13 Sep 2014

[PEDULIKAH KITA?] Luluh Hati Seorang Ibu Baca Status Seks Anaknya Di FB


Budak zaman sekarang dah terlampau 'ADVANCE'

Entah apa yang sudah jadi dengan kanak-kanak zaman sekarang ini. Tidak pasti sama ada mereka ini tidak tahu atau buat-buat tidak tahu tentang perkara yang betul atau salah.

Lihat sahaja status berkahwin yang telah dimuat naik oleh kanak-kanak ini. Status berkahwin ni satu hal. Satu lagi, mereka ni bercakap dah macam laki bini.. dah la kat FB pulak tu, lihat apa yang mereka komen dibawah.


Ini sememangnnya menjelikkan. Tidak tahulah siapa yang patut dipersalahkan. Media? Ibu Bapa? Teknologi? -siakapkeli


JENAYAH JUVANA YANG BERLELUASA - APA PERANAN IBU BAPA?

KELMARIN baru kami ulas kes buang bayi, dan pagi ini ada lagi. Oleh itu, hari ini ingin kami kongsikan beberapa kes yang dirujuk kepada kami dalam ulasan semasa kali ini. Penekanan kali ini ialah jenayah juvana, samada selaku mangsa ataupun pemangsa. Jenayah ini semuanya memberikan kesan fatal samada secara lahiriah maupun dari espek rohani. Sebahagiannya tidak pernah dilapurkan kepada pihak berkuasa. Tujuan kami hanya untuk menampakkan keseriusan situasi semasa sebagai peringatan kepada para ibu bapa.

KES ANAK TUNGGAL YANG DIMANJAKAN

Ini kes anak tunggal dari satu keluarga berada yang terlalu dimanjakan oleh ibu bapa. Anak ini mendapat segala gajet dan kemewahan hidup yang diperlukan. Dalam rumah ada khidmat maid dan guru tuisyen peribadi sejak sekolah rendah lagi. Ironinya, sejak berumur 12 tahun anak ini yang ‘cukup makan’ dan berbadan besar sudah mampu meniduri maid dan guru tuisyen yang mengajarnya.

Apabila sedar, situasi ini sudah parah dan terlambat untuk diperbaiki. Anak ini dihantar ke pondok tahfiz, namun kedegilannya telah mengatasi kuasa pendidik. Guru-guru dan rakan rakan beliau ditipu dengan pelbagai cara. Untuk mengelakkan dari hukuman, anak ini lari dari pusat tahfiz itu dan masuk ke politeknik dengan mengulangi masalah yang sama. Beliau turut dikatakan merosakkan ramai gadis lain dan menipu pensyarahnya. Masalah bertimpa-timpa. Suara ibu bapa sudah tidak didengar lagi.

KES ANAK USTAZAH KETAGIHAN SEKS SEAWAL USIA 13 TAHUN

Dalam kes anak gadis seorang ustazah dan seorang anggota polis yang berumur 16 tahun itu ada kaitannya. Beliau yang mengaku telah ditiduri ribuan kali oleh 285 jantan itu mengakui yang ramai juga lelaki bawah umur yang menidurinya secara beramai-ramai dalam keadaan sedar dan rela. Menurut ibu si gadis ini, setiap malam anak ini akan keluar dibawa Mat Rempit dan hanya pulang jam 5 pagi. Ibu bapa tahu tapi tidak mampu berbuat apa apa.

Bermula dari ponteng sekolah, lari rumah lalu anak ini tinggal bersama teman lelakinya yang tinggal di rumah bujang bersama beberapa teman wanita lain. Setelah 2 minggu tinggal bersama, gadis ini tidak dapat menahan nafsu melihat keseronokan teman wanita lelaki bujang yang juga tinggal sebumbung itu lalu menggoda teman lelakinya untuk menidurinya.

Setelah ditemui bapanya dan diletakkan di asrama yang agak jauh, dia melarikan diri pula dari asrama. Sekali lagi kerana kesempitan wang, dia merelakan diri untuk ditiduri lelaki separuh umur yang tidak dikenali, hanya melalui perkenalan di stesen bas. Begitulah selanjutnya sehingga kami selamatkan dia dari rumah bujang dan kami simpan untuk dipulihkan selama 7 bulan. Gadis ini yang berusia 15 tahun ketika itu sanggup melacur diri setiap malam untuk menyara teman lelakinya yang juga penagih dadah.

KES GRADUAN UNIVERSITI IKUT LELAKI INDIA DAN MENGANCAM IBU BAPA

Keluarga gadis ini mengadu untuk meminta bantuan menyelamatkan anak gadisnya yang sudah tidak dapat dikawal. Gadis ini melarikan diri tinggal bersama seorang lelaki India selepas sekian lama memadu kasih. Ibu gadis ini pernah terserempak anaknya berwebcam dalam bilik dalam keadaan lucah namun tidak melakukan sebarang tindakan.

Apabila ditegur, gadis ini membawa lelaki India tersebut dan bertemu ibunya dan berlaku ketegangan. Lelaki India ini mengugut ibu gadis ini mengatakan anaknya sudah berumur 21 tahun dan ibu tidak berhak menghalang hubungan mereka. Beliau malah mengugut untuk menyaman ibu ini atas dasar hak asasi. Anak malang ini malah menjerkah ibunya, mengatakan siapa ibu senang-senang mengatakan dia derhaka? nak menentukan syurga neraka bagi dia???

Ironinya, si bapa seperti kehilangan arah. Setelah lebih 2 bulan anak lari dari rumah pun beliau masih tidak melapurkan kepada polis kerana kononnya anak ini sudah besar dan keluar rumah atas kerelaan sendiri. Beliau hanya berharap kepada bantuan Darus Shifak untuk membomohkan anak ini.

Setelah dikajiselidik, didapati kelaian sudah bermula sekian lama. Ibu bapa ini membiarkan sahaja anak gadis mereka keluar malam dan hanya berpesan jangan pulang lewat dari jam 12 malam. Wajarkah limitasi seorang bapa terhadap anak gadis seperti ini??? Dari situlah anak ini bercampur dengan NGO Internasional yang aneh sehingga bertemu dan memadu kasih dengan lelaki India ini.

KES SUMBANG MAHRAM JUVANA

Kes yang dirujuk kepada kami ini amat menyedihkan. Seorang gadis sunti berusia 8 tahun ditiduri buat kali pertama oleh rakan abangnya. Dalam masa yang sama abang beliau pula meniduri adik perempuan kepada perogolnya. Dua gadis sunti ini menjadi mangsa, dirogol serentak oleh abang-abang mereka.

Seumur ini gadis ini tidak tahu apa-apa kerana abang sendiri yang membawa beliau ke rumah kosong itu. Ironinya selepas itu, beliau menjadi tempat memuaskan nafsu oleh abang sendiri sehingga umur beliau mencecah 20 tahun. Amat menyedihkan kerana selepas abang beliau berkahwin, beliau menjadi seorang yang ketagih seks dan merelakan diri ditiduri oleh siapa saja yang sudi.

Ada terlalu banyak kes sumbang mahram seperti ini yang tidak mampu kami tuliskan satu persatu. Cukuplah untuk memperlihatkan kondisi jahiliyyah yang lebih teruk dari haiwan. Kawal dan pantaulah aturan dalam rumah kita, kerana pencabulan sudah bermula dari usia 5 tahun, berulang kali bahkan beramai-ramai dalam kalangan saudara mara sendiri.

KES ZINA DAN BUANG BAYI DALAM PENGETAHUAN IBU BAPA

Dalam artikel ini kami kongsikan kes yang dirujuk kepada kami mengenai ibu bapa yang tahu anak mereka sedang enjoy berzina namun tidak melakukan suatu apa pun. Ramai gadis muda seusia 18 tahun sudah lakukan 4 kali pengguguran, seumur 24 tahun sudah 6-8 kali gugurkan bayi, meneruskan zina lalu hamil lagi. Malah ada pembaca yang memberitahu jiran mereka sendiri yang membiarkan anak-anak gadis mereka hamil dan buang bayi berkali-kali kerana ingin menjaga nama keluarga. Mahu dinikahkan masih terlalu muda kononnya.

Seorang ibu tunggal yang ‘berada’ dengan senang hati membiarkan teman lelakinya keluar masuk rumah dan tidur sebilik dengannya, diperhatikan pula oleh anak-anak gadisnya. Malah beliau membiarkan teman lelakinya menjemput anak-anak gadis beliau dari sekolah dan kolej. Lebih sedih lagi, anak bujang beliau turut membawa teman wanita pulang ke rumah dan disitulah terhimpunnya aktiviti zina, jenayah seksual dalam satu rumah.

Dalam kes berlainan, seorang abang melapurkan kepada bapanya seorang anggota polis, akan kes adiknya yang membawa masuk teman lelakinya dalam bilik. Tabiat itu sudah berlarutan selama 3 tahun tanpa tindakan tegas. Apabila anak gadis itu dikurung, beliau sendiri membuka tingkap untuk membolehkan teman lelakinya masuk melalui tingkap untuk memuaskan nafsu. Apabila disita tingkap tersebut, gadis itu malah lari untuk tinggal bersama teman lelakinya. Itulah akibat ketagihan seks.

ULASAN DARI KES-KES YANG DILAPURKAN DALAM AKHBAR

Prinsip statistik (Law of statistic) menunjukkan daripada satu kes yang dilapur atau ditemui, ada puluhan lagi yang sebenarnya telah berlaku. Dari kes-kes yang dilapur, kita lihat pertengkaran pembaca apabila ada yang mengatakan musibah itu adalah atas sebab kelalaian ibu bapa. Yang lain melenting mengatakan kita tidak patut berkata begitu, menyalahkan ibu bapa.

Sila baca hati-hati berita dari pautan berikut jika anda ada masa dan kenalpasti di mana silapnya. Ini semuanya melibatkan gadis bawah umur. Setiap hari ada saja wawancara dan pendedahan terbuka tentang kes sebegini di tv, bagaimana anak-anak gadis yang terlanjur ini mengakui kronologi bagaimana mereka terjebak.

Dalam kebanyakkan kes, kita lihat memang jelas ada kelalaian ibu bapa. Membiarkan saja anak keluar malam dan pulang lewat pagi. Hanya tersedar setelah anak dirogol, dibunuh, anak hamil, ditangkap khalwat, buang bayi dan sebagainya. Dalam kes anak gadis 14 tahun yang dirogol dan dibunuh bersama adik adiknya sangat jelas kelalaian ibu bapa. Bagaimana anak 14 tahun boleh dizin keluar malam? Wajarkan anak gadis itu bekerja, mengabaikan persekolahannya? Wajarkan anak gadis itu memandu motosikal tanpa lesen? Jika keluarga ini susah bukankah ada Baitulmal, Jabatan Kebajikan Masyarakat?

Kami sahkan kelalaian ini berlaku dengan berleluasa kerana kami pernah menegur seorang bapa yang membiarkan anak-anak gadis mereka belajar di tingkat atas rumah beliau bersama 10 rakan mereka bercampur bebas lelaki dan perempuan. Alasannya ialah beliau ada di bawah (sedang membaiki kereta). Kami tanyakan berapa jam dibiarkan anak-anak itu bergaul mesra, dia kata 3 jam. Hasil kajian kami, kes begini yang berleluasa berlaku disebabkan sangkaan baik yang keterlaluan. Ibu bapa tidak peka dan melihat bayang musibah sebelum berlakunya. Bukan itu yang Allah ajarkan. Jangan kamu hampiri zina, itu adalah ungkapan prejudis dan pencegahan. Bukan bersangka baik yang tidak kena pada tempatnya.

Kita selalu meletakkan takdir Allah kepada perkara buruk. Terkadang kita seolah bersifat prejudis dan meletakkan keburukan yang kita taja itu kepada Allah. Terkadang kami lihat kata-kata kita menampakkan Allah itu tidak adil kerana mengizinkan penganiayaan terhadap anak kecil sampai di rogol, dilanggar kereta oleh abang sendiri dan berbagai-bagai lagi. Padahal bibir kita berkata, segala yang baik sahaja dari Allah, yang buruk itu kerana kelemahan kita sendiri tidak ikut aturan Allah.

Mari kita hadapi musibah ini dengan merujuk semula kepada banyak peraturan Allah yang sudah kita langgar.

INNALILLAHI WAIINA ILAIHI ROJIUN. Sesungguhnya bagi Allah, dan sesungguhnya kepada Nya ada rujukan itu. Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya. Jika anak 15 tahun tertembak polis selepas dikejar memandu kereta tanpa lesen dengan merbahaya jam 3 pagi, dan begitu juga kes-kes jenayah juvana jam 3 pagi seperti yang di lapur itu, adakah kita ibu bapa memainkan peranan

mencegahnya? Perhatikan juga firman Allah ini, 42. Asy Syuura 30. Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar.

48. Jika mereka berpaling maka Kami tidak mengutus kamu sebagai pengawas bagi mereka. Kewajibanmu tidak lain hanyalah menyampaikan. Sesungguhnya apabila Kami merasakan kepada manusia sesuatu rahmat dari Kami dia bergembira ria karena rahmat itu. Dan jika mereka ditimpa kesusahan disebabkan perbuatan tangan mereka sendiri karena sesungguhnya manusia itu amat ingkar.

APA JALAN KELUAR DARI MASALAH INI?

Tangkapan sudah tidak memberi erti lagi. Kami sarankan agar kita merapatkan saf, membentuk jemaah dalam kejiranan dan kelompok kita. Kita hidupkan suasana kejiranan dan persaudaraan, saling bahu membahu, tolong menolong serta nasihat mensihati dengan ikhlas, penuh rasa tanggungjawab dan berkasih sayang. Kita perhalusi semula firman dan sunnah bersama-sama. Jangan banyak menuding jari.

Kami telah cuba menghidupkan suasana kekeluargaan dan kerjasama itu untuk sekian lama. Itu saja jalan keluar dalam mendepani permasalahan ini. Kita tidak mampu hidup sendiri lagi. Itu pesan nabi, bila kita tinggalkan hidup berjemaah, maka kita akan dibaham syaitan, seperti serigala membaham kambing gamaknya. Pupuklah cara hidup yang koperatif, bukan kompetitif.

Kami tutup cetusan ini dengan surah 36. Yaasiin: 6. “Agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapa-bapa mereka belum pernah diberi peringatan, kerana itu mereka lalai”.

Semuga cetusan ini mampu menghidupkan semula hati kita yang sudah lama mati, mata yang sudah lama membuta dan tangan yang sudah lama kusta...

Kudap Kudap
WARGA PRIHATIN.
-prihatin.my










IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





14 ulasan:

Ibn Sabil berkata...

tercungap nafas aku baca kisah2 ngeri remaja2 kini... huhu mudah2an tidak berlaku dan tidak menimpa ahli keluarga.... selamatkan dan lindungilah kami yang lemah ini ya Allah...

Nadia berkata...

ALLAH dah bg jawapan lama dah.

Sesungguhnya anak itu ibarat kain putih. Ibu bapalah yg mencorakkannya sama ada menjadi yahudi, nasrani atau majusi.

Bukan pengaruh media, rakan2 atau gajet yg merosakkan anak2, tetapi cara ibu bapa mendidik anak di rumah.

Selagi ibu bapa meletakkan kesalahan pada org lain, selagi itu masalah anak2 tidak akan selesai.

Media, gajet dan rakan cuma perencah yg menjadikan keadaan ini lebih teruk

Tanpa Nama berkata...

itu sebabnya klu bangsa afgan, india n paki or bangladesh...depa bila ada kes cam nie..keluarga dia bunuh aje..cam kes yg berlaku kek UK dulu- keluarga paki bunuh ahli keluarga dia (pompuan) yg jalang cam di atas tu...honour kiling???

agak-agak boleh d jalankan ke di 1Malaya nie? mak bapak tahu tapi anak-anak x endah? yg sadis nya yg pandey sampai masuk U pun cam cilaka je perangai..dah 21 tahun. kasik c4 la...lagi sonang...payah lah bapak ko tanggung dosa ko? so apa tindakan kera-kera jaan Wasatiyah ala 1Israel haji Najib? kah..kah..kah..tulur kena pigang la...jawabnya

Tanpa Nama berkata...

Masalah juvana ini amcm nak selesai kalau Ulama PAS lebih utamakan kuasa daripada masalah ini. Lu fiekrlah sendiri, ditambahkan lagi UMNO memang tidak akn ambil tahu hal ni kecuali berbusiness dgn rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Minta bagi jawatab PM, dan semua menteri2 kepada ulama pas suci mulia tinggi maka mereka akan selesaikan segala masalah

Tanpa Nama berkata...

Amik kau

Muhammad Adli berkata...

http://latif92.sharethisstory.net/my-880456-5756

Tanpa Nama berkata...

Wahai org2 yg diberi kuasa memerintah ayuh sama2 kita selesaikan masalah ini secara holistik dan bersungguh2.

Tanpa Nama berkata...

Ada ular dlm semak (ulamak)umno dah britahu perempuan boleh melacur kalau dah terdesak

Selipar berkata...

Mana tak nya budak2 skarang terdedah... hiburan tv bercampur gaul lelaki perempuan makin berleluasa. Dari pelakon kanak2 sampai tua bangka semua ajar penonton bercinta, dan melawan ibu bapa dan agama. 5 minit cerita nak abes baru insaf. 55 minit pertama penuh adegan sumbang mahram dosa bagai.

Tanpa Nama berkata...

laksana Hudud!!

Tanpa Nama berkata...

Rasa nak curah minyak didih kat pelanggan2 tak reti adab yg dtg berurusan kat putrajaya ...pakai skirt pendek...pakai short...slipa...kalo dtg kat bahagian aku memang siap aku sound...
Kat alamanda tu puak2 tak reti adab n adat ni pakai baju mmg x cukup kain...putrajaya dah tercemar oleh puak2 ni...yg hitam legam...yg busuk...yg perut n ponggong gedabak...yg kunun2 arab tp musibat semua menyemak kat alamanda buat mencolok mata...
Budak 2 ekor ni kena curah minyak panas gak ni kat tut masing2...

Tanpa Nama berkata...

nauzubillah hi min zalik

Tanpa Nama berkata...

melayu lagi.

mahathir kata jadi mat rempit , mungkin betul kata tun ini.