoir berkata...

'Perlu adil dan saksama'?

Awanama berkata...

AG pun tak ada niat nak tuduh Masitah dibawah Akta Hasutan. Jadi buat lah apa saja sebelah sana tak akan disiasat sebab Polis juga tiads niat nak siasat. Kalau sebelah sini semua akan pasang niat dari Polis sampai AG akan berniat nak siasat dan nak tuduh walau pun yg bercakap tiada niat. Pelik bin Ajaib undang undang kat Malaysia ini.

Awanama berkata...

Betina haramjadah inilah yg menghina hukum hudud dan merosakkan rumput di halaman rumah jirannya dulu. Aku sebenarnya tak ada niat pun nak tulis apa yg tertulis ni .

Awanama berkata...

kpd ustazah jgn buat tudhn sombrno tntg hal ini. klu nk cri glamour bukn cra bgini masyrkt dsna tau crita sbnr spa bakr dn koyakn Koraan. nsib bik akta mnghasut blum dluluskn lg dprlimen. nsib dato ustazah msh bik klu x menteri2 umno pening kpla cmna nk slmatkn kes ini.