4 Apr 2014

[KES CULIK] Bekas KM Sabah Tawar RM500 Sesiapa Dapat Tampar Zahid Hamidi


Pencabulan keselamatan : Yong menawarkan RM500 untuk tampar Zahid

KOTA KINABALU : Bekas Ketua Menteri Sabah Yong Teck Lee menawarkan RM500 kepada sesiapa yang dapat menampar Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi semasa dia datang melawat Sabah sekali lagi kerana telah secara serius (kementeriannya) gagal menjaga keselamatan pantai timur Sabah.

Tahun lepas Yong juga telah menawarkan RM500 kepada sesiapa sahaja yang dapat menampar Zahid kerana Zahid mendakwa tiga pemimpin pembangkang menjadi dalang dalam serangan Sulu di Kampung Tanduo di Lahad Datu. Zahid, yang ketika itu Menteri Pertahanan telah membuat tuduhan-tuduhan ini pada malam pengundian awal oleh pasukan keselamatan dan ahli keluarga mereka. Beliau berkata beliau akan mendedahkan nama-nama tersebut selepas pilihan raya umum tetapi Zahid lansung tidak berbuat demikian.

Sambil menyifatkan politik Zahid sebagai sakit, Yong berkata semalam : "Saya kini menawarkan RM500 lagi untuk tamparan ke atas Menteri Dalam Negeri itu. Kali ini kerana pencabulan terhadap keselamatan (semalam )".

Yong melahirkan kekecewaan beliau terhadap penculikan terkini seorang pelancong wanita dari China dan seorang pekerja Filipina oleh sekumpulan lelaki bertopeng yang bersenjata.

Kejadian itu berlaku pada jam 10.30 malam pada malam Rabu. Wanita itu sedang bercakap di telefon bimbitnya di serambi Singahmata Reef Resort di Semporna tidak jauh dari pulau Bum-Bum yang dihuni kebanyakaannya oleh kaum Bajau dan Sulus.

Yong berkata: "Saya juga hari ini menawarkan RM1, 000 kepada mana-mana Ahli Parlimen BN yang sanggup membawa usul ke parlimen bagi memotong gaji Menteri Dalam Negeri (Ahmad Zahid Hamidi) , Menteri Pertahanan (Hishamuddin Hussein) dan Ahli Parlimen Semporna (Shafe Apdal) untuk menunjukkan kemarahan rakyat Sabah terhadap kegagalan yang berulang-ulang pihak kerajaan persekutuan di dalam memenuhi tangungjawab perlembagaan bagi melindungi Sabah dan rakyatnya."

Beliau mengingatkan bahawa keselamatan merupakan satu janji yang dibuat kepada Sabah untuk menyertai Malaysia pada tahun 1963. Yong juga meramalkan bahawa beberapa pegawai persekutuan akan sekali lagi memberi alasan pantai yang panjang, kekurangan sumber dan kekurangan kerjasama daripada rakyat.

"Seperti yang saya telah berkali-kali beritahu, satu-satunya kekurangan adalah tiadanya pegawai tertinggi yang dipertanggungjawabkan apabila berlaku satu-satu kesalahan. Perkara yang paing baik untuk dilakukan sekarang terhadap pegawai tertinggi Polis dan Tentera di Sabah, termasuk pengarah Esscom, adalah meminta (mereka) dipindahkan keluar dari Sabah," katanya.

Beliau juga menyatakan bahawa selepas pencabulan keselamatan terakhir di Pom Pom November lalu, polis telah mengumumkan bahawa dua lelaki yang dipercayai ada kaitan dengan pembunuhan-penculikan ditangkap.

"Tetapi selepas itu lansung tiada apa lagi yang didengari mengenai kedua-dua lelaki sejak itu. Pencabulan peraturan keselamatan mendatang kerugian yang sukar diperbaiki terhadap ekonomi Sabah disamping merosakkan imej Sabah yang akan mengambil masa lama untuk pulih semula," kata Yong. -FMT/Terjemahan bebas oleh GB


Bekas KM Sabah: Tampar Zahid dapat RM500

Insiden penculikan terkini melibatkan warga asing di Sabah mendorong bekas ketua menteri negeri itu menawarkan ganjaran wang untuk sesiapa yang dapat menampar Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi.
Ini ekoran kenyataan timbalannya Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar supaya pusat peranginan di pulau terpencil ditutup ekoran faktor keselamatan.
Datuk Yong Teck Lee menjanjikan RM500 kepada sesiapa yang dapat menampar menteri itu ekoran kegagalan keselamatan, yang menyebabkan warganegara China dan Filipina dijadikan tebusan lelaki bersenjata dalam insiden terbaru.
Selain itu, presiden Parti Maju Sabah (SAPP) juga menawarkan ganjaran RM1,000 kepada mana-mana anggota Parlimen untuk mengusulkan pemotongan gaji menteri dalam negeri, menteri pertahanan dan menteri pembangunan luar bandar.
“Ini untuk tunjukkan kemarahan rakyat Sabah berhubung kegagalan berterusan kerajaan persekutuan menunaikan tanggungjawab perlembagaan untuk melindungi Sabah dan rakyatnya,” katanya.
Wan Junaidi mengeluarkan cadangan penutupan resort terpencil ekoran tiada sesiapa dapat menjamin keselamatan tempat itu ekoran kedudukannya.
“Polis dan tentera tidak boleh berada di sana setiap masa,” beliau dipetik sebagai berkata oleh The Star.
-mk



Pelancong China diculik lelaki bersenjata di Sabah

Seorang pelancong China dan seorang pekerja sebuah pusat peranginan telah diculik di Sabah oleh kumpulan lelaki bersenjata.

Menurut laporan West China Metropolis Daily, ia berlaku di Singamata Reef Resort malam tadi.

Akhbar tersebut memetik pengurus hotel tersebut yang hanya dikenali sebagai Vicky sebagai berkata lima hingga enam orang bersenjata menyerbu pusat peranginan itu pada kira-kira jam 10.30 malam dan lari dengan menaiki bot sejurus kemudian.

Pelancong wanita China itu dikenali sebagai Gao Huayun yang berusia dalam 20-an dari Shanghai manakala pekerja wanita hotel tersebut adalah dari Filipina.

Pagi hari ini, akhbar tersebut melaporkan semua 61 tetamu, 59 daripadanya warga Cina, memutuskan untuk keluar dari pusat peranginan tersebut.

Foto-foto di talian menunjukkkan para pelancong berkumpul di sebuah bilik makan, dan foto lelaki beruniform dengan rifel dan memakai jaket kalis peluru, kemungkinan anggota pasukan keselamatan Malaysia.

Dilaporkan polis tiba di tempat kejadian pada kira-kira pukul 11 ​​malam, selepas wanita itu dilarikan dengan bot.

Seorang wartawan dari West China Metropolis Daily yang bercuti di Semporna, merupakan orang pertama yang memecahkan berita tersebut, yang kemudiannya tersebar luas selepas dipetik oleh akhbar-akhbar Ckina yang lain.

Sebuah gambar nota beliau juga telah dimuat-naik.

Menurut wartawan tersebut, pelancong berkenaan mendakwa kumpulan lelaki bersenjata itu turut melepaskan beberapa das tembakan.

Agensi berita rasmi Xinhua berkata pegawai kedutaan China di Malaysia telah menemui Pesuruhjaya Polis Sabah dan menteri pelancongan negeri itu, dan menggesa mereka mengesahkannya dan menyiasat kejadian itu dengan segera.

Para pegawai kedutaan itu dalam perjalanan ke pulau peranginan itu yang terletak di sebelah tenggara Sabah, tambah Xinhua.

EssCom sahkan kejadian itu

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib dijangka ke Semporna berhubung perkara itu dan mengadakan sidang akhbar di Kota Kinabalu pada pukul 4 petang ini.

Seorang pekerja di Singamata Reef Resort, yang dihubungi Reuters, mengesahkan penculikan itu berlaku, tetapi enggan bercakap lanjut.

Wartawan yang berpejabat di Kota Kinabalu mendakwa bahawa polis masih belum mengeluarkan sebarang kenyataan mengenai kejadian itu.

Bagaimanapun, laporan Bernama menyatakan EssCom telah mengesahkan kejadian itu.

Ketua Pengarah (Kawasan Keselamatan Khas) Pantai Timur Sabah EssCom, Datuk Mohammad Mentek berkata penculikan itu berlaku pada kira-kira jam 10.30 malam.

Beliau berkata, pihaknya menyerahkan kepada polis untuk menjalankan siasatan lanjut dan untuk memberikan laporan penuh.

Insiden terbaru datang itu berlaku ketika ketegangan tercetus di China berhubung pengendalian Malaysia terhadap krisis kehilangan MH370.

Kerajaan telah membelanjatakan berjuta-juta ringgit untuk meningkatkan keselamatan di sepanjang pantai timur Sabah ekoran serangan berdarah oleh puak Sulu di Lahad Datu awal tahun lepas.

Pada November tahun lepas, seorang pelancong Taiwan ditembak mati dan isterinya diculik oleh sekumpulan lelaki bersenjata di Semporna.

Dia kemudian diselamatkan oleh pasukan keselamatan Filipina di selatan pulau Sulu.
-mk


ULASAN GB

Maka berjalanlah hukum kebenaran dan ekadilan.... menteri yang celupar mulutnya itu dah nak kena tempeleng... apabila dia melawat Sabah nanti.

Kedua, macam kebetulan pula, beliau ialah Naib Presiden UMNO manakala tawaran yang sama juga diberikan kepada dua orang lagi yang juga Naib Presiden UMNO iaitu Hishamuddin dan Shapie Apdal....

Ketiga, berjuta wang rakyat dibelanjakan untuk EssCom demi mengawal keselamatan Pantai Timur Sabah namun sia-sia, kes penculikan masih berlaku juga! Something wrong somewhere(?) Apa taknya bekas KM Sabah itu mengamuk...

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

dah cukup bagus..
biar samseng ajar si samseng...

Tanpa Nama berkata...

seorg = rm500
10 org bg penampar = rm5,000
beterabur gigi org tua bagan datok ni..
salute to sabahans..

Tanpa Nama berkata...

Ciput sgt tu RM500..jgn kedekut bro...tampar menampar nie soal maruah bro...kalau serius tawar RM500 juta lah baru berbaloi...

Tanpa Nama berkata...

RM5k satu penampor...lepas tu kasi taruk mr zahid & mr hishamudin sekali jadi jaga kat semporna...esscom tak boleh pakai, tidor ke mampus kot...makan gaji buta.

abuamir berkata...

Inilah akibat mulut celupar dan sikap terlalu angkuh. Konon kata mesia negara paling didunia. Berbilion duit dah hangus utk pertahanan tetapi semua lebur dan hancus. Kroni terus menangguk di air keruh.

Bekas pegawai tentera dan polis kaki ampu kata negara kita hebat tetapi buktinya keselamatan sempadan terus diceroboh sepanjang masa. Mana pergi bekas tentera yg dok goyang ponggong? Konon peralatan canggih tetapi semua bolos. Jgn kata penceroboh tu gunakan ilmu ghaib sebab itu tak boleh kesan sudahlah. Sekarang ni bomoh lagi power kot?

Apa pun keselamatan negara adalah tanggungjawab pegawai dan menteri yg terlibat. Bila lagi mahu letak jawatan? Jgn duk makan tidur tetapi kerja tak jalan.............

Tanpa Nama berkata...

Tampar bagi bonyo muka zahid komidi ni. Bagi memar semua muka dia lepas tu hantokkan kat batu atau dinding.

Sabah Report berkata...

APA YANG DILALUI MALAYSIA HARI INI BANYAK MENDEDAHKAN KELEMAHAN DAN KEBODOHAN MENTERI-MENTERI BARISAN NASIONAL.. INILAH KESANNYA BILA ASYIK MAKAN DUIT RAKYAT HINGGA LUPA TANGGUNGJAWAB.. BILA TIMBUL MASALAH, MULALAH MEREKA CARI MANGSA UNTUK DI KAMBING HITAMKAN..

MENGENAI KES PENCULIKAN DI SEMPORNA, SEPATUTNYA SERBUAN BUKAN HANYA DILAKUKAN DI PUSAT2 PERANGINAN, KERANA SEBELUM INI JUGA (KES CULIK WARGA TAIWAN) POLIS MENUDUH DAN MENYIASAT PENGUSAHA2 PUSAT PERANGINAN NAMUN INSIDEN CULIK TETAP BERLAKU.. JESTERU APA SALAHNYA KALI INI SIASAT SEKALI ANGGOTA KESELAMATAN?? SIAPA TAHU WUJUD DALANG SEBAGAIMANA YANG BERLAKU KETIKA PENCEROBOHAN PENGGANAS SULU DULU..

Dalang penculikan mungkin dikalangan anggota keselamatan
ESSCOM kambing hitamkan pengusaha resort untuk tutup kelemahan

Tanpa Nama berkata...

Kami anak jati sabah sdh lama bosan dgn permainan umno-bn di sini. Dari insiden lahad datu ke insiden culik bunuh pelancong ke insiden tembak2 premis niaga dgn peluru ballbearing ke insiden cederakan pengunjung shopping kompleks di kk. Mmg kami jadi takut, takut mau ke semporna, takut ke lahad datu, takut mau jalan2 dgn anak2 ke shopping kompleks, takut mau tengok wayang sbb takut ada bom...takut jadi mangsa malang 'at the wrong place at the wrong time'. Wlupun takut tapi kami tahu ini permainan kamu wahai umno-bn. Supaya kamu dilihat sbg hero penyelamat...tp apa gunanya klu hero buduh, asyik mkn tdr, pemimpin umno dulu langsing skrg badan mak eh mcm ditiup2 sihat...tgok saja si rahim bakri timbalan menteri si hishamudin, si rosnah nasib baik bkn lg timb ment kesihatan tdk ngam dari segi kesihatan, rahim bakri pula badan badak mcmna mau bergerak jadi ketua tentera? Penipu buduh yg yes sir yes sir sama rejim najib, asalkan dpt kesenangan hidup di dunia, puihhh!