28 Okt 2014

[BERSAMBUNG] Liwat Di Atas Karpet, Tetapi Tiada Air Mani Ditemui..


Perbicaraan rayuan kes Liwat 2 bersambung semula petang ini.

LAPORAN LANGSUNG

5.30pm: Sidang mahkamah akan disambung jam 9.30 pagi esok.

5.00pm: Melihat kepada penghakiman Mahkamah Rayuan, Surendran berhujah bahawa terdapat komen-komen yang dibuat yang membawa kepada penemuan yang salah.

"Anwar telah menjelaskan mengapa dia memberi pernyataan tidak bersumpah dari kandang tertuduh. Terdapat jaringan kebohongan digambarkan. Anwar berkata, beliau tidak boleh mendapat keadilan dalam kes ini," tambahnya.

Hakim Suriyadi bertanya sama ada Anwar menyatakan bahawa dia tidak mempunyai keyakinan dengan mahkamah.

Surendran menjawab terdapat satu siri keputusan yang dibuat oleh badan kehakiman yang tidak memihak kepada Anwar.

4.55pm: Surendran seterusnya berhujah bahawa kenyataan Anwar dari kandang tertuduh hanya menguatkan dakwaannya mengenai konspirasi terhadapnya.

4.40pm: Perbicaraan disambung semula dengan peguambela N Surendran berhujah bahawa bukti rancangan yang telah diatur merujuk kepada teori konspirasi.

Peguam itu berkata, ini disebutkan di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan tetapi ia tidak dinilai.

Kecuali satu perenggan yang disebut dalam penghakiman Mahkamah Rayuan, tidak ada disebut tentang teori konspirasi.

Surendran berkata begitu juga dengan penghakiman Mahkamah Tinggi di mana terdapat hanya satu perenggan yang dipetik.

"Saiful mengakui bahawa dia pergi bertemu dengan Najib di kediamannya pada 24 Jun 2008. Dia terlebih dahulu menemui (penasihat perdana menteri) Khairil Annas.

"Dia juga bertemu dengan (penolong pesuruhjaya kanan polis) Mohd Rodwan pada hari itu.

"Pertemuan itu berlaku dua hari sebelum kejadian tersebut. Saiful menghubungi IGP ketika itu, Tan Sri Musa Hassan."

Surendran berkata Saiful juga mengadakan beberapa siri pertemuan sebelum membuat laporan, termasuk dengan senator BN, Ezam Mohd Nor dan bekas atlet negara Mumtaz Jaafar pada 27 Jun 2008.

Surendran berkata Saiful menemui Rodwan di bilik hotel pada 24 Jun 2008 selepas pegawai polis itu memanggilnya dan kemudian dia bertemu dengan Najib.


Katanya, pertemuan itu tidak berlaku di lobi.

"Apakah mungkin atau tidak, ada rancangan yang telah diatur?" hujah peguambela.

Rancangan yang telah diatur itu juga turut dibangkitkan oleh Anwar dalam satu kenyataan dari kandang tertuduh, kata peguambela itu.

4.10pm: Hakim Arifin memaklumkan mahkamah berihat seketika.

4.05pm: Ribut petir yang berlaku memaksa kumpulan pro-Anwar berteduh di bawah sebuah khemah besar yang didirikan di luar kompleks mahkamah.


Sekarang, jumlah mereka ialah sekitar 200 orang, berbanding 500 sebelum ini manakala kumpulan pro-Saiful telah beredar kira-kira sejam yang lalu.

Sekurang-kurangnya separuh anggota polis yang berkawal di kawasan itu juga telah beredar.

Sebilangan kecil penceramah yang diselaraskan oleh ketua penerangan AMK, Rozan Azen meneruskan ucapan.

Beliau juga mengingatkan para penyokong supaya berkumpul di dekat Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin sebelum datang ke mahkamah pagi esok.

4.00pm: Bebannya, kata Gopal, adalah di pihak pendakwaan untuk membuktikan kesnya.

Peguam kanan itu berkata sabitan dari segi keadaan rayuan itu dibuat, menjadikannya tidak selamat.

Menurutnya, ia ditetap pada 12 dan 13 April di Mahkamah Rayuan, di mana ia telah ditetapkan di hadapan Hakim Aziah Ali semasa pengurusan kes.

Rayuan itu, katanya, didengar pada 6 dan 7 Mac dan Karpal meminta masa untuk penghujahan tetapi ia ditolak.


Menurutnya, ia adalah satu perbicaraan yang lama tetapi dalam keadaan ini, ia dijalankan, sabitan itu adalah tidak selamat.

Gopal selesai menyampaikan hujahnya.

3.45pm: Gopal berkata dalam membatalkan pembebasan atau penegasan pembebasan, mahkamah tertinggi itu harus campur tangan jika temuan itu adalah salah.

Beliau berkata Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan menyatakan Saiful adalah seorang saksi yang boleh dipercayai tetapi keterangannya terhadap orang lain, berbeza.


Menurut Gopal, ia tidak melalui pemeriksaan yang ketat dan telah berlaku salah laksana keadilan.

3.25pm: Menyentuh mengenai alibi Anwar, Gopal berkata anak guamnya telah memberikan notis alibi tetapi ditinggalkan pada perbicaraan itu, dan telah menjelaskan mengapa beliau berbuat demikian dalam satu kenyataan dari kandang tertuduh.

"Apabila pihak pendakwa membuat rayuan, petisyen mereka tidak mengandungi alibi saksi," tambahnya.

Peguambela itu berkata rayuan pihak pendakwa terhadap pembebasan Anwar terutamanya berkaitan dengan DNA.

Beliau berhujah bahawa mahkamah rayuan melampaui tanggapan (notion) alibi ini di mana DPP berhujah mengenai kegagalan Anwar untuk memanggil seorang saksi alibi.

"Notis alibi tidak diteruskan tetapi ia tidak boleh digunakan terhadap perayu. Mahkamah tertinggi ini harus campur tangan apabila terdapat penyalaharahan (misdirection) yang jelas," kata Gopal dalam hujahnya.

Gopal berkata pemilik kondominium, Hasanuddin, telah disoal siasat oleh polis selama 30 jam.

Hasanuddin mempunyai dua unit bersebelahan satu sama lain di kondominium Desa Damansara, dan alibi Anwar adalah beliau tidak berada dalam unit yang lain, di mana kejadian liwat dikatakan berlaku.


3.05pm: Gopal berkata tuduhan itu sepatutnya dirangka berdasarkan apa yang didakwa oleh pengadu.

Peguambela itu berkata hakim perbicaraan salah apabila memutuskan bahawa pihak pembelaan tidak boleh mempunyai satu salinan kenyataan beramaran Saiful.

Katanya, saiful mengatakan bahawa liwat itu bukan secara rela.

Dengan pendakwaan di bawah seksyen yang berbeza, tegas Gopal, Saiful berdepan risiko dicabar (impeached).

2.40pm: Gopal berkata intinya ialah keterangan yang dikemukakan oleh pihak pendakwa merupakan pentahkikan (corroboration) dalam undang-undang.

Mengenai inti ketiga, peguambela itu meneliti keterangan Saiful mengenai liwat secara rela atau bukan secara rela.

"Saiful memberi keterangan bahawa kes liwat yang dikatakan berlaku itu bukan secara rela tetapi perayu didakwa mengikut Seksyen 377B dan bukan Seksyen 377c (Kanun Keseksaan)," katanya.

Seksyen 377B Kanun Keseksaan menyatakan: “Sesiapa yang melakukan hubungan seks luar tabii secara sukarela, akan dihukum penjara maksima 20 tahun, termasuk sebatan.“

Manakala Seksyen 377C Kanun Keseksaan menyatakan: “Persetubuhan bertentangan dengan aturan tabii tanpa kerelaan dan pesalah boleh dipenjara tidak kurang lima tahun dan tidak lebih 20 tahun dan boleh juga dikenakan sebatan."


2.30pm: Gopal meneruskan hujahnya yang meneliti keterangan Saiful.

Saiful, katanya, memberi keterangan bahawa bahan pelincir jatuh di atas karpet semasa kejadian liwat dikatakan berlaku.

Peguambela itu berkata karpet tersebut telah dirampas oleh DSP Jude pada 30 Jun.

Katanya, Jude pergi ke tempat kejadian dengan pasukan forensik bersama dengan pengadu. Di sana mereka menemui sehelai rambut dan merampas karpet itu.

"Ahli kimia itu tidak menemui kesan air mani di karpet," katanya.

2:23pm: Pendengaran disambung semula.

2.20pm: Anwar kembali dan berseloroh dengan anggota polis di dalam dewan mahkamah, "You tahu, I orang salah, you patut sediakan outrider lah".

2.15pm: Pendengaran mahkamah disambung semula tetapi Anwar belum hadir. Gopal meminta maaf, dan memberitahu hakim bahawa anak guamnya pergi makan tengah hari.

Hakim Arifin dan hakim-hakim yang lain bersetuju untuk menunggu dan kembali ke kamar masing-masing.


Laporan sebelum ini
klik untuk baca









IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





16 ulasan:

Awanama berkata...

Shafee ni nampak yakin fitnah yg diperjuangkan olehnya akan berjaya, maklumlah dari parti yg meraikan fitnah selama ini. Dosa dan pahala tidak perlu diambil kira, janji masyuuuk....

Awanama berkata...

orang orang melayu ini bangsa kartun lah.

nak tipu siapa ?

ngentot bontot di karpet ke , atas meja makan ke , atas dapur dalam sinki ke mana boleh ngentot jika orang nak ngentot tu dah tua ganyut.

awak saifool budak muda , lobang bontot pun kuat tegang daging kalau pun kena anwar , kontol mesti kuat macam The ROCK baru boleh sumbat sumbat.

orang orang yang otak waras pun tahu , kalau betul betul ada liwat , kemungkinan Saifool yang liwat anwar sebab anwar dah tua tak de power nak lawan balik.

apa kah saifool nak bukti pada dunia yang orang orang melayu bangsa bahalol ?

apa kah saifool nak bagi tahu dunia kontol orang orang melayu se baya umur saifool ada kontol power gaya The Rock ?

The Rock kontol yang besar tengkok saifool pun tak bongkak !!!

Awanama berkata...

dulu tilam Ada pegawai polis yang usung tilam ke mahkamah Betul ke tidak pegawai tersebut di naikkan pangkat

yang kali kedua ni pulak permaidani tajaan deepak yang kalis air mani Jika ada Pegawai yang usung permaidani ke mahkamah tak kan tak naik pangkat tapi sekarang tak macam dulu sebab umur pesaraan dah di tambah maka tak ada lah Pegawai yang nak mengangkut nya

Awanama berkata...

kalau tuduhan atas kerelaan dah lama anwar merengkok dalam penjara

Lagi senang kerja dia orang Tapi anak muda yang kena liwat tu takut masuk penjara Dan dia orang pun tak confident dengan anak muda yang kena liwat tu beri keterangan di mahkamah apalagi kalau anak muda tu yang beri keterangan diliwat secara sukarela lagi lah kelam kabut

Di orang pun buat tuduhan diliwat secara sukarela sebab anak muda tu sihat tegap dan bertenaga untuk melawan

Pihak penegak keadilan boleh berpura pura dalam kes ini tetapi ingat lah dalam masa yang sama proses keadilan berjalan betul betul Ini bukan nak buat filem

Awanama berkata...

logik ker projek liwat atas karpet...? ketara auta...

abrarmujahideen berkata...

Atas lantai..tentu la sakit kepala lutut..buang kes shj

Awanama berkata...

Sinfull

Awanama berkata...

org2 bodoh bebal masih percaya pemfitnah yg ditajakan oleh umno..

Awanama berkata...

Teruk storyboard diorg ni...dah tahap tak lojik akal.. Tp peliknya ada yg percaya. Aku tengah tunggu statement macai yg argue pasal benda baru spt. Pihak pendakwa anwar semua bukan islam la..tak berkat la.. Peguam islam tak mau ambik kes sbb tau perangai anwar la.. Hehehe.. Senang jer nak tackle kepala macai ni.. Typical terlajak bodoh..

Awanama berkata...

Bodoh punya komen..ini mahkamah sivil bkn nya mahkamah syariah..ketua peguam bela sulaiman abdullah kn x sihat..sebab itu di ganti dgn bekas hakim mahkamah persekutuan..

Awanama berkata...

Klau bicara di mahkamah syariah dh lama berbirat bontot si saiful kena sebat..

tolong toing berkata...

Kekuatan BN sekarang terleta pd pungkok .........?

Awanama berkata...

bontot sipol ada tatto Dacing sebelah kiri Dan Keris terlanjang di sebelah kanan

Sapiee kata kita dah jangka hujah pembela dengan bongkak nya Sedang itu juga lah yang kita jangka dan kita rakyat biasa persoalkan kerana fakta tak masuk akal Ketika itu berita tv menyebut pembela berhujah seluar dalam semasa di liwat tak ada bukti tapi seluar dalam ke dua semasa jumpa doktor ada air mani

Semua bukti dah tak betul sbb tu kjaan ambil sapiee untuk 'goreng' kasi lunyai Janji Anwar masuk penjara

Wajar kah kita berhujah dan membela dengan bukti yang di ada ada kan atau kita sepatutnya persoal dan bertanya kemampuan proses mahkamah Kita harap mahkamah bukan macam polis sebab di luar negara pun polis yang dipergunakan oleh ahli politik

Selain mahkamah yang menjadi kekuatan sesebuah negara ia lah Tentera

Awanama berkata...

Ghani pulak dah tak larat sebab mental dah lemah Ini kira macam WWF Dua lanyak satu Bila Sapeii penat touch tangan Ghani Bila dah sedap kawan dah merangkak rangkak silih berganti antara dia orang

Refree kau orang tahu lah kan bila kawan main kotor refree boleh pusing tak bagi lawan satu lagi pusing

Tu sebab yang giler tenguk WWF ni orang UMNO

Anti Fitnah berkata...

Logik akal rakyat Malaysia keturunan Melayu BN @ UMNO ...
Fakta-fakta dalam kes DSAI ini ...
sama seperti hujah pemimpin UMNO ...
Bapanya India + Ibunya Arab = Anaknya Melayu ...
jgn pertikai ...
Kalau pertikai ... bermakna "kau" lawan Melayu kalau yang bercakap tu Bukan Melayu ...
Kalau pertikai ... bermakna "kau" khianat kalau yang bercakap tu Melayu ...
Apa yang kita boleh harap keBENARan dari puak ini kalau asas bagi keturunan depa pun, depa celaru dan keliru.
Yang aku sedih ialah Tanah Melayu, Hak Istimewa, ... yang termaktub dalam PERLEMBAGAAN Malaysia telah di"rogol" oleh puak ini. Itu yang termaktub dalam perlembagaan ... yang tiada ... lagi leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

Awanama berkata...

Setuju. Permohonan qazaf pun tak layan.. Mmg tlajak bodoh anon 10.38