9 Apr 2013

Ketua Menteri & Exco Serah Kereta Rasmi Kepada SUK


George Town - Pemegang amanah sebagai Y.A.B Ketua Menteri Pulau Pinang, Tuan Lim Guan Eng, hari ini, mengumumkan penyerahan kunci kenderaan rasmi Kerajaan Negeri kepada Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Farizan Darus di sini.

Menurutnya, penyerahan kunci kenderaan rasmi Kerajaan Negeri turut melibatkan pemegang amanah Timbalan Ketua Menteri I dan Timbalan Ketua Menteri II serta Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) yang lain.

"Kenderaan rasmi tidak harus disalahguna untuk kegunaan persendirian atau parti sebaliknya ia harus digunakan untuk tujuan rasmi Kerajaan Negeri sahaja.

"Inilah intergriti yang dipegang oleh Kerajaan Negeri sungguhpun kini hanya sebagai pemegang amanah," ulas Guan Eng pada sidang akhbar di Komtar, sebentar tadi.

Tambahnya, intergriti harus dipraktikkan secara fizikal dan bukan hanya tahu melafazkannya.

"Bercakap adalah perkara lain dan melakukannya pula adalah suatu perkara yang lain pula.

"Hari ini kita (pemegang amanah Kerajaan Negeri) akan menyerahkan kunci kenderaan masing-masing kepada Setiausaha Kerajaan Negeri," tambahnya.

Guan Eng turut menegaskan bahawa penggunaan kenderaan rasmi adalah hanya untuk majlis rasmi Kerajaan Negeri dan bukan digunakan untuk tujuan berkempen.

"Sungguhpun menjelang Pilihanraya Umum (PRU13), kenderaan rasmi ini tidak akan digunakan untuk ceramah dan kempen.


"Begitu juga pemandu, mereka hanya akan bertugas mengikut waktu pejabat dan apabila menghadiri majlis-majlis rasmi kerajaan," tambahnya.

Dalam pada itu, Guan Eng turut mengulas manisfesto yang dilancarkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Sungguhpun manisfesto BN menyentuh soal kekangan rasuah, namun BN tidak pula menyatakan tatacara (measurements) membanterasnya.

"Salah satunya ialah melalui pengumuman awam pengisytiharan aset dan pelaksanaan tender terbuka," katanya.

Katanya lagi, Kerajaan Negeri telah mengamalkannya sejak 2008 dan ianya terbukti berkesan apabila kempen anti-rasuah Kerajaan Negeri Pulau Pinang dipuji oleh Transparency International.

"Seterusnya menghalang pemimpin dan ahli keluarga pimpinan kerajaan berurus niaga dengan kerajaan demi kepentingan peribadi.

"Melalui pendekatan ini, rasuah dapat dihindari," ulasnya lagi.

Ulasan GB

Sejak UMNO BN memerintah dan menjadi kerajaan federal atau negeri, belum pernah dengar mereka menyerahkan kunci kenderaan rasmi selepas parlimen atau DUN dibubarkan.

Malah yang ketara ialah menteri dan exco-exco di peringkat negeri masih menggunakan kenderaan rasmi bukan saja melakukan tugasan rasmi malah berkempen untuk partinya BN.

Tahniah kerajaan Pulau Pinang, anda telah melakukannya dengan betul!

21 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bila Adun2 dan MP2 BN nak serahkan kunci? Dia ingat kereta rasmi tu kereta emak bapak dia punya? Muka tak tau malu..

kampong lad berkata...

macam mana gaji & elaun (pr & bn), masih dapat?

poji berkata...

kapalterbang pun depa buat mcm hak sendiri..inikan pula kereta

Tanpa Nama berkata...

Jangankan nak serah kunci, guna kemudahan perkhidmatan awam ada, tengok saja sdr Suhaimi menengking dan nak melibas pemberita yang bertanya kenapa TIGA KENDERAAN jab penerangan berada disitu (perasmian bilik gerakan bn Batu. Ini baru betul iblis yang dikenali.....ish ish ish mambang apa ni hah.....
Babia babi (asalnya labi labia)

Tanpa Nama berkata...

Tahniah !

Tanpa Nama berkata...

patut dikenakan coc...code of conduct.

Pak Mat berkata...

Aku ingat Kelantan ngan Kedah nak mulakan Tak sangka plak Peneng buat dulu... Syabas Guan Eng.... Lu Bleh jadi Tok Guru Pendidikan Moral... he he he.....`

Tanpa Nama berkata...

Adun dan MP barisan semuanya Syaitan dan Ngok geng Ali Baba & 40 Lanun....

Depa depa ni mana takut Tuhan , sesungguhnya Syaitan Syaitan ini adalah musuh jelas bagi kamu....

Tanpa Nama berkata...

di dalam media pro BN,pemimpin-pemimpin BN ni masih lagi mengunakan kedudukan dan pangkat dalam setiap laporan mereka.sebagai peringatan,mereka bukan lagi perdana menteri,timbalan perdana menteri dan menteri-menteri tetapi adalah BEKAS perdana menteri,timbalan perdana menteri dan BEKAS menteri.sekarang hanyalah kerajaan sementara.tiada lagi menteri-menteri sehingga kerajaan baru dipilih.laporan media pro BN memalukan.tidak hairan kalau mereka masih lagi menggunakan kereta rasmi dan jentera kerajaan untuk urusan kempen politik.

Tanpa Nama berkata...

Syabas LGE, Allah menunjukkan contoh dan tauladan Kepimpinan Islam sungguhpun dia belum Islam tetapi tindakannya dari pentunjuk Allah. Usaha ini melangkaui Pemerintah yang mengaku Islam tetapi Rasuah, Korup, Penipu, Pemfitnah dan muka tarpal.

Saidina Ali r.a sebagai tauladan bahawa di dalam Harta Rampasan(Ghanimah) walaupun hak itu milik Khalifah, namun sebatang jarum pun tidak di ambilnya untuk kepentingan diri dan keluarga melainkan untuk yang susah.

Sekarang ini Pemerintah nama Islam tapi hati lebih teruk karatnya dari Yahudi. Ini hak dan kebenaran.

Tanpa Nama berkata...

Betul tu haram undi umno.

Tanpa Nama berkata...

kadang2 skeptikal dg LGE ..tp terlalu byk sgt contoh teladan yg baik dari beliu berbanding pemimpin islam yg byk cakap psl kebaikan..
like LGE..

Tanpa Nama berkata...

from : D'Jango@TheRedBURET tm

dah ku sangka tu sandiwara semata mata...PERGERAKAN POLIS DAN TENTERA BERSEKALA BESAR PADA BULAN JAN DAN FEB....apa maksud tu semua...sebagai support undi di SABAH? satu soalan yang perlu diperjelaskan wahai BN UMNONOK....SATU JALAN CERITA YANG PENUH TANDATANYA DAN MUSLIHAT...????? fikir dan renung wahai sahabat...

Andre Irwan berkata...

Orang BN ....
Cakap tak serupa bikin ...
Sifat semula munafik atau lidah ular @ bercabang.

zuri berkata...

Tolong sebarkan kebaikan demi menegakkan kebenaran ....insyallah Kali INI Rakyat akan menang Dan mendapat semula hak yg telah dirampas olh be end....TAKBIR

WarFitnah berkata...

UMNO/BN dah sekian lama menggunakan HARTA KERAJAAN milik RAKYAT SESUKA HATI depa aje.....apa nak jadi dengan UMNO/BN ni, nama aje orang melayu islam tetapi perangai lebih dah sama teruk dengan YAHUDI LAKNATULLAH, ADAKAH ORANG2 SEPERTI INI YANG KITA NAK ANGKAT JADI PEMERINTAH UTK PRU13 NIE??? Jawabnya HARAM, HARAMMM, HARAMMMMMMMM......memang kenalah dengan TAGLINE depa2 tuu, KRONI2 DIDAHULUKAN, RASUAH DIUTAMAKAN, Babi celaka punya UMNO/BN

Tanpa Nama berkata...

Itu bru betul . ini kali laaaaaa

mohdakhbar29 berkata...

pun begitu bukankah ramai ulamak pro umno masih merestui umno dan mahu rakyat menyokong umno,apakah mereka ini taktahu halal haram ketika menggunakan harta kerajaan? beginikah ulamak yg harus kita contohi? atau apakah mereka ini sebenarnya ulamak atau ular dalam semak?.

Tanpa Nama berkata...

Ular dlm semak $$$ masuk pokit seluar.

Tanpa Nama berkata...

Masa Mahyuddin solah Jumaat diTaman Ibu Kota,nak promo calun UMNO,Shafiee,begitu banyak kenderaan kerajaan dijadikan pengangkut penyokong UMNO khusunya kereta JAWI.Pengarah JAWI pun jadi pengiring kepada Menteri Wilayah.Betul-betul UMNO/BN ni tak faham dan buat-buat tak faham apa ertinya "caretaker gov."Sudah 12 PRU depa buat kerja haram ni,sampai masanya depa dicampakkan.

Tanpa Nama berkata...

Penyokong Pakatan Rakyat elok ambil gambar kenderaan,sekolah dan muka-muka pegawai kerajaan yang masih mengampu dan jadi pengiring kepada menteri-menteri ni,boleh jadikan bukti kelak " penyalahgunaan kuasa UMNO/BN semasa caretaker gov."Boleh bawa kemahkamah selepas PRU.