11 Mac 2014

[LINTAS LANSUNG] PRK Kajang... Penyokong PR Bawa Seikat Kangkung :) -updated

Selamba jer pikul kangkung untuk Najib dan BN?

Hari ini, 11 Mac 2014 ialah hari penamaan calon bari pilihanraya kecil DUN Kajang.

Kerusi DUN Kajang kosong selepas Adun kawasan itu, Lee Chin Cheh dari PKR (PKR) meletakkan jawatan pada 27 Januari lepas.

Pakatan Rakyat sebelum ini telah menamakan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon mereka untuk bertanding dalam pilihan raya kecil tersebut. Namun setelah Mahkamah rayuan mendapati Anwar bersalah di dalam kes liwat 2, maka beliau telah menarik diri dari bertanding dan telah menamakan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan ismail untuk bertanding menggantikan tempatnya.

Bekas menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Zaid Ibrahim telah mengumumkan untuk menarik diri dari bertanding dalam PRK itu.

Begitu juga parti NewGen yang baru ditubuhkan, dimana Setiausaha Agongnya, S. Gobi Krishnan, telah mengumumkan untuk menarik diri dari bertanding. Malah parti berkenaan secara terbuka menyatakan sokongan padunya kepada calon PKR Datin Seri Wan Azizah.

Pencalonan Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon PKR menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang mendapat sokongan penuh pemimpin PAS dan DAP.

PAS mengalu-alukan keputusan PKR untuk mengangkat Dr Wan Azizah sebagai calon Kajang bagi menggantikan Anwar, kata Dr. Hatta Ramli, pengarah Pilihan raya PAS Pusat.

Penasihat DAP Lim Kit Siang turut bersetuju dengan keputusan PKR itu dan menyifatkan Wan Azizah sebagai calon yang sangat sesuai bagi menggantikan Anwar.

Sebelum ini GB telah mengulas berkenaan dengan keputusan Mahkamah Rayuan terhadap kes Anwar, petikan:

...seperti kejadian pemenjaraan Anwar kali pertama dulu, rakyat akan tetap bangun menentang kezaliman UMNO BN. Simpati besar terhadap Anwar akan menaikkan semangat seluruh rakyat bagi mempastikan rejim UMNO BN ditumbangkan bukan saja di Kajang malah diseluruh negara.


p/s Jika berkesempatan GB akan cuba menyiarkan lintas lansung penamaan calon ini di blog ini sekejap lagi.

DaRI foto-foto awal yang diterima, di dapati lebuhraya PLUS telah mula sesak pagi ini.



LINTAS LANSUNG (malaysiakini, harakahdaily dll)

10.15 am Pegawai pengurus pilihan raya, Hasan Nawawi Abdul Rahman mengisytiharkan selesainya proses penamaan calon dan mengumumkan pertembungan satu lawan satu antara calon BN, Chew Mei Fun dan Wan Azizah dari PKR.

Tiada calon bebas dan bermakna satu lawan satu di Kajang.

10.05 am: Dr Siti Mariah berpendapat, PRK kajang lebih kepada merebut undi wanita. Beliau optimis pengundi wanita Kajang bersama PR.

"Di kajang, wanita-wanitanya celik maklumat. Dengan banyak janji yang tidak ditunaikan BN seperti dijanji sebelum PRU lalu, kita yakin wanita Kajang bersama PR.

"Lebih-lebih lagi dengan kenaikan harga barangan dan kos hidup yang semakin mengkat ini, sangat menekan golongan wanita khususnya suri rumah," katanya.

10.03 am: Pegawai Pengurus PRK Kajang Datuk Hassan Nawawi Abdul Rahman mengumumkan tempoh penyerahan borang pencalonan tamat jam 10 pagi tadi.

9.50 am: Dr Hatta ketika ditemui berkata;

"Sepertinya PRK ini satu lawan satu antara PKR dan BN. Itu lebih mudah rakyat buat pilihan.

"PRK juga sebagai medan referendum terhadap isu-isu yang PR bangkitkan.

"Melihat kepada minat sebelum penamaan ini, saya jangka mood untuk keluar mengundi mungkin tinggi," kata Hatta.

9.45 am: Sekumpulan penyokong PKR dan DAP yang menaiki bas khas juga dilihat turun berjalan kaki dari plaza tol ke stadium. Penyokong Pakatan mengibarkan kain rentang gergasi mendoakan keselamatan penumpang MH370 bertulis "Pray for MH370". Mereka turut menggantung seikat kangkung bersama kain rentang itu.

9.40 am: Kenderaan pemimpin DAP Tony Pua antara yang terperangkap dalam kesesakan berhampiran plaza tol Bangi.

Beliau dilihat turun dari kenderaan dan dibawa menaiki motosikal ke pusat penamaan calon.

9.35 am: Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib tiba di khemah Pakatan Rakyat bersama AJK PAS Pusat Dr Dzulkefley Ahmad.

9.20 am: Setakat ini hanya Wan Azizah dan Mei Fun dilihat mengemukakan borang pencalonan. Belum ada mana-mana calon bebas berbuat demikian. Masa penyerahan penyerahan borang pencalonan dijangka tamat jam 10 pagi ini. 9.25am: Luar kompleks sukan - Ketika Wan Azizah mengemukakan borang pencalonan, Anwar dan Khalid Ibrahim mengambil kesempatan bersalaman dengan penyokong Pakatan yang dipisahkan dengan penghadang dan kawat berduri.

Mereka juga turut menandatangani autograf sementara penyokong melaungkan reformasi beberapa kali.

Kedengaran juga penyokoong berteriak: "Tan Sri Khalid, buat kerja elok, elok. Jalan banyak lubang"

"Datuk Seri, Kangkung sekarang berapa kilo", yang kemudiannya diiirngi gelak ketawa hadirin.

Penyokong kemudiannya melaung beramai-ramai dengan laungan "Lawan tetap Lawan", Hidup Rakyat dan hancur BN".

9.15 am: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang tiba di khemah Pakatan Rakyat didambut dengan laungan takbir beberapa kali. Turut bersama beliau Menteri Besar Kelantan Ustaz Datuk Ahmad Yakob.

Pemimpin PAS yang turut berada di khemah itu termasuk Salahudin Ayub, Datuk Mahfuz Omar, Dr Mohd Hatta Ramli, Khalid Samad, Dr Siti Mariah, serta Dr Che Rosli. 9.10 am: Sementara itu Pimpinan Pakatan Rakyat mula mengambil tempat. Menunggu di khemah yang disediakan.



9.00 am: Wan Azizah dilihat masuk ke dewan penamaan calon. Difahamkan calon BN masuk lebih awal kira-kira jam 8.50 pagi tadi.

8.58 am: Kedua-dua belah penyokong mula memenuhi kawasan yang ditetapkan masing-masing sementara polis dan anggota FRU berkawal ditengah-tengah antara mereka.

Mereka dipisahkan dalam jarak 100 meter.

Selain meletakkan kon penghadang, pihak keselamatan juga turut memasang kawat berduri sekitar kawasan perkumpulan penyokong kedua-dua belah pihak.

8.55 am: Wan Azizah tiba di kompleks sukan ditemani Anwar Ibrahim. Mereka bertemu penyokong sebelum bergerak ke dewan penamaan.

8.50am: Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim tiba dan bersalaman dengan penyokong dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Pada masa yang sama, penyokong merentangkan banner bertulis: "Kak Wan, lapkan air mata, teruskan perjuangan".

Kata-kata itu, diungkap sewaktu konvensyen Pakatan Rakyat Baru-baru ini.

8.50am: Kompleks Sukan - Calon BN Datin Paduka Chew Mei Fun tiba di pusat penamaan calon.

8.45am: Kira-kira 1,000 penyokong BN kini berarak ke pusat penamaan calon.

8.40am: NIOSH Bangi- Ketua Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar memberi ucapan di luar NIOSH Bangi mngajak penyokong jangan gentar dan 'Hidup Barisan'.

8.35am: Kompleks Sukan - Dalam ulasan ringkasnya, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali berkata: "Kalau Umno mahu menyekat kemaraan rakyat melalui keputasan mahkamah, mereka membuat kesilapan besar.

"Keputusan zalim terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mencetus gelombang rakyat dan ia bermula di Kajang.

"Oleh itu, Pakatan Rakyat telah sepakat dan bersetuju untuk memilih Dr Wan Azizah sebagai calon.

"Beliau adalah lambang dan simbol reformasi 1998, telah berjaya menguatkan kesepakatan barisan alternatif dan Pakatan selepas itu.

"Kehadiran beliau meniup semangat baru kepada aktivis, reformasi kepada rakyat terus untuk bersama lonjakan ke Putrajaya," katanya.

8.30am: Para pemimpin Pakatan yang turut serta menunggu untuk berarak masuk ke Kompleks Sukan ialah Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Dr Xavier Jayakumar, Dr Mohd Nor Manuty, Ahli Parlimen Wangsa Maju Dr Tan Kee Kwong.

Penyokong yang hadir mengibarkan banting bertulis 'Keadilan Untuk Anwar Ibrahim', 'Dari Kajang Ke Putrajaya' dengan gambar beliau bersongkok.

Gambar Wan Azizah turut dikibarkan bersama-sama. Mereka juga mengibarkan poster "Rakyat Hakim Negara".

Difahamkan Wan Azizah akan sampai bersama penyokong Pakatan pada bila-bila masa.

8:21am: Niosh Bangi - BN calon Datin Paduka Chew Mei Fun tiba.

Beliau disambut oleh sorakan kuat dan laungan "Long Live BN" oleh lebih 500 penyokong yang kini telah berkumpul di sini.

8:20am: NIOSH Bangi - Timbalan Pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin tiba di NIOSH bersama pimpinan MIC dan Umno

8.10am: LHDN Bangi - Semakin ramai pemimpin Pakatan tiba untuk memberi sokongan. Antaranya ialah Datuk Kamaruddin Jaafar, ADUN Batu Burok Dr Syed Azman, Ketua Penerangan PAS Datuk Mahfuz Omar dan Ketua DAP Johor Liew Chin Tong.

Bilangan penyokong kini dianggarkan sekitar 1,000 orang. Sambil berarak, mereka meluangkan "Takbir", "Reformasi" dan "Jatuh, jatuh jatuh BN" .

8.05am: Niosh Bangi - atusan penyokong BN berkumpul di hadapan bBangunan NIOSH, menunggu ketibaan calon, Naib Presiden, Datin Paduka Chew Mei Fun.

Menteri Dalam Negeri yang juga Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tiba.

8.00am: LHDN Bangi - Lebih 500 penyokong Pakatan mula berarak dari bangunan LHDN Bandar Baru Bangi menuju ke pusat penamaan calon di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi, yang diketuai oleh Azmin Ali selepas bacaan doa oleh Abdul Rani.

Mereka membawa sepanduk menyokong calon Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, disertai dengan melaungkan "reformasi".

7.50am: LHDN Bangi - Pemimpin Pakatan Rakyat dan penyokong mula memenuhi kawasan letak kereta di bangunan LHDN Bandar Baru Bangi.

Antara pemimpin telah tiba ialah Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan ADUN Meru Dr Abdul Rani Othman.



Tamat kemaskini

6 ulasan:

wsc biolo berkata...

kangkung spektakuler

Tanpa Nama berkata...

Perli nampak, bawa kangkong di penamaan calon. Perli siapa tu?

susu lembu berkata...

parti lembu umNO dn B angkai N egara spt biasa akan menngunakan jentera kjaan persekutuan demi agenda KELEMBUAN MEREKA.lembu tukar selera makan kangkung...peny
okong terus diotaklembukan dn masuk dalam kain ijat lembu.jamil kata usaha cari pesawat perlu ikut
ISLAM...tp bgamana tunjuk simpati
tidak cara ISLAM...rujuk rosmah peluk rapat payudaranya dgn bukan
muhrim ditv..mana pergi agamawan,jakim harussani sekutunya

Tanpa Nama berkata...

BN tidak boleh tipu dunia mereka lembab dan lemah, negara luar kutuk Malaysia isu MH370 lambat bertindak, allah membuka kelemahan BN

Tanpa Nama berkata...

Najib beli ayam RM1, kangkung lebih mahal dari ayam,boleh masuk Maharaja lawak

Tanpa Nama berkata...

Kalau negara luar,menteri akan letak jawatan waaupun bersbb satu keadaan yg lemah.ttp diMasia,boleh dikatakan semua sistem dlm negara sudah rosak,seeloknya menter2 letak jawatan adakan pilihanraya semula... Baru kecoh...malu...