17 Mei 2014

[PANAS] Najib Dicabar Saman Pengkritiknya Termasuk Facebook Yang Siarkan Komen Negatif


PM minoriti: Samanlah setiap seorang daripada kami – Edwin Michael

Wahai perdana menteri (PM) kerajaan minoriti, terbaca berita betapa dengan angkuhnya kau dan parti regim kau mengancam hak kebebasan bersuara rakyat dengan menyaman Malaysiakini hanya kerana keegooan kau enggan menerima pandangan rakyat marhaen. Sudahlah menindas kami dengan cukai GST yang memiskinkan kami, kini hak kebebasan bersuara pun kau ragut daripada kami.

Bukankah dakwaan komen daripada tujuh pembaca dalam artikel berkaitan isu krisis Terengganu dalam Malaysiakini yang menggambarkan Umno sebagai parti politik tidak berintegriti, rasis, tidak mengambil berat pada bangsa lain, tidak mempunyai moral yang baik serta tidak berkaliber itu hakikatnya satu gambaran realiti? Sejak bila pula Umno memiliki kapasiti moral yang tinggi dan kredibiliti kepimpinan yang bersih? Sejak bila pula Umno pernah mengambil berat pada bangsa lain? Sejak bila wahai PM minoriti?

Ketika Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) dan Perkasa menggugut mereka yang bukan Islam, menghina setiap anak bangsa bukan Islam dan waktu itu ke manakah hilangnya Umno yang kononnya mengambil berat pada bangsa lain? Menyorok seperti pengecut atau bersekongkol dengan puak pelampau ini?

Jika benar kau mahu lenyapkan bicara rakyat semata-mata untuk memastikan legasi pemerintahan regim kau terus berkuasa maka harus aku nyatakan di sini inilah percaturan politik kau yang amat dungu dan mengesahkan betapa rendahnya tahap pemikiran para penasihat PM minoriti ini!

Seorang PM seharusnya memiliki karektor yang boleh ditegur dan dikritik malah harus bersedia berdialog, berdebat, berwacana dengan rakyat marhaen. Katakan kepada kami wahai PM minoriti, apa pernah berdialog dengan rakyat marhaen? Apa pernah berdebat dengan pemimpin pembangkang? Semuanya tidak pernah tetapi mahu menyaman? Kamu ini bagaimana sebenarnya?

Kami, setiap anak bangsa Malaysia yang seharusnya memfailkan tuntutan saman ke atas Umno dan kuncu-kuncu Umno iaitu Isma dan Perkasa serta Utusan Malaysia yang saban hari menabur fitnah lalu mengapi-apikan sentimen perkauman demi survival politik. Kelakar, PM minoriti mahu berbicara tentang integriti sedangkan integriti Utusan Malaysia pun belum mampu dipertahankan!


Jika masih mahu teruskan agenda untuk menyaman media, harus ditegaskan regim kau juga seharusnya menyaman Facebook memandangkan agar sukar untuk mencari satu komen yang positif di laman Facebook PM minoriti ini. Ada berani?

Jika itupun belum cukup bagus, samanlah saya tetapi jangan anggap saya akan tunduk pada seorang diktator!
–TMI


Komen pembaca: Umno, Najib ancam saman Mkini

Datuk Seri Najib Razak dan Umno mengancam mengambil tindakan undang-undang terhadap Malaysiakini ekoran penyiaran dua artikel mengumpulkan pandangan pembaca dalam isu krisis Terengganu baru-baru ini.

Dalam notis tuntutan yang diserahkan petang semalam, tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak yang mewakili Umno dan Najib, atas kapasiti peribadinya, mendakwa dua artikel yang disiarkan pada 14 Mei lalu mengandungi kata-kata fitnah jahat pada anak guamnya.

Peguam Datuk Muhd Hafarizam Harun merujuk dua artikel bertajuk “A case of the PM reaping what he sows” and “How much will Najib spend to keep Terengganu?”.

“Segala tuduhan yang dibuat oleh pengguna-pengguna di laman web Malaysiakini.com adalah tidak berasas sama sekali, tanpa sebarang bukti yang kukuh dan adalah amat serius dengan niat jahat (mala fide) untuk memburukkan dan merosakkan reputasi dan imej anak-anak guam kami.

“Ia antara lain juga bertujuan menjatuhkan dan merendahkan maruah dan kredibiliti anak-anak guam kami selaku tulang belakang kerajaan BN yang mentadbir negara Malaysia dan mempunyai imej awam yang baik,” menurut notis itu.

Najib dan Umno menuntut permohonan maaf tidak bersyarat daripada Malaysiakini, dalam tempoh 48 jam, dari tarikh surat tuntutan tersebut, penarikan balik artikel berkenaan dan menyediakan akujanji bertulis tidak akan mengeluarkan lagi kenyataan yang serupa.

Jika tiada maklum balas dalam tempoh itu, prosiding mahkamah akan diteruskan terhadap portal itu, termasuk memohon injunksi untuk menghalang penerbitan yang sama kandungannya.

Dalam reaksi segeranya, Ketua Pengarang Kumpulan Malaysiakini Steven Gan berkata, pihaknya sudah menjangkanya selepas akhbar Umno Utusan Malaysia melancarkan serangan terhadap pembaca Malaysiakini bulan lalu.

Katanya, Malaysiakini sentiasa menawarkan hak untuk menjawab dan akan menawarkannya kepada Najib untuk menjawab dan menyampaikan pandangannya kepada pembaca portal berita itu,

“Beliau amat dialu-alukan untuk menjelaskan mengapa beliau fikir pandangan terhadapnya dan Umno itu adalah salah,” kata Gan.

Katanya, perdana menteri dan Umno patut menyatakan pandangan mereka untuk disiarkan dalam Malaysiakini, daripada mengancam organisasi media dengan prosiding fitnah.

Terengganu sebelum ini dilanda krisis apabila bekas menteri besar dan dua ADUN keluar Umno dan menjadi wakil bebas, sekaligus menyebabkan parti itu hilang penguasaan dan menjadi kerajaan minoriti.

Ia bagaimanapun kembali seperti sedia kala selepas ketiga-tiga mereka menyertai semula Umno tidak lama selepas itu
- mk






IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


6 ulasan:

Amuraria berkata...

bila parti taik kuat seleweng & kelentong mengugut ! ABU !

Tanpa Nama berkata...

adakah kamu tahu bahawa bilakah anakguam kamu mempunyai reputasi baik? sedangkan beliau pernah dikaitkan dengan banyak kes yang melibatkan kematian altantuya, rasuah scorpene, dan banyak lagi.

Tanpa Nama berkata...

Si bacul ter kentut kentut... ABU !

Tanpa Nama berkata...

Mr. Najib kalau ada telur kau samanlah semua facebook, twiteer dan google sebab tiada komen positif dari 3 tempat ni mr. Najib. Tapi kalau 3 tempat ni saman lu balik kau kena terimalah biarpun berhadapan dengan bankrap sebab diaorg akn saman lu balik dalam unit USD.

Kalau perangai pemimpin mengalah badut sarkas inilah results.

Tanpa Nama berkata...

kata2 keramat seorang UMNO.. "Perjuangan belum selesai" seperti Mat Said kata.. sampai bila nak selesai??? 50 tahun lebih x selesai2 masalah2 rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Najib altantuya, rosmah C4... Jangan sebut, nanti kena saman, nasib baik gua tak sebut....