29 Nov 2014

[VIDEO] Najib Tunduk Kepada Golongan Ektremis Dalam UMNO


Mujahid: Bagaimana pula pada 2014, Akta Hasutan jadi relevan?

Ahli Majlis Konsultansi Perpaduan Negara (MKPN), Datuk Mujahid Yusof Rawa kesal dengan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bahawa Akta Hasutan 1948 akan dikekalkan.

"Saya melahirkan rasa kesal dengan kenyataan tersebut," kata Mujahid yang juga ahli Parlimen Parit Buntar dan pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional PAS.

Katanya, pada 11 Julai 2012, Najib yang juga presiden Umno telah berikrar untuk memansuhkan Akta Hasutan dengan diganti dengan Akta Keharmonian Nasional atas alasan Akta Hasutan tidak lagi releven.

"Bagaimana pada tahun 2014 ia menjadi releven pula?" soal Dr Mujahid dalam satu kenyataan semalam.

Katanya, MKPN dibentuk sendiri oleh Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan melalui Jawatankuasa Undang-Undang dan Dasar, telah diminta oleh JPM untuk memberi input kepada undang undang baru bagi menggantikan Akta Hasutan.

Jawatankuasa tersebut, tegasnya, telah pun menyediakan input dan mengadakan siri rundingan awam supaya undang-undang baru yang dinamakan RUU Keharmonian Nasional dapat disediakan.

Bahkan, kata Mujahid, draf tersebut sudahpun diserahkan kepada majlis penuh MKPN dan Jabatan Perdana Menteri.

"Dengan memperkukuhkan Akta Hasutan, presiden Umno telah mengirimkan isyarat yang salah bahawa undang-undang penjajah ini perlu dikekalkan sedangkan suasana hari ini menuntut undang-undang negara lebih releven dan menepati zaman.

"Secara substantif, Akta Hasutan mempunyai tahap pembuktian yang rendah dan terdedah kepada salahguna kepada maksud menghasut dan mengancam, sedangkan akta baru yang dicadangkan mengetatkan tahap pembuktian dan bagi memelihara pada waktu yang sama kebebasan bersuara," tegas Mujahid.

Katanya, dalam muktamarnya yang lalu, PAS turut meluluskan usul sebulat suara supaya Akta Hasutan dihapuskan dan digantikan dengan yang lebih baik untuk memelihara kepentingan keharmonian nasional.

"Ternyata dengan pengumuman yang dibuat oleh perdana menteri ini membuktikan beliau adalah seorang tidak mempunyai pendirian tetap dan telah mungkir janji untuk memansuhkan Akta Hasutan yang telah diikrarkannya sebelum ini.

"Lebih malang, apakah perdana menteri telah tunduk kepada golongan ektrimis dalam Umno yang mahukan Akta Hasutan ini dikekalkan?" katanya.


Akta Hasutan: Janji adalah komitmen, kata Majlis Peguam kepada Najib

Majlis Peguam mengingatkan Datuk Seri Najib Razak hari ini, janji kepada rakyat ialah komitmen yang kukuh, susulan keputusan perdana menteri itu berhubung penarikan semula janjinya pada 2012 bagi menghapuskan Akta Hasutan.

Bertujuan memastikan Najib bertanggungjawab terhadap ikrarnya, Presiden Majlis Peguam Christopher Leong berkata, satu janji menandakan wujud satu komitmen melaksanakan sesuatu perkara walau bagaimana susah sekalipun.

“Majlis Peguam sangat kecewa perdana menteri dilaporkan berkata Akta Hasutan 1948 tidak akan dimansuhkan, dan beliau tidak akan menepati janjinya berhubung perkara itu.

“Seperti yang kita biasa faham, janji ialah satu komitmen melaksanakan sesuatu walaupun dalam keadaan yang sukar, bukan hanya sekiranya ia mudah dilakukan,” kata Leong dalam satu kenyataan.

Beliau juga mempersoalkan sama ada pemimpin Barisan Nasional (BN) lain juga akan seumpama itu berpatah balik dengan kenyataan mereka dan menyokong Najib dalam melindungi undang-undang era penjajah itu.

“Adakah pemimpin negara kita yang lain turut memungkiri pendirian mereka yang dinyatakan secara umum menentang Akta Hasutan?

“Adakah mereka akan mengambil pilihan mudah atau sebaliknya melakukan perkara yang betul?

“Majlis Peguam menyeru kerajaan menunaikan janjinya memansuhkan Akta Hasutan, dan merangka satu undang-undang baru keharmonian nasional yang menganjurkan kepada keharmonian dan kedamaian yang tulen,” katanya.
-TMI













6 ulasan:

abrarmujahideen berkata...

Projek mem bebal kan rakyat...
Ckp lah terus terang shj..
Senag kita orang humbankan
Umno mca mic dlm PRU 13 lepas...
Apa punya turrrrr..lekeh

UMNO PARTI PENJARA berkata...

...



PENTING:

Anak2 Muda Yang Saya Kasihi Sekalian.... Harap Kalian Tidak Percaya Dengan 'Janji2 Manis' Mereka ( PAU 2014 )...

Itu Hanya 'Perangkap' Untuk Menarik Sokongan Anak Muda Yang Sudah Tiada Terutama Di Bandar....

Anak2 Muda Di Dalam Parti Mereka Sendiri Pun Sudah Meragui Parti Mereka.... Cuma Yang Berucap Di Atas Pentas Itu Sahaja Yang 'Syok Sendiri'...



Jadi.. Berhentilah berjuang untuk UMNO...

Jika Kalian Tidak Percayakan Saya....
Kita Tunggu PAU 2015 pada NOV/DEC 2015....
Mereka Akan 'Menyalak' Perkara yang sama.... ( Perjuangan UMNO Busuk Hingga Ke USUS )


Harap Maklum.. TKasih :-D



MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

Tanpa Nama berkata...

Dekat pilihan raya nnti mansuh pulak akta sial ni sbb nk tarik golongan profesional dan mahasiswa...betul2 pm ni mulut longkang...janji x boleh nk percaya

Tanpa Nama berkata...

azab tipu satu orang pun tak tertanggung. inikan pula tipu satu negara!!!

tak ingat mati ke puak2 ni?

Tanpa Nama berkata...

Betul2 KANGKUNG yang terdapat ditepi longkang dan parit gila sawah padi ................ABU

Tanpa Nama berkata...

Betul2 KANGKUNG yang terdapat ditepi longkang dan parit gila sawah padi ................ABU