24 Okt 2013

Zahid Hamidi Mahu Jadi Zahid Al-Sisi?

Sebanyak 74 kes bunuh melibatkan penggunaan senjata api oleh rakyat tempatan direkodkan sepanjang tempoh lapan bulan sejak Januari sehingga Ogos tahun ini.

Selangor mencatatkan jumlah tertinggi dengan 15 kes, diikuti Perak (10), Pulau Pinang (9), Johor dan Sabah (7), masing-masing Kuala Lumpur, Kelantan serta Sarawak (5), Kedah dan Negeri Sembilan (4), Melaka, Pahang, Terengganu (1), dan Perlis (0).

Angka itu dinyatakan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika menjawab soalan Ahli Parlimen DAP-Bakri Er Teck Hwa yang bertanyakan pecahan kes tembak mati rakyat Malaysia sepanjang tahun 2013 dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Ditanya punca senjata api begitu mudah didapati, Ahmad Zahid mengakui kekerapan pergerakan keluar masuk, kesibukan lalu lintas di pintu masuk serta interaksi ekonomi antara penduduk dikawasan sempadan negara jiran membuka peluang yang luas kepada aktiviti penyeluduan.

Malah kewujudan ‘lorong tikus’ di sepanjang sempadan ekoran faktor geografi sempadan Malaysia-Thailand juga digunakan untuk mewujudkan rangkaian yang mendorong kepada aktiviti penyeludupan senjata api.

Katanya, Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah melaksanakan dua jenis operasi khas; Ops Laras dan Ops Api dari semasa ke semasa untuk mengekang penyeludupan dan mengawal penggunaan senjata api.

“Untuk mengatasi masalah yang dikatakan anggota polis marin gagal dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya, dicadangkan pasukan polis marin diperkukuh dengan memperluas kawasan tanggungjawab dilaut sehingga lima batu nautika dari pantai.

“Kerajaan sedang mempertimbang perolehan aset dan pembinaan infrastruktur baru dalam usaha mempertingkatkan daya operasi,” katanya.

Katanya, dengan pengukuhan dan perluasan kuasa tanggungjawab pasukan polis marin, adalah diyakini pertahanan pengairan negara akan lebih berkesan dalam menangani apa jua bentuk pencerobohan yang meliputi aspek keselamatan serta ketenteraman kawasan pengairan negara. -FMT

ULASAN GB

Begitu ramai yang ditembak mati sehingga menyebabkan negara jiran Indonesia menyifatkan PDRM sebagai pengecut dan barbarian.

Prinsip "tembak dulu" yang dibawa oleh Zahd Hamidi semenjak memengang Menteri Dalam Negeri telah menimbulkan pelbagai riaksi negatif di kalangan masyarakat, namun beliau seperti "Al-Sisi" di Mesir, lansung tidak menghiraukan kritikan berkenaan malah menembak mati anggota Ikhwanul Muslimin yang dituduhnya pengganas dan penjenayah sekalipun tiada bukti.

Malah beliau memberi alasan kononnya bertanggungjawab di hadapan Allah terhadap keluaga mangsa penjenayah. Tetapi beliau terlupa beliau juga perlu bertanggungjawab kepada Allah terhadap mereka yang bukan penjayah tetapi telah mati ditembak tanpa belas kasihan.

Prinsip sejagat, "one is innocent until proven guilty" tidak digunakan tetapi yang digunakan pemuasan nafsu untuk menaikkan nama dan imejnya menjelang pemilihan UMNO yang lalu.

Beliau menang di dalam pemilihan Naib Presiden UMNO, tahniah, tetapi Hukum Kebenaran dan Keadilan tetap berjalan. Tunggu dan saatnya Zahid Hamidi menerima apa juga yang telah dilakukan - what goes round turns around!

2 ulasan:

cdinkb berkata...

putaran roda kehidupan akan tiba giliran kita pulak...hidup bukan tetap sentiasa di aatas...sampai saat giliran kita pulak..siapa kita???

Tanpa Nama berkata...

Kalau 8 bulan 74 orang, kalau 5 tahun berapa agaknya? Tambahan dah menang naib presiden UMNO menyakinkan dia, arahannya " Tembak dulu" disokong oleh UMNO.