5 Dis 2013

Air Paras Bumbung, Pusat Pemindahan Banjir Pun Dinaiki Air

Kampung Bukit Rangin yang tenggelam di paras bumbung

Kuantan: Mangsa banjir di Pahang setakat jam 8 pagi tadi mencatatkan jumlah keseluruhan seramai 30,307 orang.

Daerah Kuantan masih mencatatkan jumlah pemindahan mangsa banjir tertinggi iaitu 22, 291 orang yang ditempatkan di 48 pusat pemindahan.

Di Rompin, sejumlah 4,289 mangsa banjir ditempatkan di 15 pusat pemindahan, membabitkan seribu 1,135 buah keluarga.

Manakala di Pekan seramai 3,037 mangsa banjir, masih ditempatkan di 11 pusat pemindahan membabitkan 1,660 buah keluarga.

Sementara itu di Maran mangsa yang terjejas banjir ialah 637 orang yang ditempatkan di enam buah pusat pemindahan membabitkan 1,145 buah keluarga.

Di Jerantut pula, seramai 25 orang mangsa, daripada dua buah keluarga, ditempatkan di dua buah pusat pemindahan.

Sementara itu di Lipis mangsa yang terjejas banjir ialah 21 orang yang ditempatkan di dua buah pusat pemindahan membabitkan 1,004 buah keluarga.

Sementara itu di Temerloh mangsa yang terjejas banjir ialah tujuh orang yang ditempatkan di sebuah pusat pemindahan membabitkan 1,001 buah keluarga.

Jalan-jalan yang ditutup kepada semua jenis kenderaan ialah:

1. KM 28 Kuantan-Sg Lembing
2. KM 36 Jalan Gambang berhampiran Gambang Resort
3. Bt 3 Jalan Gambang (depan Giant)
4. Lampu trafik Bukit Rangin Kuantan
5. Lampu trafik Shah Putra Kuantan

Banjir di Kuantan: Ibu bapa ikat perut demi anak-anak

KUALA LUMPUR: "Ibu bapa terpaksa ikat perut bagi memberi makanan lebih kepada anak-anak".

Itulah gambaran yang diberi oleh Ahli Parlimen Paya Besar, Kuantan, Datuk Abdul Manan Ismail susulan kejadian banjir teruk yang melanda Kuantan beberapa hari lalu.

Menurut beliau, simpanan makanan untuk diberikan kepada mangsa banjir memang sudah sedia ada.

Walaubagaimanapun, dengan keadaan banjir yang tidak diduga ini, stok-stok ini tidak mencukupi untuk menampung semua permintaan.

"Keadaan semakin teruk pagi ini dan setiap pusat pemindahan dipenuhi mangsa banjir sehingga beribu orang. Sebagai contoh di Bukit Rangin serta kawasan Pandan terdapat seramai 1,500 mangsa banjir masing-masing.

"Keadaan ini tidak kami jangka. Ini menyebabkan bekalan makanan, selimut dan tilam yang ada tidak mencukupi. Makanan memang tidak mencukupi dan kami kini sedang berusaha untuk mendapatkan lebih banyak bekalan makanan untuk semua mangsa banjir," kata Abdul Manan.

Beliau menambah, air pasang dijangka berlaku pada malam ini dan jika ini terjadi, keadaan mungkin akan kembali teruk seperti awal pagi tadi.

"Air yang naik sekarang ini hanya surut sedikit sahaja berbanding pagi tadi. Jika terjadi air pasang besar malam ini, ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya tiga hari untuk surut," tambah beliau.

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh berkata, operasi menyelamat masih diteruskan disamping memastikan makanan serta keperluan lain dapat dibekalkan secepat mungkin kepada mangsa-mangsa banjir.

"Terlalu ramai yang terpaksa di pindahkan. Beberapa pusat pemindahan ada yang mencecah kepada 3,000-4,000 orang. Keadaan agak kucar-kacir dan jika ada air pasang malam ini, pemindahan kali kedua terpaksa dilakukan.

"Saya harap orang ramai beri kerjasama. Ada yang degil tidak mahu berpindah walaupun rumah sudah dimasuki air. Keutamaan kami adalah untuk memastikan semua mangsa selamat dan mendapat segala jenis bantuan yang cukup," tambah Fuziah.

Beliau turut menyeru kepada orang ramai agar membuat aduan terus kepada beliau jika terdapat kekurangan makanan atau bantuan agar aduan tersebut dapat terus dimaklumkan kepada pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN).
-astroawani


Kuantan banjir.. yang mana terjejas pindah ke pusat perpindahan.. Air makin naik. Pusat pemundahan pun dah naik air

3 ulasan:

BaDiN berkata...

MB Pahang Datuk Nan menyalahkan hujan lebat berterusan,Adakah beliau juga menyalahkan ALLAH akan berlakunya keadaan begini.Dahulunya hanya Ibukota Kelantan shj yg mengalami demikian dan ada suara2 sumbang yg menyalahkan Kerajaan PAS Kelantan.Sekarang sudah tersirat bahawa Umno/BN tidak menghiraukan situasi begini yang melanda rakyat terutamanya mangsa banjir yang memerlukan Keprihatinan YB2 yg mewakili rakyat di kawasan musibah banjir kali ini.MB Mad Said dan Yb Hulu Terengganu,YB Ajil tidak nampak batang hidung dalam memberikan bantuan,Mereka lebih pentingkan Kesatuan Keris Telanjang di K.Lumpur berhimpun.Ketika inilah rakyat yg mengundi mereka harus menilai DAN wajib menolak Parti ini drpd terus memerintah.

Tanpa Nama berkata...

Nasib bdn saudara,saudari.. Inilah nasib kita rakyat marhaen.. Nampk ka datuk2? Datin2 yg hari 2 bgai nak rak bkempen..? Em fkir sblum buang..

Tanpa Nama berkata...

MP, Menteri semua dah naik lemak. Rakyat kena support bangsawan yg takde fungsi la jawabnye. Malangnye jd rakyat marhaen.. marilah berebut2 jadi YB utk jadi kaya & bersenang lenang semasa rakyat menderita.