29 Dis 2013

The Christian Sciense Monitor: Ikhwanul Muslimin Bukan Teroris!

Boston - Lamanweb media www.csmonitor.com mengkritik sikap dan kenyataan penguasa Mesir yang merupakan bentukan kudeta tentera berhubung dengan ledakan bom yang terjadi Mapolwil Daqhaliyah di kota Manshura, Selasa (24/12/2013) minggu lalu, demikian lapor dakwatuna.com.

Kritikan tersebut lebih tertuju kepada pernyataan perdana menteri kudeta, Hazim Bablawi, bahawa jamaah Ikhwanul Musliminlah yang bertanggung jawab atas aksi peledakan bom tersebut. Padahal belum dilakukan siasatan dalam kes ini.

Media rasmi gereja di Boston itu menyatakan bahawa penguasa kudeta masih mempunyai sifat konservatif. Setelah berhasil mengkudeta Ikhwanul Muslimin dari pemerintahan, mereka selalu menuduh Ikhwan sebagai pihak yang bertanggung jawab di balik semua aksi kekerasan yang terjadi di seluruh wilayah Mesir, terutama di dataran Sinai.

Christian Sciense Monitor menyatakan mustahil Ikhwan yang melakukannya. Sangat mungkin kelompok Islam yang lain seperti Anshar Baitil Maqdis, yang beberapa waktu lalu mengakui telah melakukan beberapa aksi kekerasan di antaranya usaha pembunuhan menteri dalam negeri, Muhammad Ibrahim. Pun demikian, kali ini belum ada pihak tertentu yang menyatakan bertanggung jawab.

Csmonitor juga menyebutkan bahwa pejabat Ikhwanul Muslimin di London mengeluarkan kenyataan bahawa ledakan bom di Manshurah ini adalah serangan langsung yang bertujuan memecahkan perpaduan rakyat Mesir. Ikhwan meminta agar segera dilakukan siasatan agar dapat diketahui pelaku yang sebenarnya, dan diadili.

Di akhirnya, csmonitor menyelar sikap sembrono Bablawi, perdana menteri kudeta, menunjukkan bahawa dirinya hanyalah boneka yang harus siap dimainkan oleh tentera.


Kudeta Mesir Terus Jadikan Ikhwanul Muslimin sasaran


KAHERAH - MESIR . Kebangkitan dan kemarahan rakyat Mesir tidak dapat dibendung selepas keganasan meningkat sejak kerajaan sementara mengisytiharkan pergerakan Ikhwanul Muslimin (IM) sebagai pengganas.

Usaha kerajaan sementara untuk melenyapkan pergerakan IM itu dibuat tanpa jemu sungguhpun mendapat protes dari rakyat.

Kelmarin, satu lagi kejadian letupan berhampiran sebuah bas menggegarkan Kaherah dan turut menyebabkan lima cedera.

Beberapa pihak dilihat cuba mengambil kesempatan untuk menuduh IM sebagai dalang insiden itu walaupun tiada pihak tampil mengaku bertanggungjawab.

Dalam perkembangan lain, seramai 23 penyokong IM diberkas sehari selepas kerajaan sementara menyenaraihitamkan pergerakan Islam tersebut.

Kesemua mereka didakwa mengedarkan risalah yang kononnya menghasut keganasan dan mengandungi ideologi IM.

Difahamkan, mana-mana individu yang disabit bersalah kerana menjadi anggota kanan IM atau membiayai atau memberikan maklumat kepada pergerakan itu bakal berdepan hukuman penjara seumur hidup.

Rabu lalu, kerajaan sementara mencari helah untuk menahan Naglaa Ali Mahmoud isteri Mursi dengan menabur fitnah bagi membolehkan wanita berjiwa cekal itu ditahan.
- Al-Jazeera


Tiada ulasan: