13 Jun 2013

[VIDEO] Inilah Video Zahid Memberi Rasuah Yang Dimaksudkan Rafizi


PPKR sasar batalkan kemenangan Zahid dengan bukti video rasuah

PETALING JAYA, 12 Jun — PKR berusaha untuk membatalkan kemenangan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi (gambar) di Bagan Datoh pada dengan pendedahan bukti video pemberian rasuah untuk mengundi oleh menteri tersebut, kata pemimpin parti hari ini.

Ketiga-tiga video tersebut yang boleh didapati di internet, kononnya menunjukkan Menteri Dalam Negeri tersebut mengakui memberi RM100 kepada 23,000 orang dan 5kg beras dengan “pelekat” untuk diberikan kepada pekerja kempen parti pemerintah Barisan Nasional (BN).

Klip tersebut merupakan bukti utama ke atas kedua-dua petisyen pilihan raya yang difailkan untuk mencabar keputusan pilihan raya di Bagan Datoh yang menyaksikan Zahid menewaskan calon PKR Madhi Hassan dengan majoriti tipis 2,108 undi.

“Zahid fikir dia pintar. Dia mendakwa dia memberi rasuah kepada pekerja-pekerja parti. Undi yang dia dapat hanya 17,000 tetapi dia mengakui telah memberikan kepada 23,000 pekerja parti jadi ini bermakna 6,000 pekerja parti tidak mengundinya.

“Dia sebenarnya mencari kelemahan dalam undang-undang untuk memberi rasuah.. semua orang tahu mustahil untuk anda memiliki 24,000 pekerja kempen,” kata pengarah strategi PKR Rafizi Ramli dalam satu sidang akhbar di ibu pejabat parti itu di sini.

Dalam salah satu video yang boleh didapati laman perkongsian video popular Youtube, Ahmad Zahid dilihat “melantik” pengundi yang beliau label sebagai penyokong “BN tegar”di dalam dewan semasa tempoh kempen Pilihan Raya 2013 bulan April lalu.

Semasa berucap kepada penyokongnya itu, naib presiden Umno itu berkata: “Tidak ada keperluan untuk membeli beras Anda tidak perlu untuk membeli beras, BN akan memberinya kerana anda adalah pekerja parti”.


Dalam satu video yang lain, Ahmad Zahid sekali lagi dilihat bercakap mengulangi ucapannya itu, tetapi kali ini menafikan tindakan memberi wang dan beras kepada pengundi adalah satu bentuk rasuah.

“Mereka mengatakan bahawa kita memberi wang dan beras dan itu adalah rasuah. Kami memberi kerana kita telah melantik mereka sebagai jentera, kerana mereka adalah jentera BN. Adakah itu rasuah?” Katanya.

Menurut Edmund Bon, peguam yang mengetuai tindakan mahkamah terhadap Menteri Dalam Negeri tersebut, menyifatkan perbuatan itu jelas satu bentuk rasuah dan melanggar Akta Pilihan Raya.

“Ini sudah menjadi bukti kukuh untuk membatalkan keputusan pilihan raya,” kata Bon dalam sidang akhbar yang sama.

Dalam petisyen kedua yang telah difailkan seorang pengundi bernama Azmi Sulaiman, beliau membuat petisyen bagi membatalkan keputusan dengan memetik Seksyen 19 dan 21 Akta Pilihan Raya yang melarang calon daripada menggunakan sejumlah pekerja kempen.

Pengakuan Ahmad Zahid yang mengatakan parti telah melantik 23,000 pekerja kempen didakwa oleh beliau telah melanggar dua undang-undang.

Kedua-dua petisyen difailkan di Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini dan ia adalah antara antara 35 petisyen lain yang difailkan oleh pembangkang dalam usaha untuk membatalkan keputusan pilihan raya di 24 kerusi parlimen dan 10 kerusi negeri.


Walaubagaimanapun, pemimpin pembangkang tersebut mengakui bantahan yang terbesar dalam sejarah pilihan raya di Malaysia mungkin akan menjadi sia-sia.

“Secara umumnya, undang-undang tidak menyebelahi pihak yang membuat petisyen,” kata Bon sambil menambah banyak petisyen tidak mungkin dapat melalui perbicaraan penuh kerana ianya akan ditolak atas alasan teknikal.

Pemimpin-pemimpin PR mendakwa Pilihan Raya 2013 keputusan adalah telah dirancang untuk memihak kepada BN.

Rancangan seterusnya adalah mengheret Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) ke mahkamah, yang mungkin merupakan tindakan sivil terbesar terhadap pengendali pilihan raya dalam sejarah Malaysia, pembangkang juga telah menggerakkan “Black 505” dan menganjurkan beberapa perhimpunan besar-besaran di seluruh negara untuk meningkatkan tekanan pembaharuan dalam pilihan raya.

Sejurus selepas pilihan raya 5 Mei 5, pasukan PKR #siasatPRU13 membuat satu siri pendedahan mengenai apa yang didakwanya bukti penipuan pilihan raya.

Langkah tersebut dilihat bertujuan memberi tekanan kepada Putrajaya untuk melaksanakan reformasi pilihan raya, bermula dengan menambah baik SPR.

Namun, SPR telah menafikan dakwaan tersebut.

Rafizi juga berkata, PR akan meneruskan bantahan sehingga semua syarat bagi pembaharuan pilihan raya dipenuhi walaupun terdapat segelintir pemimpin pembangkang berkata sebaliknya dan mahu “pandang ke depan” dan melawan melalui saluran lain. -TMI





1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

rafizi kena brief dan yakinkan anggota pakatan bahawa tindakannya ini worth it to proceed. otherwise ada ahli yg akan mempertikaikannya.