20 Jul 2014

Wanita Lapor Polis Terhadap Akaun FB Palsu


Itu akaun palsu, bukan saya'

Tawau: Presiden Kelab Penyokong BN Sabah dan Kerajaan Datuk Mohd Jeffry Rosman mewakili kelab terbabit dan Alumni Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuhara membuat laporan polis bagi meminta siasatan dilakukan terhadap satu akuan Facebook (FB) yang bernama Sim Kwang Yung dikatakan menghina juruterbang MH17 dan rakyat beragama Islam mengenai isu nahas terbabit.‎

Bagaimanapun Mohd Jeffry dalam kenyataannya turut meminta supaya orang ramai tidak bertindak melulu menuduh wanita berkenaan dan biar pihak berkaitan menjalankan siasatan mereka. ‎

"Ketika laporan dibuat pagi tadi di IPD Tawau, kebetulan saya terserempak dengan pemilik penama Sim Kwang Yung yang tampil membuat laporan polis menafikan bahawa beliau membuat kenyataan berbaur menghina agama Islam dan juruterbang berkaitan nahas MH17 yang kini tersebar meluas di laman sosial," katanya.

Beliau berkata, akaun FB aslinya adalah Kwang ‎Yung Sim manakala yang palsu Sim Kwang Yung Sim dan perkara itu sudah dilaporkan kepada polis pada 2012 mengenai akaun palsu berkenaan," katanya dalam kenyataan di Facebooknya miliknya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Tawau Asisten Komisioner Awang Besar Dullah berkata, pihaknya ada menerima tiga laporan polis berhubung isu terbabit termasuk penama asal akaun ‎Facebook terbabit.

"Tindakan akan diambil dan kes ini akan disiasat mengikut Seksyen 4 (1)(a) Akta Hasutan, katanya ketika dihubungi, sebentar tadi. -HM


GUNA AKAUN PALSU BERNAMA SIM KWANG YUM HINA KAPTEN MH17, GELAR ARWAH KAMBING

Dalam kita bersedih diatas nahas yang baru menimpa MH17, ada juga yang 'biadap' dengan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap juruterbang pesawat berkenaan.

Hari ini, SK menerima aduan dari seorang pengunjung page SiakapKeli yang memuat naik satu gambar 'screenshot' satu komen daripada pengguna laman social Facebook.


Di dalam gambar berkenaan, kelihat pengomen tersebut, seorang wanita berkata “Juruterbang Islam Melayu Bodoh. Kalau dia dah makan, mesti dia lebih fokus untuk tidak terbang dalam zon larangan! Apa yang kambing rumput tu fikir?”

Setelah siasatan lanjut dijalankan oleh SK, wanita berkenaan didapati berasal dari Tawau Sabah.


Lagi kajian terperinci dibuat, profil tersebut adalah profil palsu. Jelas sekali apabila pemilik sebenar nama dan gambar berkenaan marah kerana pemilik akaun palsu kerana menggunakan gambar beliau sejak November 2013 lagi.


Ayat menghina berkenaan sememangnya membuatkan umat islam berderau darah apa lagi di bulan puasa dimana adalah kewajipan umat islam berpuasa. Pemilik akaun palsu berkenaan sememangnya tiada hati perut dengan menggelar kapten MH17 sebagai kambing.

Sebaiknya selepas kejadian MH17 ini, kita banyakkan menyampaikan takziah kepada keluarga mangsa bukan kata hinaan dan cacian. Kalau ingin salahkan seseorang, salahkan penembak pesawat terbabit.

Kepada pengguna laman sosial, berhati-hati dengan informasi yang diperoleh kerana banyak informasi yang tidak benar berlegar-legar secara bebas di laman sosial. Pastikan sumber berita anda sentiasa tepat supaya fitnah tidak berlaku.
- SiakapKeli.com










IKLAN BERBAYAR






Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI




3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Biasanya yg mainkan isu-isu perkauman/rasisma ini x lain x bukan golongan cybertrooper umno.. wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

Tulah pentingnya jangan share image sebarangan kpd orang. Sekarang terimalah akibat. Jagalah privasi lu jangan sampai org ambil kesempatan lebih - lebih lagi dari cybertrooper umno.

Tanpa Nama berkata...

UMNO PERKAUMAN